Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Waloryzacja siedlisk flory i fauny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Waloryzacja siedlisk flory i fauny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe widomości z zakresu botaniki, fitosocjologii, dendrologii, ekofizjografii; |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie metod inwentaryzacji flory, fauny i ich siedlisk stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym (w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi); |
C-2 | Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym; |
C-3 | Ocena zagrożeń i minimalizacji szkód w siedliskach stosowana w procedurze oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko; |
C-4 | Sporządzenie podstawowej dokumentacji inwentaryzacji i waloryzacji siedlisk flory i fauny zgodnej z wymaganiami formalnymi i prawnymi; |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie, metodyka oceny stanu zachowania, metodyka monitoringu. Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne. | 6 |
T-A-2 | Waloryzacja populacji i siedlisk występowania cennych gatunków fauny i ornitofauny - studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe. | 4 |
T-A-3 | Waloryzacja siedlisk przyrodniczych w Europejskiej Sieci Ekologicznej - Natura 2000. Studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekspertyzy przyrodnicze - zastosowanie, rodzaje, podstawy prawne wykonania. Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych,cennej flory i fauny w przepisach prawa krajowgo i UE. | 4 |
T-W-2 | Metodyka inwentaryzacji siedlisk przyrodniczych oraz flory i fauny, zasady sporządzania raportu z inwentaryzacji, dokumentacja prac terenowych i kameralnych. | 6 |
T-W-3 | Zagrożenia dla globalnej i lokalnej róznorodności biologicznej. Kategorie zagrożeń oddziałujących na siedliska przyrodnicze oraz populacje roślin i zwierząt. Założenia metodyczne oceny stanu zachowania sieldisk przyrodniczych i gatunków Natura 2000. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Uzupełnianie treści zadań realizowanych na zajęciach, analiza materiałów źródłowych. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie zagadnień prezentowanych na wykładzie, przeglądanie materiałów źródłowych i dostępnej literatury tematu. | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją mutimedialną |
M-2 | Dyskusja problemowa |
M-3 | Analiza i interpretacja aktów prawnych - praca na materiale źródłowym |
M-4 | Sprawozdania z analizy materiałów źródłowych -opracowania waloryzacyjne siedlisk przyrodniczych oraz wybranych gatunków roślin i zwierząt. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiałów źródłowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C16_W01 Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | AK_1A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-W-2 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C16_U01 Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | AK_1A_U14 | — | — | C-4 | T-A-3 | M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C16_K01 Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | AK_1A_K07 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C16_W01 Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | 2,0 | Student nie posiada elementarnej wiedzy z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i nie zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; |
3,0 | Student posiada elementarną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu elementarnym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | |
3,5 | Student posiada dostateczną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu dostatecznym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; | |
5,0 | Student posiada szeroką i ugruntowaną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko i ugruntowane metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia; |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C16_U01 Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | 2,0 | Student nie potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; |
3,0 | Student potrafi w stopniu elementarnym wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | |
3,5 | Student potrafi wykonać z pomoca prowadzącego inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | |
4,0 | Student potrafi z niewielką pomocą prowadzącego wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | |
4,5 | Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi; |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C16_K01 Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; |
3,0 | Student ma elementarną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | |
3,5 | Student ma dostateczną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | |
4,0 | Student ma poprawną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | |
4,5 | Student ma pełną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; | |
5,0 | Student ma pełną i ugruntowaną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska; |
Literatura podstawowa
- Obidziński A., Żelazo J., Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza., SGGW, Warszawa, 2011
- red. Herbich Z., Poradniki ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000., Ministerstwo Środowiska., Warszawa, 2004
- Zalewska A., Komosiński K., Krupa R., Kołodziej P., Szydłowska J., Metody wykonywania waloryzacji przyrodnicznych. Podręcznik metodyczny i przewodnik do ćwiczeń terenowych., UWM w Olsztynie, e-book, Olsztyn, 2013
Literatura dodatkowa
- Nytko K., Oceny oddziaływania na środowisko, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok, 2007