Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze skutki nawożenia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze skutki nawożenia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 0,30,33zaliczenie
wykładyW5 20 0,70,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1gleboznawstwo, fizjologia roślin, mikrobiologia, chemia ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych
C-2wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od uwarunkowań środowiskowych i gatunku uprawianej rośliny
C-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
C-4zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na środowisko i jakość plonów roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pobierania i przygotowania gleb do analiz chemicznych. Diagnostyka potrzeb wapnowania i zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Sporządzanie map (szkiców) pól z potrzebami wapnowania i zasobnością gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki.2
T-A-2Ocena wartości nawozowej nawozów naturalnych i organicznych na podstawie ich składu chemicznego i obliczanie dopuszczalnych dawek.2
T-A-3Demonstracja próbek nawozów mineralnych jedno- i wieloskladnikowych. Zasady bhp w obrocie, przechowywaniu i stosowaniu nawozów .2
T-A-4Zasady pobierania i przygotowanie próbek nawozów oraz roślin do analiz chemicznych. Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych na podstawie zaleceń nawozowych.2
T-A-5Obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Test azotu mineralnego (Nmin.) w glebie.1
T-A-6Zaliczenie pisemne ćwiczeń1
10
wykłady
T-W-1Teorie odżywiania roślin. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Ustawa o nawozach i nawożeniu3
T-W-2Produkcja i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych5
T-W-3Asortyment, właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych4
T-W-4Środki wspomagajace uprawę roślin2
T-W-5Wykorzystanie wybranych odpadów do celów nawozowych.3
T-W-6Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko2
T-W-7Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych ze szczególnym uwzględnieniem nawożenia zrównoważonego. Zaliczenie pisemne wykładów1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
10
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki nawozów mineralnych i organicznych , polepszaczy glebowych, materiału roślinnego)
M-4Dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D06_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu asprtymentu nawozów naturalnych , organicznych i mineralnych wykorzystywanych do prowadzenia zrównowazonej gospodarki nawozowej w środowisku
OS_1A_W08C-1, C-2T-A-2, T-A-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6M-1, M-2, M-4S-1
OS_1A_D06_W02
Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i mineralno-organicznych na środowisko i na jakość plonów rośliin
OS_1A_W11C-3, C-4T-A-4, T-W-4, T-W-6M-1, M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D06_U01
Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów i potrzeby nawoozwe roślin oraz sporządzić projekt nawożenia roślin uprawnych
OS_1A_U05C-2, C-3T-A-2, T-A-4, T-A-5M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D06_K01
Ma świadomość ryzyka związanego ze stosowaniem nawożenia w środowisku i jego przyrodniczymi skutkami
OS_1A_K05C-3, C-4T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-W-7, T-W-6M-1, M-2, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D06_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu asprtymentu nawozów naturalnych , organicznych i mineralnych wykorzystywanych do prowadzenia zrównowazonej gospodarki nawozowej w środowisku
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_D06_W02
Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i mineralno-organicznych na środowisko i na jakość plonów rośliin
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia
3,5
4,0
4,5
5,0S

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D06_U01
Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów i potrzeby nawoozwe roślin oraz sporządzić projekt nawożenia roślin uprawnych
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
3,5Student posiada zadowalające umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia na stan gleby, na wielkość i jakośćplonu roślin oraz na środowisko

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D06_K01
Ma świadomość ryzyka związanego ze stosowaniem nawożenia w środowisku i jego przyrodniczymi skutkami
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o przyrodniczych skutkach nawożenia
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o przyrodniczych skutkach nawożenia
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma odpowiednią świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia
5,0Student podejmuje własne inicjatywy. Cechuje go postawa bardzo odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma głęboką świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia

Literatura podstawowa

  1. Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. 1. i 2., PWRiL, Poznań, 2009
  2. Krzywy E. 2007, Żywienie roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
  3. Krzywy-Gawrońska E, Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
  4. Praca zbiorowa pod redakcją S. Barana, E. Krzywego, J. Łabętowicza, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne., PWRiL, Warszawa, 2011
  5. Ustawa o nawozach i nawożeniu z dnia 10 lipca 2007 r, Dz U nr 147, poz. 1033, 2007
  6. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu, Dz U nr 119, poz. 765, 2008
  7. Kodeks dobrej praktyki rolniczej, Wydaw. MR i RW oraz Ministerstwa Środowiska, 2004
  8. Kociołek E., Stanisławska E., Chemia środowiska, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław, 2012, I

Literatura dodatkowa

  1. Komosa A., Żywienie roślin ogrodniczych, PWRiL, Poznań, 2012, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pobierania i przygotowania gleb do analiz chemicznych. Diagnostyka potrzeb wapnowania i zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Sporządzanie map (szkiców) pól z potrzebami wapnowania i zasobnością gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki.2
T-A-2Ocena wartości nawozowej nawozów naturalnych i organicznych na podstawie ich składu chemicznego i obliczanie dopuszczalnych dawek.2
T-A-3Demonstracja próbek nawozów mineralnych jedno- i wieloskladnikowych. Zasady bhp w obrocie, przechowywaniu i stosowaniu nawozów .2
T-A-4Zasady pobierania i przygotowanie próbek nawozów oraz roślin do analiz chemicznych. Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych na podstawie zaleceń nawozowych.2
T-A-5Obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Test azotu mineralnego (Nmin.) w glebie.1
T-A-6Zaliczenie pisemne ćwiczeń1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teorie odżywiania roślin. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Ustawa o nawozach i nawożeniu3
T-W-2Produkcja i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych5
T-W-3Asortyment, właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych4
T-W-4Środki wspomagajace uprawę roślin2
T-W-5Wykorzystanie wybranych odpadów do celów nawozowych.3
T-W-6Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko2
T-W-7Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych ze szczególnym uwzględnieniem nawożenia zrównoważonego. Zaliczenie pisemne wykładów1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D06_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu asprtymentu nawozów naturalnych , organicznych i mineralnych wykorzystywanych do prowadzenia zrównowazonej gospodarki nawozowej w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych
C-2wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od uwarunkowań środowiskowych i gatunku uprawianej rośliny
Treści programoweT-A-2Ocena wartości nawozowej nawozów naturalnych i organicznych na podstawie ich składu chemicznego i obliczanie dopuszczalnych dawek.
T-A-5Obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Test azotu mineralnego (Nmin.) w glebie.
T-W-2Produkcja i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych
T-W-1Teorie odżywiania roślin. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Ustawa o nawozach i nawożeniu
T-W-3Asortyment, właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych
T-W-7Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych ze szczególnym uwzględnieniem nawożenia zrównoważonego. Zaliczenie pisemne wykładów
T-W-6Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D06_W02Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i mineralno-organicznych na środowisko i na jakość plonów rośliin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Cel przedmiotuC-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
C-4zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na środowisko i jakość plonów roślin
Treści programoweT-A-4Zasady pobierania i przygotowanie próbek nawozów oraz roślin do analiz chemicznych. Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych na podstawie zaleceń nawozowych.
T-W-4Środki wspomagajace uprawę roślin
T-W-6Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków nawożenia
3,5
4,0
4,5
5,0S
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D06_U01Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów i potrzeby nawoozwe roślin oraz sporządzić projekt nawożenia roślin uprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-2wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od uwarunkowań środowiskowych i gatunku uprawianej rośliny
C-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
Treści programoweT-A-2Ocena wartości nawozowej nawozów naturalnych i organicznych na podstawie ich składu chemicznego i obliczanie dopuszczalnych dawek.
T-A-4Zasady pobierania i przygotowanie próbek nawozów oraz roślin do analiz chemicznych. Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych na podstawie zaleceń nawozowych.
T-A-5Obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Test azotu mineralnego (Nmin.) w glebie.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki nawozów mineralnych i organicznych , polepszaczy glebowych, materiału roślinnego)
M-4Dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
3,5Student posiada zadowalające umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków nawożenia. Ponadto potrafi określić jaki jest wpływ nawożenia na stan gleby, na wielkość i jakośćplonu roślin oraz na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D06_K01Ma świadomość ryzyka związanego ze stosowaniem nawożenia w środowisku i jego przyrodniczymi skutkami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Cel przedmiotuC-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
C-4zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na środowisko i jakość plonów roślin
Treści programoweT-A-2Ocena wartości nawozowej nawozów naturalnych i organicznych na podstawie ich składu chemicznego i obliczanie dopuszczalnych dawek.
T-A-5Obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Test azotu mineralnego (Nmin.) w glebie.
T-A-1Zasady pobierania i przygotowania gleb do analiz chemicznych. Diagnostyka potrzeb wapnowania i zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych. Sporządzanie map (szkiców) pól z potrzebami wapnowania i zasobnością gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki.
T-W-7Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych ze szczególnym uwzględnieniem nawożenia zrównoważonego. Zaliczenie pisemne wykładów
T-W-6Korzystne i niekorzystne oddziaływanie nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno – mineralnych na środowisko
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o przyrodniczych skutkach nawożenia
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o przyrodniczych skutkach nawożenia
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy. Cechuje go postawa odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma odpowiednią świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia
5,0Student podejmuje własne inicjatywy. Cechuje go postawa bardzo odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma głęboką świadomość na temat przyrodniczych skutków nawożenia