Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Zielarstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zielarstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Paweł Słodkowski <Pawel.Slodkowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych związków chemicznych, zagadnień dotyczących klasyfikacji roślin, metod rozmnażania roślin, zasad ochrony roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców. |
C-2 | Zaznajomienie z wpływem czynników środowiskowych na wzrost i plnowanie roślin leczniczych oraz jakość surowców zielarskich. |
C-3 | Zapoznanie z biologią roślin zielarskich ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym. |
C-4 | Zapoznanie z metodami uprawy roślin leczniczych, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców, wymaganiami jakościowymi stawianymi surowcom leczniczym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: olejkowych, alkaloidowych, goryczkowych, glikozydowych, śluzowych, flawonoidowych, witaminowych, zawierających antocyjany, garbnmiki, antrachinony, żywice, saponiny, kumaryny. | 15 |
T-A-2 | Identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich. | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa. | 2 |
T-W-2 | Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci leków ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców. | 4 |
T-W-3 | Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich. | 2 |
T-W-4 | Metody uprawy wybranych roślin zielarskich. | 10 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń. | 2 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 7 |
A-A-3 | Praca własna studenta związana z identyfikacją surowców i rozpoznawaniem roślin. | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwiów. | 7 |
A-A-5 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Konsutacje związane z tematyką wykładów. | 5 |
A-W-2 | Studiowanie literatury fachowej krajowej i zagranicznej wiązanej z tematyką wykładów. | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwiów i zaliczenia. | 13 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców) |
M-3 | Metody praktyczne (rozpoznawanie roślin, identyfikacja surowców) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich |
S-2 | Ocena formująca: kolokwium |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C15_W01 Student ma wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie, ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców ze stanowisk naturalnych. | OG_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2, S-3 |
OG_1A_C15_W02 Student zna biologię roślin leczniczych mających znaczenie w fitoterapii, rodzaje surowców, związki biologicznie czynne w surowcach, zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców oraz ich wykorzystywania w fitoterapii. | OG_1A_W19, OG_1A_W23 | — | — | C-1, C-3 | T-A-1, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
OG_1A_C15_W03 Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin leczniczychoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców zielarskich. | OG_1A_W14 | — | — | C-2, C-4 | T-W-4, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C15_U01 Student posiada umiejętność rozwiązywania zadań praktycznych związanych z rozpoznawaniem roślin leczniczych w powiązaniu z identyfikacją i oceną jakości surowców zielarskich. | OG_1A_U06 | — | — | C-2, C-3 | T-A-2 | M-2, M-3 | S-1 |
OG_1A_C15_U02 Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślin leczniczych, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców zielarskich. | OG_1A_U05, OG_1A_U10 | — | — | C-2, C-4 | T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-2, S-3 |
OG_1A_C15_U03 Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnych roślin leczniczych, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązać je z zastosowaniem w fitoterapii. | OG_1A_U06 | — | — | C-1, C-3 | T-A-1, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
OG_1A_C15_U04 Student potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców zielarskich. | OG_1A_U06 | — | — | C-4 | T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C15_K01 Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa. | OG_1A_K03 | — | — | C-4, C-1, C-3 | T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
OG_1A_C15_K02 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji zielarskiej. | OG_1A_K06 | — | — | C-2, C-4, C-1, C-3 | T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C15_W01 Student ma wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie, ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców ze stanowisk naturalnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ogólą wiedzę na temat znaczenia uprawy i zbioru ziół w Polsce i na świecie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C15_W02 Student zna biologię roślin leczniczych mających znaczenie w fitoterapii, rodzaje surowców, związki biologicznie czynne w surowcach, zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców oraz ich wykorzystywania w fitoterapii. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe rośliny zielarskie, wymienia podstawowe surowce i związki biologicznie czynne w nich zawarte oraz ogólne zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C15_W03 Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin leczniczychoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców zielarskich. | 2,0 | |
3,0 | Student zna niektóre metody uprawy roślin zielarskich. Potrafi wskazać podstawowe czynniki środowiska mające wpływ na plon i jakość zurowców zielarskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C15_U01 Student posiada umiejętność rozwiązywania zadań praktycznych związanych z rozpoznawaniem roślin leczniczych w powiązaniu z identyfikacją i oceną jakości surowców zielarskich. | 2,0 | |
3,0 | Student rozpoznaje podstawowe gatunki ziół i surowców zielarskich. Potrafi wykonać ocenę podstawowych cech jakości surowców. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C15_U02 Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślin leczniczych, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców zielarskich. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać metody uprawy niektórych gatunków ziół i wskazać podstawowe czynniki środowiska wpływające na plonowanie roślin leczniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C15_U03 Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnych roślin leczniczych, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązać je z zastosowaniem w fitoterapii. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić rodzaj surowca niektórych roślin leczniczych, wskazać niektóre związki biologicznie czynne w nim zawarte i podstawowe zastosowanie w fitoterapii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C15_U04 Student potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców zielarskich. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić zasady znioru, suszenia i przechowywania niektórych surowców. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C15_K01 Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | . | |
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C15_K02 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji zielarskiej. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie przejawia własnej inicjatywy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kołodziej B., Uprawa ziół., PWRiL, Warszawa, 2010
- Rumińska A., Ożarowski A., Leksykon roślin leczniczych., PWRiL, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- Lamer-Zarawska E., Kowal-Gierczak B., Niedworok J., Fitoterapia i leki roślinne., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, warszawa, 2007