Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Obrót środkami ochrony roślin i nawozami
Sylabus przedmiotu Pratotechnika na użytkach zielonych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Obrót środkami ochrony roślin i nawozami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pratotechnika na użytkach zielonych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu biologii i morfologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy dotyczącej charakterystyki siedliska zbiorowisk użytków zielonych. Określenie potrzeb pokarmowych roślinności łąk i pastwisk w zalewności od kierunku produkcji rolniczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Aspekty praktyczne zbiorowisk łąkowych w terenie. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza, właściwości i znaczenie gospodarcze trwałych użytków. Kompleksowe działanie czynników siedliskowych na produktywność użytków zielonych. Klasyfikacja łąk i pastwisk. Roślinność łąk i pastwisk. Zagospodarowanie użytków zielonych. Pielęgnacja i nawożenie łąk i pastwisk , w zależności od sposobu użytkowania oraz celu produkcji. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Udział w zajęciach | 5 |
A-T-2 | Konsultacje | 5 |
A-T-3 | Przgotowanie do zajęć | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych przedmiotu | 40 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
A-W-4 | Studiowanie wskazanej literatury | 35 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, problemowy, prezentacja multimedialna oraz prezentacja gatunków podstawowych traw |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-15_W01 Zna podstawowe gatunki użytków zielonych oraz potrafi określić ich potrzeby pokarmowe w zależności od kierunku uprawy. | OSO_10-_W15 | — | C-1 | T-T-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-15_U01 Potrafi określić zakres pielęgnacji i nawożenia użytku zielonego w zależności od kierunku prowadzonej produkcji na użytku zielonym | OSO_10-_U15 | — | C-1 | T-T-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-15_K01 Jest świadomy konsekwencji w zaniechaniu pielęgnacji i nawożenie użytków zielonych | OSO_10-_K06, OSO_10-_K01 | — | C-1 | T-T-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-15_W01 Zna podstawowe gatunki użytków zielonych oraz potrafi określić ich potrzeby pokarmowe w zależności od kierunku uprawy. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozpoznać podstawowe gatunki użytków zielonych oraz określić i potrzeby pokarmowe w zależności od kierunku ich uprawy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-15_U01 Potrafi określić zakres pielęgnacji i nawożenia użytku zielonego w zależności od kierunku prowadzonej produkcji na użytku zielonym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić zakres niezbędnej pielęgnacji i nawożenia użytku zielonego w zależności od kierunku prowadzonej produkcji na użytku zielonym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-15_K01 Jest świadomy konsekwencji w zaniechaniu pielęgnacji i nawożenie użytków zielonych | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz jest świadomy konsekwencji w zaniechaniu pielęgnacji i nawożenie użytków zielonych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Falkowski. M., Łąkarstwo i gospodarka łąkowa, PWRiL, Warszawa, 1983
- Czyż H., Gos A., Kitczak T., Trzaskoś M, Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa., AR Szczecin, Szczecin, 2000
- Rogaliki M., Łąkarstwo, Kurpisz, Poznań, 2004
- Rutkowska B, Atlas roślin łąkowych i pastwiskowych, PWRiL, 1984
Literatura dodatkowa
- Kozłowski S., Trawy. Właściwości, występowanie i wykorzystanie, PWRiL, Poznań, 2012