Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Obrót środkami ochrony roślin i nawozami

Sylabus przedmiotu Charakterystyka i stosowanie nawozów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Obrót środkami ochrony roślin i nawozami
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Charakterystyka i stosowanie nawozów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,00,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu gleboznawstwa, mikrobiologii, uprawy roślin i chemii rolnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchacza z aktualnym rynkiem nawozów mineralnych oraz tendencjami zmian w ich asortymencie
C-2Zapoznanie słuchacza z aspektami zwiększenia efektywności i opłacalności nawożenia oraz ochrony środowiska
C-3Zapoznanie słuchacza z proekologicznymi środkami nawozowymi i zmianami w ich aplikacji
C-4Wyrobienie umiejętności opracowania projektu nawożenia roślin oraz określeniu potrzeb nawozowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie oraz zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin3
T-A-2Demonstracja nawozów mineralnych. Analiza jakościowa nawozów2
T-A-3Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym3
T-A-4Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego2
10
wykłady
T-W-1Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów mineralnych. Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów. Opłacalność i efektywność i nawożenia12
T-W-2Zagrożenia spowodowane produkcją nawozów mineralnych i naturalnych (człowiek, woda, powietrze). Agroekologiczne skutki nawożenia8
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń31
A-A-3konsultacje4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Samodzielne studiowanie wskazanej literatury31
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Praca w grupach – rozpoznawanie nawozów, wykonanie planów nawozowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie słuchacza oraz za umiejętność pracy w zespole

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-2_W01
Student ma wiedzę z zakresu charakterystyki i stosowania nawozów.
OSO_10-_W04C-2, C-3, C-4, C-1T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-2_U02
Student potrafi scharakteryzować i zastosować nawozy w produkcji roslinnej.
OSO_10-_U02C-4, C-3, C-1, C-2T-A-2, T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-2_K01
Student ma świadomość przydatności stosowania nawozów i środków ochrony roślin i ich wpływu na wielkość i jakość plonu roślin oraz na środowisko.
OSO_10-_K01, OSO_10-_K06C-3, C-2, C-4, C-1T-W-1, T-A-4, T-A-2, T-W-2, T-A-1, T-A-3M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-2_W01
Student ma wiedzę z zakresu charakterystyki i stosowania nawozów.
2,0
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu charakterystyki i stosowania nawozów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-2_U02
Student potrafi scharakteryzować i zastosować nawozy w produkcji roslinnej.
2,0
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności w zakresie charakterystyki i stosowania nawozów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-2_K01
Student ma świadomość przydatności stosowania nawozów i środków ochrony roślin i ich wpływu na wielkość i jakość plonu roślin oraz na środowisko.
2,0
3,0Słuchacz uczestniczy w pracy grupowej, ale nie podejmuje własnej inicjatywy, jest świadom przydatności stosowania nawozów i środków ochrony roślin i ich wpływu na wielkość i jakość plonu roślin oraz na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych, PWRiL, Poznań, 2008, Tom I i II
  2. Filipek T., Chemia rolna, . Wyd. AR Lublin, Lublin, 2006
  3. Kociołek-Baławejder E., Stanisławska E., Chemia Środowiska, Wyd. UE, Wrocław, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Akty prawne – najbardziej aktualne (Rozporządzenia, Dzienniki Ustaw), 2011
  2. Studia i Raporty IUNG w Puławach, Puławy, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie oraz zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin3
T-A-2Demonstracja nawozów mineralnych. Analiza jakościowa nawozów2
T-A-3Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym3
T-A-4Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów mineralnych. Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów. Opłacalność i efektywność i nawożenia12
T-W-2Zagrożenia spowodowane produkcją nawozów mineralnych i naturalnych (człowiek, woda, powietrze). Agroekologiczne skutki nawożenia8
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń31
A-A-3konsultacje4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Samodzielne studiowanie wskazanej literatury31
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_PD-OŚORN-2_W01Student ma wiedzę z zakresu charakterystyki i stosowania nawozów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_W04Ma wiedzę o szkodnikach w uprawach polowych i potrafi wykonywać zabiegi w uprawie roślin.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie słuchacza z aspektami zwiększenia efektywności i opłacalności nawożenia oraz ochrony środowiska
C-3Zapoznanie słuchacza z proekologicznymi środkami nawozowymi i zmianami w ich aplikacji
C-4Wyrobienie umiejętności opracowania projektu nawożenia roślin oraz określeniu potrzeb nawozowych
C-1Zapoznanie słuchacza z aktualnym rynkiem nawozów mineralnych oraz tendencjami zmian w ich asortymencie
Treści programoweT-A-1Obliczanie oraz zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin
T-W-1Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów mineralnych. Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów. Opłacalność i efektywność i nawożenia
T-A-2Demonstracja nawozów mineralnych. Analiza jakościowa nawozów
T-A-3Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym
T-A-4Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego
T-W-2Zagrożenia spowodowane produkcją nawozów mineralnych i naturalnych (człowiek, woda, powietrze). Agroekologiczne skutki nawożenia
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Praca w grupach – rozpoznawanie nawozów, wykonanie planów nawozowych
M-2Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie słuchacza oraz za umiejętność pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu charakterystyki i stosowania nawozów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_PD-OŚORN-2_U02Student potrafi scharakteryzować i zastosować nawozy w produkcji roslinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_U02Umie stosować nawozy w produkcji roślinnej.
Cel przedmiotuC-4Wyrobienie umiejętności opracowania projektu nawożenia roślin oraz określeniu potrzeb nawozowych
C-3Zapoznanie słuchacza z proekologicznymi środkami nawozowymi i zmianami w ich aplikacji
C-1Zapoznanie słuchacza z aktualnym rynkiem nawozów mineralnych oraz tendencjami zmian w ich asortymencie
C-2Zapoznanie słuchacza z aspektami zwiększenia efektywności i opłacalności nawożenia oraz ochrony środowiska
Treści programoweT-A-2Demonstracja nawozów mineralnych. Analiza jakościowa nawozów
T-W-2Zagrożenia spowodowane produkcją nawozów mineralnych i naturalnych (człowiek, woda, powietrze). Agroekologiczne skutki nawożenia
T-W-1Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów mineralnych. Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów. Opłacalność i efektywność i nawożenia
T-A-1Obliczanie oraz zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin
T-A-3Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym
T-A-4Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna
M-4Praca w grupach – rozpoznawanie nawozów, wykonanie planów nawozowych
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie słuchacza oraz za umiejętność pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności w zakresie charakterystyki i stosowania nawozów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_PD-OŚORN-2_K01Student ma świadomość przydatności stosowania nawozów i środków ochrony roślin i ich wpływu na wielkość i jakość plonu roślin oraz na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz poszerzania wiedzy.
OSO_10-_K06Jest świadomy ważności i potrzeby ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie słuchacza z proekologicznymi środkami nawozowymi i zmianami w ich aplikacji
C-2Zapoznanie słuchacza z aspektami zwiększenia efektywności i opłacalności nawożenia oraz ochrony środowiska
C-4Wyrobienie umiejętności opracowania projektu nawożenia roślin oraz określeniu potrzeb nawozowych
C-1Zapoznanie słuchacza z aktualnym rynkiem nawozów mineralnych oraz tendencjami zmian w ich asortymencie
Treści programoweT-W-1Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów mineralnych. Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów. Opłacalność i efektywność i nawożenia
T-A-4Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego
T-A-2Demonstracja nawozów mineralnych. Analiza jakościowa nawozów
T-W-2Zagrożenia spowodowane produkcją nawozów mineralnych i naturalnych (człowiek, woda, powietrze). Agroekologiczne skutki nawożenia
T-A-1Obliczanie oraz zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin
T-A-3Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Praca w grupach – rozpoznawanie nawozów, wykonanie planów nawozowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie słuchacza oraz za umiejętność pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz uczestniczy w pracy grupowej, ale nie podejmuje własnej inicjatywy, jest świadom przydatności stosowania nawozów i środków ochrony roślin i ich wpływu na wielkość i jakość plonu roślin oraz na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0