Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT3 3 1,00,20zaliczenie
wykładyW3 18 2,00,40egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 6 1,00,20zaliczenie
laboratoriaL3 9 1,00,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia,Fizyka,Biochemia,Mikrobilogia gleb

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.2
T-A-2Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych2
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.2
6
laboratoria
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.2
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.2
T-L-3Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb oraz dobór i wyliczenie dawki nawozu wapniowego1
T-L-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.1
T-L-5Oznaczanie cech morfologicznych, procesów glebotwórczych i podstawowych właściwości gleb na monolitach.3
9
zajęcia terenowe
T-T-1Określanie cech morfologicznych, przynależności typologicznej i wartości produkcyjnej gleb w terenie.3
3
wykłady
T-W-1Właściwości fizyczne gleb i ich związek z produktywnością.2
T-W-2Substancja organiczna oraz jej funkcja w glebie.2
T-W-3Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe, naturalne i antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.2
T-W-4Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.2
T-W-5Budowa i cechy morfologiczne gleb.2
T-W-6Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.6
T-W-7Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.1
T-W-8Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1konsultacje9
A-A-2praca w domu15
A-A-3uczestnictwo w zajęciach6
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie do zajęć11
A-L-3przygotowanie do zaliczeń cząstkowych10
30
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach3
A-T-2przygotowanie do zajęć terenowych17
A-T-3konsultacje konspektu z badań terenowych10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2samodzielne studiowanie literatury16
A-W-3przygotowanie do egzaminu20
A-W-4konsultacje6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Terenowe-metoda praktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: wykład-egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: labolatoria- zaliczenie końcowe
S-3Ocena formująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C08_W01
Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
ROL_1A_W04C-3, C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-3, M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C08_U01
Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
ROL_1A_U02C-3, C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-T-1M-3, M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C08_K01
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K06C-3, C-1, C-2T-A-3, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2M-3, M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C08_W01
Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat pocesów glebotwórczych, funkcji i własciwości poszczególnych typów gleby. Student posiada ogólną wiedzę związaną z mechanizmami kształtującymi żyzność gleb jednak nie potrafi szczegółowo objasnić tych zjawisk..
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C08_U01
Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
2,0
3,0Student potrafi zinterpretować wyniki w podstawowym zakresie, wnioskuje prawidłowo z pomocą nauczyciela, zna metody oznaczeń własciwości i wartości gleb-korzysta z nich w podstawowym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C08_K01
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
2,0
3,0Student jest mało aktywny w samodzielnym zdobywaniu widzy związanej z zagadnieniem przedmiotu, wykazuje ograniczoną dbałość o ergonomiczną organizację pracy własnej i zespołu, wykazuje w ograniczonym zakresie zdolność do prawidłowej oceny jakości środowiska glebowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
  2. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Pozna, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak

Literatura dodatkowa

  1. Franciszek Kużnicki,Stanisław Białousz,Piotr skłodowski, Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979, ISBN 83-01-01001-0, Brak
  2. ryszard Turski,Anna Słotwińska-Jurkiewicz, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Ronicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, Brak

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.2
T-A-2Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych2
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.2
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.2
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.2
T-L-3Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb oraz dobór i wyliczenie dawki nawozu wapniowego1
T-L-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.1
T-L-5Oznaczanie cech morfologicznych, procesów glebotwórczych i podstawowych właściwości gleb na monolitach.3
9

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Określanie cech morfologicznych, przynależności typologicznej i wartości produkcyjnej gleb w terenie.3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości fizyczne gleb i ich związek z produktywnością.2
T-W-2Substancja organiczna oraz jej funkcja w glebie.2
T-W-3Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe, naturalne i antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.2
T-W-4Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.2
T-W-5Budowa i cechy morfologiczne gleb.2
T-W-6Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.6
T-W-7Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.1
T-W-8Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1konsultacje9
A-A-2praca w domu15
A-A-3uczestnictwo w zajęciach6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie do zajęć11
A-L-3przygotowanie do zaliczeń cząstkowych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach3
A-T-2przygotowanie do zajęć terenowych17
A-T-3konsultacje konspektu z badań terenowych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2samodzielne studiowanie literatury16
A-W-3przygotowanie do egzaminu20
A-W-4konsultacje6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C08_W01Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W04Zna funkcje i charakterystykę gleb Polski
Cel przedmiotuC-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
Treści programoweT-A-1Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.
T-A-2Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-L-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.
T-L-5Oznaczanie cech morfologicznych, procesów glebotwórczych i podstawowych właściwości gleb na monolitach.
T-L-3Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb oraz dobór i wyliczenie dawki nawozu wapniowego
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.
T-W-8Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.
T-W-4Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.
T-W-6Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.
T-W-7Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.
T-W-5Budowa i cechy morfologiczne gleb.
T-W-1Właściwości fizyczne gleb i ich związek z produktywnością.
T-W-3Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe, naturalne i antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.
T-W-2Substancja organiczna oraz jej funkcja w glebie.
Metody nauczaniaM-3Terenowe-metoda praktyczna
M-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych
S-1Ocena formująca: wykład-egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: labolatoria- zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat pocesów glebotwórczych, funkcji i własciwości poszczególnych typów gleby. Student posiada ogólną wiedzę związaną z mechanizmami kształtującymi żyzność gleb jednak nie potrafi szczegółowo objasnić tych zjawisk..
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C08_U01Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U02Potrafi rozpoznać podstawowe typy i rodzaje gleb Polski oraz opisać i ich własności chemiczne i fizyczne
Cel przedmiotuC-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
Treści programoweT-A-1Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.
T-A-2Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-L-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.
T-L-5Oznaczanie cech morfologicznych, procesów glebotwórczych i podstawowych właściwości gleb na monolitach.
T-L-3Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb oraz dobór i wyliczenie dawki nawozu wapniowego
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.
T-T-1Określanie cech morfologicznych, przynależności typologicznej i wartości produkcyjnej gleb w terenie.
Metody nauczaniaM-3Terenowe-metoda praktyczna
M-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych
S-1Ocena formująca: wykład-egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: labolatoria- zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zinterpretować wyniki w podstawowym zakresie, wnioskuje prawidłowo z pomocą nauczyciela, zna metody oznaczeń własciwości i wartości gleb-korzysta z nich w podstawowym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C08_K01Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
Treści programoweT-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-L-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.
T-L-3Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb oraz dobór i wyliczenie dawki nawozu wapniowego
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.
T-W-8Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.
T-W-4Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.
T-W-6Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.
T-W-7Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.
T-W-3Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe, naturalne i antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.
T-W-2Substancja organiczna oraz jej funkcja w glebie.
Metody nauczaniaM-3Terenowe-metoda praktyczna
M-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych
S-1Ocena formująca: wykład-egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: labolatoria- zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest mało aktywny w samodzielnym zdobywaniu widzy związanej z zagadnieniem przedmiotu, wykazuje ograniczoną dbałość o ergonomiczną organizację pracy własnej i zespołu, wykazuje w ograniczonym zakresie zdolność do prawidłowej oceny jakości środowiska glebowego.
3,5
4,0
4,5
5,0