Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
Sylabus przedmiotu Jakość płodów rolnych i bezpieczeństwo żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Jakość płodów rolnych i bezpieczeństwo żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomosc zagadnień z zakresu produkcji rolniczej i mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student nabywa wiedzę w zakresie wpływu środków produkcji w nowoczesnym rolnictwie na jakość płodów rolnych i bezpieczeństwo żywności. Poznaje sposoby ich zapewnienia i poprawy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Towaroznawcza analiza ziarna zbóż (oznaczanie podstawowych cech jakościowych ziaren zbóż). | 1 |
T-L-2 | Właściwości wypiekowe roślin zbożowych i ich jakość. | 2 |
T-L-3 | Jakość i bezpieczeństwo żywności (HACCP). | 1 |
T-L-4 | Mikroorganizmy wskaźnikowe, analizy żywności np. nowalijek, płodów rolnych, owoców przyniesionych przez studentów. Testy miana coli i Escherichia coli. | 1 |
T-L-5 | Mikroorganizmy chorobotwórcze, analizy żywności np. nowalijek, płodów rolnych, owoców przyniesionych przez studentów. Wykrywanie bakterii z rodz. Salmonella | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kryteria oceny jakości płodów rolnych z uwzględnieniem różnych kierunków użytkowania. Stosowanie środków produkcji w nowoczesnym rolnictwie i ich wpływ na jakość żywności. | 2 |
T-W-2 | Determinanty decydujące o jakość i bezpieczeństwie produktów rolniczych oraz pojęcie jakości i sposoby jej zapewnienia. | 1 |
T-W-3 | Systemy certyfikacji w przemyśle spożywczym, w tym zintegrowane zarządzanie i nadzór produkcji rolniczej. | 1 |
T-W-4 | Ocena jakości surowców roślinnych i modelowanie ich jakości oraz bezpieczeństwa. | 1 |
T-W-5 | Jakość i bezpieczeństwo systemów żywności w Unii Europejskiej. | 1 |
T-W-6 | Mikroorganizmy saprofityczne i chorobotwórcze w żywności, źródła pochodzenia oraz zagrożenia przez nie powodowane (zdrowotne i ekonomiczne). Mikroorganizmy typowe dla poszczególnych rodzajów żywności (pochodzenia roslinnego, zwierzęcego, żywości minimalnie przetworzonej, typu fast food) i etapów produkcji (uprawa, zbiór, przechowywanie, dystrybucja, sprzedaż). | 2 |
T-W-7 | Substancje antyodżywcze i naturalne substancje toksyczne w produktach żywnościowych. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajeciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury tematu | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładowych | 14 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny). Metody praktyczne (analizy laboratoryjne). Metody problemowe (dyskusja dydaktyczna). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie zajęć. Ocena prowadzonych konspektów z zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C07_W01 Posiada wiedzę z zakresu jakości surowców roślinnych i wpływu technologii produkcji rolniczej na bezpieczeństwo żywności. | ROL_2A_W08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C07_U01 Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii w celu poprawy jakości płodów rolnych i bezpieczeństwa żywności oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów. | ROL_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_C07_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie. | ROL_2A_K03, ROL_2A_K06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C07_W01 Posiada wiedzę z zakresu jakości surowców roślinnych i wpływu technologii produkcji rolniczej na bezpieczeństwo żywności. | 2,0 | |
3,0 | jeśli w zakresie wymaganej wiedzy student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C07_U01 Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii w celu poprawy jakości płodów rolnych i bezpieczeństwa żywności oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów. | 2,0 | |
3,0 | jeśli w zakresie wymaganych umiejętności student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_C07_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie. | 2,0 | |
3,0 | jeśli w zakresie wymaganych kompetencji student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sobczyk A., Kaszuba J., Technologia zbóż. część I: Ocena Wartości technologicznej ziarna Przygotowanie do przemiału i przemiał ziarna., Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego., Rzeszów, 2015
- Sadkiewicz J., Sadkiewicz J., Badania parametrów technologicznych ziarna, mąki i pieczywa., UTP Bydgoszcz, 2009
- Praca zbiorowa, Zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności., UP Lublin, 2012
- Kowalczyk S., Bezpieczeństwo i jakość żywności., PWN, Warszawa, 2016
- Jakubczyk T. (red.)., Analiza zbóż i przetworów zbożowych., SGGW-AR, 1983
- Witczak A., Sikorski E. 2020, Szkodliwe substancje w żywności. Pochodzenie, działanie, zagrożenia zdrowtne., PWN Warszawa, 2020
- Szczech i in., Zdrowa żywnośc. Mikrobiologiczne bezpieczeństwo produkcji rolniczej., Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach, 2014
- Kotecki A. (red.), Uprawa roślin., UP Wrocław, 2020, tom I, II, III
Literatura dodatkowa
- Literatura branżowa: Przemysł Zbożowo-Młynarski, Top Agrar Polska. Nowoczesna uprawa., 2021