Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Environmental pollution:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Environmental pollution | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Język angielski w stopniu podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy o specjalistycznym słownictwie angielskim stosowanym w ochronie środowiska oraz umiejętności rozumienia specjalistycznego tekstu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowa terminologia angielska stosowana w ochronie środowiska | 2 |
T-A-2 | Characteristic and toxity of sulphur dioxide | 2 |
T-A-3 | Characteristic and toxity of NOx | 2 |
T-A-4 | Characteristic and toxity of F | 2 |
T-A-5 | Characteristic and toxity of O3 | 2 |
T-A-6 | Characteristic and toxity of WWA | 2 |
T-A-7 | Plants as indicators for Pollutants containing Sulfur, Fluoride and Chloride | 2 |
T-A-8 | Animals as indicators for pollutants containing sulfur, fluoride, WWA and heavy metals | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pollution and pollutants | 2 |
T-W-2 | The significance of pathways | 2 |
T-W-3 | Changes in environment: environmental concentrations, physical effects | 2 |
T-W-4 | Changes in environment: chemical changes in the air | 2 |
T-W-5 | Changes in environment: changes in rivers, lakes and estuaries | 2 |
T-W-6 | Changes in environment: in the sea and on land | 2 |
T-W-7 | Monitoring in Poland | 2 |
T-W-8 | Pollution as an international problem | 2 |
T-W-9 | Biomonitoring and bioindication | 3 |
T-W-10 | Test | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
A-A-3 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne) |
M-5 | Praca w grupach |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna |
M-7 | Inscenizacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się |
S-3 | Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-1_W01 Zna słówka specjalistyczne stosowane w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. | OS_1A_W07 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-6, M-5, M-4, M-7, M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-1_U01 Student posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje. | OS_1A_U02, OS_1A_U05, OS_1A_U06, OS_1A_U01 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-6, M-5, M-4, M-7, M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-1_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie. | OS_1A_K05, OS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-6, M-5, M-4, M-7, M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-1_W01 Zna słówka specjalistyczne stosowane w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. | 2,0 | Nie zna słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. |
3,0 | Posiada ogranicznony (niewielki ) zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. | |
3,5 | Posiada dostateczny zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. | |
4,0 | Posiada dobry zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. | |
4,5 | Posiada ponad dobry zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. | |
5,0 | Posiada bardzo szeroki zakres słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-1_U01 Student posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje. | 2,0 | Student czyta bez zrozumienia branżowe tekstóy dotyczącye podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; nie wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz nie umie wyszukać potrzebnych informacji. |
3,0 | Student posiada ograniczoną umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; z trudnością wypowiada się w kliku zdaniach na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje tylko pod kierunkiem nauczyciela.. | |
3,5 | Student posiada podstawową umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się zaledwie w kliku zdaniach na temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje. | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje. | |
4,5 | Student posiada ponad dobrą umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz samodzielnie wyszukuje potrzebne informacje. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; swobodnie wypowiada się na ten temat w dłuższej formie pisemnej i/lub ustnej oraz wyszukuje samodzielnie potrzebne informacje. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-1_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie. | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie ma świadomości potrzeby uczenia sie przez całe życie |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie | |
3,5 | Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go dość odpowiedzialna i sumienna postawa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość rozwoju nauk i wynikającej z tego potrzeby uczenia się przez całe życie | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy zespołowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość potrzeby aktualizacji własnej wiedzy | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, cechuje go prawie pełna (ponad dobra) świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie | |
5,0 | Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi sprawnie kierować pracą zespołu i motywować do działania jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy i odpowiedzialny dąży do ich realizacji, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, ma pełną świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie |
Literatura podstawowa
- Guderian R., Air pollution, Spronger-Verlag, Berlin, Heidelberg, New York, 1977
- Manning W.J., Feder W. A, Biomonitoring air pollutants with plants, Applied Science publishers LTD, London, 1980
- Holgate M.W., A perspective of environmental pollution, Cambridge University Press, Cambridge, 1980
Literatura dodatkowa
- Wszelkie publikacje z czasopism w języku angielskim dotyczące zanieczyszczeń środowiska