Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
specjalność: Produkcja owoców, warzyw i ziół
Sylabus przedmiotu Zbiór ziół ze stanowisk naturalnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zbiór ziół ze stanowisk naturalnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, biochemii, ekologii i zielarstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta ze znaczeniem roślin zielarskich pozyskiwanych ze stanowisk naturalnych w fitoterapii, zasadami zbioru ziół ze stanowisk naturalnych w powiązaniu z ochroną przyrody i środowiska naturalnego. |
C-2 | Zapoznanie studenta z zasadami badań zbiorowisk roślin lecznuczych, charakterystyką morfologiczną roślin leczniczych występujących w środowisku naturalnym, ich zastosowaniem w fitoterapii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Badanie zbiorowisk roślinnych. Dokumentacja fitosocjologiczna oraz ocena zasobności wybranych roślin leczniczych na stanowiskach naturalnych. | 5 |
T-A-2 | Charakterystyka morfologiczna i właściwości lecznicze surowców wybranych roślin leczniczych pozyskiwanych ze stanowisk naturalnych. | 15 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady ochrony przyrody i nadzór prawny odnośnie zbioru ziół ze stanowisk naturalnych, zasady racjonalnego zbioru, terminy i sposoby zbioru. | 4 |
T-W-2 | Siedliska z ważniejszymi gatunkami roślin leczniczych: stanowiska wilgotne i podmokłe - jeziora, brzegi i zalewy rzek, tereny bagienne, torfowiska, tereny niezadrzewione, łąki i murawy zasobne w wilgoć; stanowiska suche - pastwiska, suche ugory, pola uprawne, miedze, przychacia, rośliny ruderalne, lasy, polany, zarośla. Adaptacja roślin dzikorosnących do warunków uprawy. | 11 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń. | 3 |
A-A-2 | Przygotowanie do sprawdzianów i zaliczenia przedmiotu. | 5 |
A-A-3 | Studiowanie literatury fachowej. | 2 |
A-A-4 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje związane z tematyką wykładów. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy. |
M-2 | Metody problemowe (dyskusja, wykład problemowy) |
M-3 | Metody praktyczne (tworzenie dokumentacji fitosocjologicznej, identyfikacja surowców, rozpoznawanie roślin). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: kolokwium |
S-3 | Ocena formująca: sprawozdanie |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_O02-Z_W01 Student ma wiedzę na temat zasad zbioru roślin ze stanowisk naturalnych w powiązaniu z ochroną przyrody. | OG_2A_W04 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-4, S-2 |
OG_2A_O02-Z_W02 Student ma wiedzę na temat biologii dzikorosnących roślin leczniczych i zasad ich stosowania w fitoterapii. | OG_2A_W10 | — | — | C-2, C-1 | T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_O02-Z_U01 Posiada umiejętność badania zbiorowisk roślin leczniczych, wykonuje dokumentację fitosocjologiczną i ocenia zasobność stanowisk w rośliny lecznicze. | OG_2A_U06 | — | — | C-2 | T-A-1, T-W-2 | M-3 | S-3 |
OG_2A_O02-Z_U02 Potrafi powiązać konkretne rośliny lecznicze z ich zastosowa\niem w fitoterapii. | OG_2A_U06 | — | — | C-2, C-1 | T-A-2 | M-1, M-2 | S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_O02-Z_K01 Ma świadomość ryzyka i ocenia skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje. | OG_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_O02-Z_W01 Student ma wiedzę na temat zasad zbioru roślin ze stanowisk naturalnych w powiązaniu z ochroną przyrody. | 2,0 | Student nie opanował tematyki wykładu w sposób zadaowalający. |
3,0 | Student zadowalająco opanował tematykę przedmiotu. | |
3,5 | Student jest zainteresowany tematyką, zna podstawowe zasady zbioru roślin ze stanowisk naturalnych. | |
4,0 | Student zna dobrze zasady zbioru ze stanowisk naturalnych. | |
4,5 | Student zna dobrze zasady zbioru ziół ze stanowisk naturalnych, potrafi powiązać je z prawnymi aspektami ochrony przyrody. | |
5,0 | Student ma pogłębioną, w oparciu o literaturę fachową, wiedzę na temat prawnych aspektów ochrony przyrody. Analizuje problem i wyciąga wnioski. | |
OG_2A_O02-Z_W02 Student ma wiedzę na temat biologii dzikorosnących roślin leczniczych i zasad ich stosowania w fitoterapii. | 2,0 | Student nie opanował biologii dzikorosnących roślin leczniczych w stopniu zadowalającym. |
3,0 | Student ma wiedzę na temat niektórych ziół dzikorosnących lecz nie potrafi powiązać ich z zastosowaniem w fitoterapii. | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat podstawowych roślin leczniczych pozyskiwanych ze stanowisk naturalnych oraz ich zastosowania w fitoterapii. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat większości omawianych dzikorosnących roślin leczniczych i ich zastosowaniem w fitoterapii. | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat omawianych ziół pozyskiwanych ze stanowisk naturalnych i potrafi powiązać je z sastosowaniem w fitoterapii. | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedz na temat dzikorosnących roślin leczniczych i ich zastosowaniem w fitoterapii. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_O02-Z_U01 Posiada umiejętność badania zbiorowisk roślin leczniczych, wykonuje dokumentację fitosocjologiczną i ocenia zasobność stanowisk w rośliny lecznicze. | 2,0 | Student nie posiadł umiejętności badania zbiorowisk roślin leczniczych, nie potrafi wykonać dokumentacji fitosocjologicznej. |
3,0 | Student w stopniu zadowalającym posiadł umiejętność badania zbiorowisk roślinnych i wykonania dokumentacji fitosocjologicznej. | |
3,5 | Student bada zbiorowiska roślinne, wykonuje przy nieznacznej pomocy nauczyciela dokumentację fitosocjologiczną i ocenę zasobności stanowisk w rośliny lecznicze. | |
4,0 | Student opanował umiejętnośc badania zbiorowisk roślinnych i oceny sazobności stanowisk w rośliny lecznicze, poprawnie i samodzielnie wykonuje dokumentację fitosocjologiczną. | |
4,5 | Student dobrze opanował umiejętność badania zbiorowisk roślinnych i oceny zasobności stanowisk w rośliny lecznicze, wykonuje samodzielnie i poprawnie dokumentację fitosocjologiczną. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował umiejętność badania zbiorowisk roślinnych, wykonuje prawidłowo dokładną dokumentację fitosocjologiczną, prawidłowo i wnikliwie ocenia zasobność stanowisk w rośliny lecznicze. | |
OG_2A_O02-Z_U02 Potrafi powiązać konkretne rośliny lecznicze z ich zastosowa\niem w fitoterapii. | 2,0 | Student nie opanował w sposób zadowalający tematyki. |
3,0 | Student potrafi powiązać niektóre z omawianych roślin z ich zastosowaniem w fitoterapii. | |
3,5 | Student potrafi powiązać podstawowe omawiane rośliny lecznicze z ich zastosowaniem w fitoterapii. | |
4,0 | Student zna zastosowanie w fitoterapii większości omawianych gatunków roślin leczniczych. | |
4,5 | Student zna zastosowanie w fitoterapii omawianych roślin leczniczych. | |
5,0 | Student zna zastosowanie w fitoterapii omawianych roślin leczniczych, wysuwa własne spostrzeżenia i wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_O02-Z_K01 Ma świadomość ryzyka i ocenia skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje. | 2,0 | Student nie jest świadomy skutków społecznych wykonywanej działalności - zbioru ziół ze stanowisk natutralnych. Nie jest zainteresowany tematyką przedmiotu. |
3,0 | Student nie włącza się do dyskusji dydaktycznej, uczestniczy biernie w zajęciach. | |
3,5 | Student sporadycznie włacza się do dyskucji w czasie zajęć. | |
4,0 | Student jest zainteresowany tematyką przedmiotu, włącza się do dyskusji dydaktycznej | |
4,5 | Często włącza się do dyskusji w czasie zajęć, jest zainteresowany tematyką przedmiotu. | |
5,0 | Bardzo aktywny w czasie zajęć, pogłębia wiedzę śledząc literaturę fachową przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- Rumińska A., Ożarowski A., Leksykon roślin leczniczych., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- Podgórscy B. i A., Polski Zielnik kulinarny., KURPISZ, Poznań, 2004