Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia rolna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia rolna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 20 1,00,22zaliczenie
zajęcia terenoweT4 5 1,00,19zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,00,22zaliczenie
wykładyW4 35 2,00,37egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia ogólna. gleboznawstwo, fizjologia roślin, mikrobiologia, biochemia, uprawa roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych,
C-2wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od katergorii agronomicznej gleb i gatunku uprawianej rośliny
C-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
C-4zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na jakość plonów roślin,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pobierania próbek gleb do analiz chemicznych. Określanie potrzeb wapnowania i zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych.4
T-A-2Zasady sporządzania map (szkiców) pól z potrzebami wapnowania i zasobnością gleb w przyswajalne makroskładniki P, K, Mg3
T-A-3Bilans substancji organicznej w glebie4
T-A-4Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych w zmianowaniu4
T-A-5Oznaczanie Nmin w glebie w celu korekty dawek azotu pod rośliny uprawne3
T-A-6Komputerowe doradztwo nawozowe1
T-A-7Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
20
laboratoria
T-L-1Oznaczanie zawartości form przyswajalnych P i K w glebie metodą Egnera- Riehma3
T-L-2Zasady pobierania i przygotowania próbek nawozów naturalnych i organicznych do analiz chemicznych. Demonstracja nawozów naturalnych i organicznych2
T-L-3Mineralizacja „na mokro” nawozów naturalnych i organicznych oraz materiału glebowego i roślinnego. Oznaczanie zawartości azotu metodą destylacyjną3
T-L-4Analiza jakościowa nawozów mineralnych. Demonstracja nawozów4
T-L-5Obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Analiza jakościowa i ilościowa nawozów fosforowych3
T-L-6Ozanaczanie alkaliczności nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych1
T-L-7Technika pobierania materiału roślinnego do analiz chemicznych. Mineralizacja „na sucho”. Oznaczanie zawartości magnezu i mikroskładników metodą ASA3
T-L-8Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
20
zajęcia terenowe
T-T-1Poznanie funkcjonowania Okręgowej Stacji Chemiczno-Rolniczej w Szczecinie lub zakładów produkujących nawozy mineralne, lub udział w przeglądzie doświadczeń nawozowych5
5
wykłady
T-W-1Teorie odżywiania roślin. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Ustawa o nawozach i nawożeniu3
T-W-2Gleba jako środowisko odżywcze i źródło składników pokarmowych dla roślin. Formy i przemiany makro- i mikroskładników w glebie.4
T-W-3Produkcja, właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych4
T-W-4Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych4
T-W-5Asortyment środków wspomagających uprawę roślin. Obliczanie dawek nawozów w zależności od potrzeb nawozowych roślin.3
T-W-6Zasady bhp przy stosowaniu nawozów mineralnych1
T-W-7Wykorzystanie odpadów przemysłowych i komunalnych do celów nawozowych3
T-W-8Systemy rolnictwa2
T-W-9Stosowanie nawozów płynnych i dolistne dokarmianie roślin2
T-W-10Efektywność i opłacalność nawożenia2
T-W-11Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych5
T-W-12Oddziaływanie nawozów na środowisko i jakość plonu roślin2
35

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
30
zajęcia terenowe
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń terenowych15
A-T-3przygotowanie do zaliczenia10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach35
A-W-2studiowanie literatury przedmiotowej12
A-W-3konsultacje6
A-W-4przygotowanie do zaliczenia wykładów6
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Praca w zespołach
M-5Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C12_W01
Zna podstawowe prawa nawozowe i ich znaczenie praktyczne oraz źródła, formy i przemiany składników odżywczych dla roślin w glebach
ROL_1A_W05C-1, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-A-1, T-W-1, T-W-8, T-W-12, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2
ROL_1A_C12_W02
Zna asortyment nawozów i sposby określania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin.
ROL_1A_W18C-3, C-2T-L-3, T-L-4, T-A-4, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-6M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C12_U01
Umie opracować projekt nawożenia na podstawie zaleceń nawozowych i komputerowego doradztwa nawozowego oraz ocenić jego efektywność i opłacalność, jak i skutki środowiskowe
ROL_1A_U04C-3, C-2T-A-3, T-A-4, T-W-12, T-W-11M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C12_K01
Rozumie potrzebę prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w celu pozyskiwania produktów najwyższej jakości
ROL_1A_K01, ROL_1A_K05C-3T-T-1, T-A-6, T-W-8, T-W-2, T-W-10, T-W-6M-2, M-3S-1
ROL_1A_C12_K02
W zakresie kompetencji student ma świadomość konieczności stoswania nawożenia celem zwiększania plonowania roślin jak i poprawy ich jakości
ROL_1A_K06, ROL_1A_K02C-4T-T-1M-1, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C12_W01
Zna podstawowe prawa nawozowe i ich znaczenie praktyczne oraz źródła, formy i przemiany składników odżywczych dla roślin w glebach
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii rolnej
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C12_W02
Zna asortyment nawozów i sposby określania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii rolnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C12_U01
Umie opracować projekt nawożenia na podstawie zaleceń nawozowych i komputerowego doradztwa nawozowego oraz ocenić jego efektywność i opłacalność, jak i skutki środowiskowe
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie chemii rolnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C12_K01
Rozumie potrzebę prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w celu pozyskiwania produktów najwyższej jakości
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość o potrzebie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C12_K02
W zakresie kompetencji student ma świadomość konieczności stoswania nawożenia celem zwiększania plonowania roślin jak i poprawy ich jakości
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma podstawową świadomość na temat wpływu nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. 1. i 2, PWRiL, Poznań, 2008
  2. Krzywy E. 2007, Żywienie roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
  3. Filipek T., Chemia rolna. Podstawy teoretyczne i analityczne, Akademia Rolnicza, Lublin, 2006
  4. Krzywy-Gawrońska E., Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
  5. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ustawa o nawozach i nawożeniu, Dz.U. 2007. nr 147, poz. 1033, Warszawa, 2007, z kolejnymi póżniejszymi zmianami
  6. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej z 25.06.2019, UE 2019/1009 w sprawie produktów nawozowych UE, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Kodeks dobrej praktyki rolniczej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Środowiska, Warszawa, 2004, III
  2. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu, Dz.U.2008. nr 119, poz. 765, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pobierania próbek gleb do analiz chemicznych. Określanie potrzeb wapnowania i zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych.4
T-A-2Zasady sporządzania map (szkiców) pól z potrzebami wapnowania i zasobnością gleb w przyswajalne makroskładniki P, K, Mg3
T-A-3Bilans substancji organicznej w glebie4
T-A-4Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych w zmianowaniu4
T-A-5Oznaczanie Nmin w glebie w celu korekty dawek azotu pod rośliny uprawne3
T-A-6Komputerowe doradztwo nawozowe1
T-A-7Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie zawartości form przyswajalnych P i K w glebie metodą Egnera- Riehma3
T-L-2Zasady pobierania i przygotowania próbek nawozów naturalnych i organicznych do analiz chemicznych. Demonstracja nawozów naturalnych i organicznych2
T-L-3Mineralizacja „na mokro” nawozów naturalnych i organicznych oraz materiału glebowego i roślinnego. Oznaczanie zawartości azotu metodą destylacyjną3
T-L-4Analiza jakościowa nawozów mineralnych. Demonstracja nawozów4
T-L-5Obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Analiza jakościowa i ilościowa nawozów fosforowych3
T-L-6Ozanaczanie alkaliczności nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych1
T-L-7Technika pobierania materiału roślinnego do analiz chemicznych. Mineralizacja „na sucho”. Oznaczanie zawartości magnezu i mikroskładników metodą ASA3
T-L-8Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
20

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Poznanie funkcjonowania Okręgowej Stacji Chemiczno-Rolniczej w Szczecinie lub zakładów produkujących nawozy mineralne, lub udział w przeglądzie doświadczeń nawozowych5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teorie odżywiania roślin. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Ustawa o nawozach i nawożeniu3
T-W-2Gleba jako środowisko odżywcze i źródło składników pokarmowych dla roślin. Formy i przemiany makro- i mikroskładników w glebie.4
T-W-3Produkcja, właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych4
T-W-4Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych4
T-W-5Asortyment środków wspomagających uprawę roślin. Obliczanie dawek nawozów w zależności od potrzeb nawozowych roślin.3
T-W-6Zasady bhp przy stosowaniu nawozów mineralnych1
T-W-7Wykorzystanie odpadów przemysłowych i komunalnych do celów nawozowych3
T-W-8Systemy rolnictwa2
T-W-9Stosowanie nawozów płynnych i dolistne dokarmianie roślin2
T-W-10Efektywność i opłacalność nawożenia2
T-W-11Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych5
T-W-12Oddziaływanie nawozów na środowisko i jakość plonu roślin2
35

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń terenowych15
A-T-3przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach35
A-W-2studiowanie literatury przedmiotowej12
A-W-3konsultacje6
A-W-4przygotowanie do zaliczenia wykładów6
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C12_W01Zna podstawowe prawa nawozowe i ich znaczenie praktyczne oraz źródła, formy i przemiany składników odżywczych dla roślin w glebach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych,
C-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
C-4zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na jakość plonów roślin,
Treści programoweT-L-1Oznaczanie zawartości form przyswajalnych P i K w glebie metodą Egnera- Riehma
T-L-2Zasady pobierania i przygotowania próbek nawozów naturalnych i organicznych do analiz chemicznych. Demonstracja nawozów naturalnych i organicznych
T-A-1Zasady pobierania próbek gleb do analiz chemicznych. Określanie potrzeb wapnowania i zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych.
T-W-1Teorie odżywiania roślin. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Ustawa o nawozach i nawożeniu
T-W-8Systemy rolnictwa
T-W-12Oddziaływanie nawozów na środowisko i jakość plonu roślin
T-W-2Gleba jako środowisko odżywcze i źródło składników pokarmowych dla roślin. Formy i przemiany makro- i mikroskładników w glebie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii rolnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C12_W02Zna asortyment nawozów i sposby określania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W18Ma wiedzę odnośnie wymagań pokarmowych roślin uprawnych; doboru i stosowania nawozów w aspekcie racjonalnego wykorzystania i ochrony zasobów przyrodniczych
Cel przedmiotuC-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
C-2wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od katergorii agronomicznej gleb i gatunku uprawianej rośliny
Treści programoweT-L-3Mineralizacja „na mokro” nawozów naturalnych i organicznych oraz materiału glebowego i roślinnego. Oznaczanie zawartości azotu metodą destylacyjną
T-L-4Analiza jakościowa nawozów mineralnych. Demonstracja nawozów
T-A-4Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych w zmianowaniu
T-W-3Produkcja, właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych
T-W-7Wykorzystanie odpadów przemysłowych i komunalnych do celów nawozowych
T-W-10Efektywność i opłacalność nawożenia
T-W-6Zasady bhp przy stosowaniu nawozów mineralnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Praca w zespołach
M-5Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii rolnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C12_U01Umie opracować projekt nawożenia na podstawie zaleceń nawozowych i komputerowego doradztwa nawozowego oraz ocenić jego efektywność i opłacalność, jak i skutki środowiskowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Cel przedmiotuC-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
C-2wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od katergorii agronomicznej gleb i gatunku uprawianej rośliny
Treści programoweT-A-3Bilans substancji organicznej w glebie
T-A-4Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych w zmianowaniu
T-W-12Oddziaływanie nawozów na środowisko i jakość plonu roślin
T-W-11Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych
Metody nauczaniaM-2Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie chemii rolnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C12_K01Rozumie potrzebę prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w celu pozyskiwania produktów najwyższej jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
Treści programoweT-T-1Poznanie funkcjonowania Okręgowej Stacji Chemiczno-Rolniczej w Szczecinie lub zakładów produkujących nawozy mineralne, lub udział w przeglądzie doświadczeń nawozowych
T-A-6Komputerowe doradztwo nawozowe
T-W-8Systemy rolnictwa
T-W-2Gleba jako środowisko odżywcze i źródło składników pokarmowych dla roślin. Formy i przemiany makro- i mikroskładników w glebie.
T-W-10Efektywność i opłacalność nawożenia
T-W-6Zasady bhp przy stosowaniu nawozów mineralnych
Metody nauczaniaM-2Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość o potrzebie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C12_K02W zakresie kompetencji student ma świadomość konieczności stoswania nawożenia celem zwiększania plonowania roślin jak i poprawy ich jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na jakość plonów roślin,
Treści programoweT-T-1Poznanie funkcjonowania Okręgowej Stacji Chemiczno-Rolniczej w Szczecinie lub zakładów produkujących nawozy mineralne, lub udział w przeglądzie doświadczeń nawozowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małym stopniem i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma podstawową świadomość na temat wpływu nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin
3,5
4,0
4,5
5,0