Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Roślinne metabolity wtórne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Roślinne metabolity wtórne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biochemii i fizjologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student rozumie funkcje jakie produkty wtórne pełnią w organizmach roślinnych i zasady klasyfikacji tych związków, dysponuje pogłębioną wiedzą o metabolizmie wtórnym roślin oraz dostrzega dynamiczny rozwój badań nad metabolitami wtórnymi roślin i rozumie konieczność identyfikacji nowych roślinnych produktów wtórnych; ponadto student posiada umiejętność konfrontacji informacji o metabolitach wtórnych pochodzących z różnych źródeł i na tej podstawie wyciąga uzasadnione wnioski. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Klasyfikacja metod pozyskiwania metabolitów wtórnych: metody ilościowego oznaczania polifenoli, flawonoidów, antocyjanów, tokoferoli | 10 |
T-A-2 | Znaczenie metabolitów wtórnych w allelopatii; fitoaleksyny, fitotoksyny i antybiotyki | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka najważniejszych grup metabolitów wtórnych (alkaloidów, terpenoidów, polifenoli, flawonoidów, chinonów, kumaryn, fenoloamin, fenoloamidów, poliamin, glikozydów cyjanogennych, glukozynolatów) | 6 |
T-W-2 | Szlaki biosyntezy, aktywność metaboliczna i funkcje metabolitów wtórnych w roślinach | 5 |
T-W-3 | Praktyczne zastosowanie metabolitów wtórnych | 2 |
T-W-4 | Metabolity wtórne występujące w winie i ich właściwości antyoksydacyjne | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowywanie konspektów ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 5 |
A-A-4 | Uczestniczenie w konsultacjach | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia części wykładowej | 6 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu części wykładowej | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje multimedialne |
M-2 | Samodzielna praca studentów na podstawie otrzymanych informacji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test zaliczający zajęcia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O06-1_W01 Student rozumie funkcje jakie produkty wtórne pełnią w organizmach roślinnych, i zasady klasyfikacji tych związków, dysponuje pogłębioną wiedzą o metabolizmie wtórnym roślin oraz dostrzega dynamiczny rozwój badań nad metabolitami wtórnymi roślin i rozumie konieczność identyfikacji nowych roślinnych produktów wtórnych | UWW_1A_W01, UWW_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O06-1_U01 Student posiada umiejętność konfrontacji informacji o metabolitach wtórnych pochodzących z różnych źródeł i na tej podstawie wyciąga uzasadnione wnioski | UWW_1A_U05, UWW_1A_U13 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O06-1_K01 Student pracuje w grupie i samodzielnie interpretuje otrzymane wyniki | UWW_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O06-1_W01 Student rozumie funkcje jakie produkty wtórne pełnią w organizmach roślinnych, i zasady klasyfikacji tych związków, dysponuje pogłębioną wiedzą o metabolizmie wtórnym roślin oraz dostrzega dynamiczny rozwój badań nad metabolitami wtórnymi roślin i rozumie konieczność identyfikacji nowych roślinnych produktów wtórnych | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe funkcje jakie produkty wtórne pełnią w organizmach roślinnych i zasady klasyfikacji tych związków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O06-1_U01 Student posiada umiejętność konfrontacji informacji o metabolitach wtórnych pochodzących z różnych źródeł i na tej podstawie wyciąga uzasadnione wnioski | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności konfrontacji informacji o metabolitach wtórnych pochodzących z różnych źródeł i na tej podstawie potrafu wyciągać wnioski | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O06-1_K01 Student pracuje w grupie i samodzielnie interpretuje otrzymane wyniki | 2,0 | |
3,0 | Student pracuje w grupie i samodzielnie interpretuje otrzymane wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2006
- Lamer-Zarawska E., Kowal-Gierczak B., Niedworok E., Fitoterapia i leki roślinne, PZWL, Warszawa, 2012
- Harborne J.B., Ekologia biochemiczna, PWN, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2006
- Kohlmünzer S., Farmakognozja, PZWL, Warszawa, 2013
- Cseke L.J., Kirakosyan A., Kaufman P.B., Warber S.L., Duke J.A., Brielmann H.L., Natural products from plants, CRC Press, Taylor & Francis Group, 2006