Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Mała energetyka wodna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mała energetyka wodna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw fizyki, wymiany ciepła, ruchu masy i mechaniki płynów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami małej energetyki wodnej |
C-2 | Zapoznanie studenta z istniejącymi rozwiązaniami w zakresie małej energetyki wodnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych związanych z małą energetyką wodną. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Światowe zasoby wody. Potencjał hydroenergetyczny w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-2 | Podział elektrowni wodnych. Kryteria podziału. Charakterystyka. Technoligie hydroenergetyczne na świecie i w Polsce. | 3 |
T-W-3 | Mała energetyka wodna. Typy i charakterystyka turbin, urządzenia hydrotechniczne i pomocnicze elektrowni. | 4 |
T-W-4 | Wyznaczanie mocy i produkcji energii oraz systemy regulacyjne małych elektrowni wodnych. Sprawność elektrowni wodnej. | 2 |
T-W-5 | Struktura nakładów inwestycyjnych na MEW, opłacalność energetycznego zagospodarowania małych spadów. | 2 |
T-W-6 | Uwarunkowania środowiskowe przy projektowaniu, realizacji i eksploatacji małych elektrowni wodnych | 2 |
T-W-7 | Regulacje prawne dotyczące małej energetyki wodnej. Zalety i wady MEW. | 2 |
T-W-8 | Inne technologie wykorzystania energii wody. Enrgia fal. Energia pływów. Energia prądów morskich. | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury tematu. | 10 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwium. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samokształcenie - uzupełnianie wiedzy | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych |
M-3 | Dyskusja akademicka |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność rozwiązywania zadań. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C20_W01 Student posiada wiedzę obejmującą zagadnienia wykorzystania energii wodnej. Rozumie i zna zasady działania turbin wodnych. Potrafi ocenić zasadność lokalizacji małej elektrowni wodnej. | OZE_1A_W12 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C20_U01 Umie ocenić możliwości wykorzystania (w danych warunkach) energii wód celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Umie wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania. Umie ocenić wpływ inwestycji wodnej na środowisko. | OZE_1A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C20_K01 Student zna potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł wód. Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. | OZE_1A_K01, OZE_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C20_W01 Student posiada wiedzę obejmującą zagadnienia wykorzystania energii wodnej. Rozumie i zna zasady działania turbin wodnych. Potrafi ocenić zasadność lokalizacji małej elektrowni wodnej. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym jest w stanie zdefiniować i omówić zaganienia małej energetyki wodnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C20_U01 Umie ocenić możliwości wykorzystania (w danych warunkach) energii wód celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Umie wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania. Umie ocenić wpływ inwestycji wodnej na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym ma umijętność oceny możliwości wykorzystania energii wód w danych warunkach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C20_K01 Student zna potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł wód. Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym powinien wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii wód | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2013
- Gałusza M., Paruch J. et al, Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus, Kraków-Tarnobrzeg, 2008
- Igliński B., Buczkowski R., Cichosz M., Technologie hydroenergetyczne, UMK Toruń, Toruń, 2017
Literatura dodatkowa
- Jastrzębska G., Energia ze źródeł odnawialnych i jej wykorzystanie, Wyd. Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2017
- Gronowicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Radom - Poznań, 2008