Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Sommelierstwo 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sommelierstwo 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i wymaganiach siedliskowych winorośli i sposobach produkcji win. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z typologią win. |
C-2 | zapoznanie z budową wina. |
C-3 | Zaznajomienie studenta z zasadami doboru win do potraw i okoliczności |
C-4 | Zapoznanie ze sposobami oceny win. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Degustacja opisowa i w ciemno, analiza wzrokowa, analiza zapachu i smaku | 5 |
T-L-2 | Cele i etapy dekantowania | 2 |
T-L-3 | Degustacje analityczne z wykorzystaniem tabel degustacyjnych. | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Informacje z etykiety na butelce. Klasyfikacja jakościowa win | 3 |
T-W-2 | Zasady profesjonalnej degustacji win. Zasady serwowania i przechowywania win. Dekantacja. Kieliszki i karafki do wina. Serwis win. | 4 |
T-W-3 | Dobór win do potraw | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 8 |
A-L-4 | studiowanie literatury z zakresu przedmiotu | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | konsultacje | 8 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-4 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C32_W01 Zna podstawy sztuki somalierskiej. Umie określić jakość wina i zna sposób jego serwowania | UWW_1A_W19, UWW_1A_W20, UWW_1A_W18, UWW_1A_W14 | — | — | C-3, C-4, C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C32_U01 Umie ocenić wino | UWW_1A_U03, UWW_1A_U12, UWW_1A_U13 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1 |
UWW_1A_C32_U02 Potrafi serwować wino | UWW_1A_U12, UWW_1A_U10, UWW_1A_U11 | — | — | C-4 | T-W-1 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1 |
UWW_1A_C32_U03 Potrafi dopasować wino do posiłku | UWW_1A_U12 | — | — | C-3, C-4, C-1 | T-W-3 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C32_K01 Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów. | UWW_1A_K01, UWW_1A_K05, UWW_1A_K04 | — | — | C-3, C-4, C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-1 |
UWW_1A_C32_K02 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K04 | — | — | C-3, C-4, C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C32_W01 Zna podstawy sztuki somalierskiej. Umie określić jakość wina i zna sposób jego serwowania | 2,0 | |
3,0 | student opanował wiedzę w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C32_U01 Umie ocenić wino | 2,0 | |
3,0 | student opanował umiejętność w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C32_U02 Potrafi serwować wino | 2,0 | |
3,0 | student opanował w stopniu podstawowym umiejętność prowadzenia dokumentacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C32_U03 Potrafi dopasować wino do posiłku | 2,0 | |
3,0 | student opanował w stopniu podstawowym umiejętność oceniania wina | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C32_K01 Jest zorientowany w aktualnych preferencjach konsumentów. | 2,0 | |
3,0 | student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych preferencjach konsumentów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C32_K02 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | 2,0 | |
3,0 | student stara się pracować w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Caroline Darbonne, Pascal, Harmonia smaków, Wina i potrawy
- Ed McCarty, Style i smaki wina
- Prange T., Zawód sommelier, Magazyn Wino, 2007
Literatura dodatkowa
- Luis Tomas, Melgar Gil, Encyklopedia wina, Świat Win