Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Ochrona bioróżnorodności w krajobrazie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona bioróżnorodności w krajobrazie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych pojęć z zakresu biologii i ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie metod oceny różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji żywych organizmów oraz czynnej ochrony bioróżnorodności w krajobrazie kulturowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zróżnicowanie i klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - identyfikacja i opisy waloryzacyjne. | 2 |
T-A-2 | Metodyka oceny stanu zachowania siedliska przyrodniczego - studium przypadku w oparciu o materiały żródłowe. | 2 |
T-A-3 | Interpretacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 dokumentujących bioróżnorodność gatunkową i ekosystemową województwa zachodniopomorskiego. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bioróżnorodność na różnych poziomach organizacji żywych organizmów. Kluczowe zagrożenia dla różnorodności biologicznej. | 2 |
T-W-2 | Różnorodność biologiczna Polski na tle Europy i świata | 1 |
T-W-3 | Prawo krajowe i międzynarodowe w ochronie różnorodności biologicznej | 1 |
T-W-4 | Rola europejskiej sieci ekologicznej Natura2000 w zachowaniu różnorodności biologicznej | 4 |
T-W-5 | Rolnictwo przemysłowe zagrożeniem dla lokalnej różnorodności biologicznej. Świadczenia ekosystemowe. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 7 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | samodzielne studiowanie treści programowych | 10 |
A-W-4 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu | 8 |
A-W-5 | pisemne zaliczenie przedmiotu | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | studium przypadku |
M-3 | analiza materiałów źródłowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: opracowanie pisemnego sprawozdania z analizy materiałów źródłowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O05-1_W01 definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym | ROL_1A_W06 | — | — | C-1 | T-A-2, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O05-1_U01 potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej wybranych grup organizmów w krajobrazie kulturowym | ROL_1A_U13 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
ROL_1A_O05-1_U02 prezentuje ustnie własne opracowania materiałów żródłowych dotyczących waloryzacji wybranych siedlisk przyrodniczych | ROL_1A_U14 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-2, T-W-4 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O05-1_K01 student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów | ROL_1A_K06 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O05-1_W01 definiuje pojęcie różnorodności biologicznej i wskazuje jej rolę w ochronie zasobów przyrodniczych w krajobrazie kulturowym | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zdefiniować pojęcie różnorodności biologicznej i wskazać główne przyczyny jej utraty w krajobrazie kulturowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O05-1_U01 potrafi opisać i graficznie zilustrować stan różnorodności biologicznej wybranych grup organizmów w krajobrazie kulturowym | 2,0 | |
3,0 | student potrafi przedstawić ustnie oraz zilustrować graficznie stan zachowania różnorodności biologicznej na poziomie gatunkowym dla jednej wybranej grupy organizmów, z uwględnieniem gatunków rzadkich, zagrożonych i chronionych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_1A_O05-1_U02 prezentuje ustnie własne opracowania materiałów żródłowych dotyczących waloryzacji wybranych siedlisk przyrodniczych | 2,0 | |
3,0 | student przedstawia ustnie opracowanie materiałów źródłowych dotyczące zagrożeń dla zachowania właściwego stanu siedliska przyrodniczego na wybranym przykładzie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O05-1_K01 student ma świadomość zagrożeń różnorodności biologicznej w wynikającej z nasilonej antropopresji w różnych typach krajobrazu kulturowego i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy aby świadomie chronić bioróżnorodność na różnych poziomach organizacjii żywych organizmów | 2,0 | |
3,0 | student jest świadomy zagrożeń dla zachowania różnorodności biologicznej na wszystkich poziomach organizacji życia i rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy o ochronie środowiska przyrodniczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Andrzejewski R. Weigle A., Bioróżnorodność biologiczna Polski, Wyd. NFOŚ, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Symonides E., Ochrona przyrody, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008