Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Rolnictwo precyzyjne
Sylabus przedmiotu Rolnicze zagospodarowanie odpadów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rolnicze zagospodarowanie odpadów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza chemii organicznej i nieorganicznej, mikrobiologii, gospodarki odpadami, nawożenia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość aktów prawnych z zagospodarowaniem odpadów/produktów ubocznych |
C-2 | Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych odpadów do zagospodarowania rolniczego |
C-3 | Poznanie technologii rolniczego zagospodarowania odpadów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza właściwości chemicznych osadów, ścieków i kompostów wytworzonych z odpadów. | 2 |
T-A-2 | Obliczanie poziomu nawożenia osadem ściekowym. Ustawa o osadach ściekowych | 2 |
T-A-3 | Obliczanie dawek pofermentu, ścieków i wód pościekowych do uzyżniania i nawadniania gleb. Pisemen zaliczenie. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Odpady lub produkty uboczne powstające w biogazowniach, przetwórstwie roślinnym, rolno-spożywczym, drobiarskim, melczarskim, w oczyszczalniach ścieków, itp. Ich właściwości fizyko-chemiczne i mikrobiologiczne. Technologie i kierunki ich przetwarzania i zagospodarowania. Możliwość zagospodarowania ścieków w rolnictwie. Umocowania prawne. | 4 |
T-W-2 | Zagrożenia wynikające z rolniczego zagospodarowania odpadów | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Samodzielna praca z literaturą fachową | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do wykładów | 8 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje mulimedialne |
M-2 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonaych ćwiczeń dotyczących wyliczania dawek wybranych odpadów do nawozenia gleb |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykład i ćwiczenia) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C14_W01 Posiada rozszerzoną wiedzę w stosunku do stopnia pierwszego z zakresu gospodarki odpadami oraz możliwości ich wykorzystania jako źródło zawartości makro i mikroskładników dla roślin rolniczych. Ma wiedzę z zakresu wykorzystania ścieków do rolniczego zagospodarowania oraz technologie przetworzenia odpadów na produkt rolniczy. | ROL_2A_W10 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1 | M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C14_U01 Potrafi dokonać wyboru jakie odpady mogą być wykorzystane do celów rolniczych. Umie wyliczyć dawkę wybranego odpadu do nawozenia gleb. Zna technologie przetwarzania odpadów i produkty stosowane do nawożenia gleb i roślin | ROL_2A_U05 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-W-2 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C14_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie produkcji i przetwarzania odpadów do celów rolniczych. Zna umocowania prawne oraz wpływ aplikowanych odpadów na środowisko. | ROL_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C14_W01 Posiada rozszerzoną wiedzę w stosunku do stopnia pierwszego z zakresu gospodarki odpadami oraz możliwości ich wykorzystania jako źródło zawartości makro i mikroskładników dla roślin rolniczych. Ma wiedzę z zakresu wykorzystania ścieków do rolniczego zagospodarowania oraz technologie przetworzenia odpadów na produkt rolniczy. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu rolniczego zagospodarowania odpadów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C14_U01 Potrafi dokonać wyboru jakie odpady mogą być wykorzystane do celów rolniczych. Umie wyliczyć dawkę wybranego odpadu do nawozenia gleb. Zna technologie przetwarzania odpadów i produkty stosowane do nawożenia gleb i roślin | 2,0 | |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejetności w zakresie doradztwa nawozowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C14_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie produkcji i przetwarzania odpadów do celów rolniczych. Zna umocowania prawne oraz wpływ aplikowanych odpadów na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy wpracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wskazuje na mały stopień odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Ma ograniczoną świadomość o rolniczym zagospodarowaniu odpadów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kopeć M., Gondek K., Nawozowe zagospodarowanie odpadów, Uniwersytet Rolniczy, Kraków, 2011
- Baran S., Łabętowicz J., Krzywy E., Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy praktyczne i teoretyczne, PWRiL, Poznań, 2011, 1
- Baran S, Turski R., Ćwiczenia spacjalistyczne z utylizacji odpadów i ścieków, Akademia Rolnicza, Lublin, 2000
- Rosik-Dulewska Cz., Gospodarka odpadami, PWN, Warszawa, 2015
Literatura dodatkowa
- Rozporządzenie Ministra Środowiska, Komunalne osady ściekowe, Warszawa, 2015, Dz.U.2015.257
- Rozporządzenie Ministra Środowiska, w sprawie procesu odzysku R10, Warszawa, 2015, Dz.U.2015.132