Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Obrót środkami ochrony roślin i nawozami
Sylabus przedmiotu Zapobieganie negatywnemu wpływowi środków ochrony roślin i nawozów na środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Obrót środkami ochrony roślin i nawozami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zapobieganie negatywnemu wpływowi środków ochrony roślin i nawozów na środowisko | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowej wiedzy z chemii ogólnej, gleboznawstwa, ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania |
C-2 | Wyrobienie umiejętności zmniejszania uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją i stosowaniem agrochemikaliów |
C-3 | Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym. Formy użytkowe środków ochrony roślin. Sposoby i zasady stosowania środków ochrony roślin. Zanieczyszczenia środowiska spowodowane produkcją nawozów mineralnych. | 3 |
T-W-2 | Kryteria oceny środków ochrony roślin. Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring jakości płodów rolnych. | 3 |
T-W-3 | Wpływ stosowania pestycydów w rolnictwie na pszczoły i na siedliska dzikich zwierząt | 2 |
T-W-4 | Wpływ stosowania pestycydów w rolnictwie na zdrowie człowieka | 3 |
T-W-5 | Wpływ stosowania środków ochrony roślin i nawozów w rolnictwie na jakość plonu | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów | 50 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | samodzielne studiowanie wskazanej literatury specjalistycznej | 50 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy |
M-2 | Metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
M-3 | Metody eksponujące (film, ekspozycja). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wiedzy z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-8_W01 Student zna właściwości agrochemikaliów, zasady racjonalnego ich użycia oraz skutki odziaływania na środowisko | OSO_10-_W05 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-8_U01 Student potrafił wymienić negatywne skutki chemizacji rolnictwa i podać metody ich minimalizacji | OSO_10-_U08 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-8_K01 Student ma świadomość wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów oraz wpływu na rośliny rolnicze. | OSO_10-_K03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-8_W01 Student zna właściwości agrochemikaliów, zasady racjonalnego ich użycia oraz skutki odziaływania na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student zna właściwości agrochemikaliów, zasady racjonalnego ich użycia oraz skutki odziaływania na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-8_U01 Student potrafił wymienić negatywne skutki chemizacji rolnictwa i podać metody ich minimalizacji | 2,0 | |
3,0 | Student potrafił wymienić negatywne skutki chemizacji rolnictwa i podać metody ich minimalizacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-8_K01 Student ma świadomość wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów oraz wpływu na rośliny rolnicze. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów oraz wpływu na rośliny rolnicze. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bieszczad S., Sobota J. [red.], Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Wydaw. AR Wrocław, Wrocław, 1999
- Kabata-Pendias A., Pendias H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, PWN, Warszawa, 1999, Tom II
- Borecki Z., Fungicydy stosowane w ochronie roślin, PWN, Warszawa, 1984
- Praca zbiorowa, Kodeks dobrej praktyki rolniczej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2004
- Praca zbiorowa, Kodeks doradczy dobrej praktyki rolniczej dotyczący ograniczenia emisji amoniaku., Ministerstwo rolnictwa i rozwoju wsi, Warszawa, 2019
Literatura dodatkowa
- Materiały szkoleniowe nr 91, Stosowanie agrochemikaliów, IUNG PIB Pułąwy, Puławy, 2005, nr 91
- Zalecenia Ochrony Roślin, Instytut Ochrony Roślin, Poznań, ostatni dostępny rocznik, lub dowolny poprzedni
- Ustawa z dnia 7 maja 2020 r. o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Dz.U. 2020 poz. 1069
- GUS, Roczniki statystyczne Ochrona Środowiska, GUS, Warszawa, 2020