Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Infrastruktura hydrotechniczna małych elektrowni wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Infrastruktura hydrotechniczna małych elektrowni wodnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 9 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki. Mała energetyka wodna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasobami wodnymi kraju. Możliwościami wykorzystania energii wody. Zapoznanie z małymi budowlami hydrotechnicznymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1metody i urzadzenia do okreslania stanów i przepływów rzek, metody prognozowania i kształtowania przepływów4
T-A-2Parametry budowli hydrotechnicznych3
T-A-3Efektywność stosowanych urządzeń w MEW2
9
wykłady
T-W-1Zasoby wodne i prognozy zmian2
T-W-2Charakterystyka hydrologiczna rzek2
T-W-3Klasyfikacja i podział budowli hydrotechnicznych1
T-W-4Infrastruktura hydrotehniczna małych rzek, naturalne i sztuczne obiekty infrastruktury liniowej.2
T-W-5Eksploatacja zbiorników retencyjnych2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Konsultacje projektu9
A-A-3Opracowanie projektu na zadany temat17
A-A-4Konsultacje przedmiotowe10
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Konsultacje przedmiotowe10
A-W-3Opracowanie prezentacji12
A-W-4Studiowanie literatury15
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace -pogadanka, opis.
M-2metody problemowe- dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne - pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca kontrolna w formie prezentacji multimedialnej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń (sprawdzian pisemny)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O08-1_W01
Student posiada wiedzę na temat lokalizacji małych elektrowni wodnych i urządzeń hydrotechnicznych wykorzystywanych w małej energetyce wodnej oraz efektywności funkcjonowania w oparciu o parametry cieku.
OZE_1A_W12C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O08-1_U01
Student potrafi interpretować parametry cieków na potrzeby obiektów małej energetyki wodnej i w oparciu o dane ocenić najkorzystniejszą lokalizację
OZE_1A_U14C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O08-1_K01
Student ma świadomość znaczenia energii w gospodarce i społeczeństwie i zdaje sobie sprawę z konsekwencji przyrodniczych jakie niesie za sobą wykorzystanie energii wody. Posiada świadomość rozwoju technologicznego i potrzeby uzupełniania wiedzy zakresu nowych rozwiązań w małej energetyce wodnej.
OZE_1A_K01, OZE_1A_K02C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O08-1_W01
Student posiada wiedzę na temat lokalizacji małych elektrowni wodnych i urządzeń hydrotechnicznych wykorzystywanych w małej energetyce wodnej oraz efektywności funkcjonowania w oparciu o parametry cieku.
2,0
3,0Student zna podstawowe urządzenia hydrotechniczne wykorzystywane w małej energetyce wodnej, zna podstawowe parametry cieków mające wpływ na lokalizację i efektywność pracy elektrowni wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O08-1_U01
Student potrafi interpretować parametry cieków na potrzeby obiektów małej energetyki wodnej i w oparciu o dane ocenić najkorzystniejszą lokalizację
2,0
3,0Student potrafi ocenić proponowaną lokalizację dla urządzeń małej energetyki wodnej, jednak nie ustrzega się licznych błędów w interpretacji parametrów cieku oraz doboru infrastruktury hydrotechnicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O08-1_K01
Student ma świadomość znaczenia energii w gospodarce i społeczeństwie i zdaje sobie sprawę z konsekwencji przyrodniczych jakie niesie za sobą wykorzystanie energii wody. Posiada świadomość rozwoju technologicznego i potrzeby uzupełniania wiedzy zakresu nowych rozwiązań w małej energetyce wodnej.
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość znaczenia małej energetyki wodnej dla produkcji energii, zdaje sobie sprawę z nowych rozwiązań technichnicznych jednak nie podejmuje tematu z własnej inicjatywy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bajkiewicz- Grabowska, Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2010
  2. Wołszyn J., Regulacja rzek ni potoków, AR Wrocław, Wrocław, 1994
  3. Majewski W., Walczykiewicz T., Zrównoważone gospodarowanie zasobami wodnymi...., IMGW Warszawa, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Wodna, czasopismo SIGMA, 2017
  2. Energetyka wodna, czasopismo, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1metody i urzadzenia do okreslania stanów i przepływów rzek, metody prognozowania i kształtowania przepływów4
T-A-2Parametry budowli hydrotechnicznych3
T-A-3Efektywność stosowanych urządzeń w MEW2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasoby wodne i prognozy zmian2
T-W-2Charakterystyka hydrologiczna rzek2
T-W-3Klasyfikacja i podział budowli hydrotechnicznych1
T-W-4Infrastruktura hydrotehniczna małych rzek, naturalne i sztuczne obiekty infrastruktury liniowej.2
T-W-5Eksploatacja zbiorników retencyjnych2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Konsultacje projektu9
A-A-3Opracowanie projektu na zadany temat17
A-A-4Konsultacje przedmiotowe10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Konsultacje przedmiotowe10
A-W-3Opracowanie prezentacji12
A-W-4Studiowanie literatury15
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O08-1_W01Student posiada wiedzę na temat lokalizacji małych elektrowni wodnych i urządzeń hydrotechnicznych wykorzystywanych w małej energetyce wodnej oraz efektywności funkcjonowania w oparciu o parametry cieku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W12ma wiedzę w zakresie zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej, obejmującą wykorzystanie energii słonecznej, wodnej, wiatrowej i geotermalnej, przydatną między innymi do: 1) wykorzystania energii słonecznej w procesach grzewczych i zasilania energią elektryczną, 2) rozumienia zasady działania i charakterystyk turbin wiatrowych w celu ich właściwego stosowania, 3) oceny efektywności techniczno-ekonomicznej zastosowania pomp ciepła, 4) technicznej oceny lokalizacji małej elektrowni wodnej, doboru urządzeń i prognozowania jej efektywności;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami wodnymi kraju. Możliwościami wykorzystania energii wody. Zapoznanie z małymi budowlami hydrotechnicznymi
Treści programoweT-W-2Charakterystyka hydrologiczna rzek
T-W-5Eksploatacja zbiorników retencyjnych
T-W-4Infrastruktura hydrotehniczna małych rzek, naturalne i sztuczne obiekty infrastruktury liniowej.
T-W-3Klasyfikacja i podział budowli hydrotechnicznych
T-W-1Zasoby wodne i prognozy zmian
T-A-1metody i urzadzenia do okreslania stanów i przepływów rzek, metody prognozowania i kształtowania przepływów
T-A-2Parametry budowli hydrotechnicznych
T-A-3Efektywność stosowanych urządzeń w MEW
Metody nauczaniaM-1Metody podajace -pogadanka, opis.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń (sprawdzian pisemny)
S-1Ocena podsumowująca: Praca kontrolna w formie prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe urządzenia hydrotechniczne wykorzystywane w małej energetyce wodnej, zna podstawowe parametry cieków mające wpływ na lokalizację i efektywność pracy elektrowni wodnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O08-1_U01Student potrafi interpretować parametry cieków na potrzeby obiektów małej energetyki wodnej i w oparciu o dane ocenić najkorzystniejszą lokalizację
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U14orientuje się w możliwościach zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej i potrafi nadzorować systemy pozyskiwania energii słonecznej, wiatrowej, wodnej i geotermalnej, a także opracować proste takie systemy;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami wodnymi kraju. Możliwościami wykorzystania energii wody. Zapoznanie z małymi budowlami hydrotechnicznymi
Treści programoweT-W-2Charakterystyka hydrologiczna rzek
T-W-4Infrastruktura hydrotehniczna małych rzek, naturalne i sztuczne obiekty infrastruktury liniowej.
T-W-3Klasyfikacja i podział budowli hydrotechnicznych
T-W-1Zasoby wodne i prognozy zmian
T-A-1metody i urzadzenia do okreslania stanów i przepływów rzek, metody prognozowania i kształtowania przepływów
Metody nauczaniaM-1Metody podajace -pogadanka, opis.
M-2metody problemowe- dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń (sprawdzian pisemny)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić proponowaną lokalizację dla urządzeń małej energetyki wodnej, jednak nie ustrzega się licznych błędów w interpretacji parametrów cieku oraz doboru infrastruktury hydrotechnicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O08-1_K01Student ma świadomość znaczenia energii w gospodarce i społeczeństwie i zdaje sobie sprawę z konsekwencji przyrodniczych jakie niesie za sobą wykorzystanie energii wody. Posiada świadomość rozwoju technologicznego i potrzeby uzupełniania wiedzy zakresu nowych rozwiązań w małej energetyce wodnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
OZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasobami wodnymi kraju. Możliwościami wykorzystania energii wody. Zapoznanie z małymi budowlami hydrotechnicznymi
Treści programoweT-W-2Charakterystyka hydrologiczna rzek
T-W-5Eksploatacja zbiorników retencyjnych
T-W-1Zasoby wodne i prognozy zmian
T-A-2Parametry budowli hydrotechnicznych
T-A-3Efektywność stosowanych urządzeń w MEW
Metody nauczaniaM-1Metody podajace -pogadanka, opis.
M-2metody problemowe- dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń (sprawdzian pisemny)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość znaczenia małej energetyki wodnej dla produkcji energii, zdaje sobie sprawę z nowych rozwiązań technichnicznych jednak nie podejmuje tematu z własnej inicjatywy
3,5
4,0
4,5
5,0