Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S2)
specjalność: Ochrona środowiska wodnego

Sylabus przedmiotu Marikultura (blok):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ichtiologia i akwakultura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marikultura (blok)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>, Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,00zaliczenie
laboratoriaL2 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student przystępujący do zajęć z hodowli organizmów wodnych powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii środowiska wodnego w tym ichtiologii, hydrochemii, biochemiii, fizjologii organizmów wodnych, matematyki i biofizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem marikultury, z metodami i technikami marikultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych, sadzach i larwikultury
C-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybrane zagadnienia z projektowania sadzowych obiektów marikultury5
T-A-2Hydrotechniczne i hydrochemiczne podstawy projektowania morskich farm pracujących w obiegu zamkniętym5
T-A-3Podchów i produkcja materiału zarybieniowego organizmów morskich5
15
laboratoria
T-L-1Analiza jakości wód poprodukcyjnych powstałych w wyniku chowu i hodowli ryb.6
T-L-2Analiza procesów redukcji biogenów w wodzie z sytemów recyrkulacyjnych z wykorzystaniem biomasy mikroglonów.9
15
wykłady
T-W-1Podstawowe czynniki środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) mórz i oceanów.5
T-W-2Wpływ czynników abiotycznych na jakość pozyskanego surowca.5
T-W-3Marikultura - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju2
T-W-4Marikultura śródziemnomorska - chów dorady i labraksa2
T-W-5Marikultura łososi2
T-W-6Marikultura ryb płaskich2
T-W-7Chów ryb morskich w obiegach zamkniętych2
T-W-8Sadzowa produkcja ryb w systemie offshore2
T-W-9Uprawa glonów morskich dla przemysłu kosmetycznego i spożywczego2
T-W-10Wykorzystanie marikultury do produkcji biomasy2
T-W-11Marikultura w obszarze Morza Bałtyckiego2
T-W-12Technologia chowu tuńczyków2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć15
30
laboratoria
A-L-1sporządzanie sprawozdań z wykonanych doświadczeń25
A-L-2uczestnictwo w zajęciach15
A-L-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
60
wykłady
A-W-1przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
A-W-2uczestnictwo w zajęciach30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
M-6ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów i rozwiązanych zadań
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony egzamin pisemny w postaci testu
S-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
S-4Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C3_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w marikulturze, zna biotechnikę chowu wybranych hydrobiontów, w tym biotechnologię rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb
IA_2A_W09C-1T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-12M-3, M-1, M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C3_U01
potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach marikultury, w tym rozród i inkubację ikry w warunkach sztucznych, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli sadzowej
IA_2A_U01, IA_2A_U13C-1, C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-L-2, T-L-1M-6, M-5, M-4S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IA_2A_C3_K01
ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
IA_2A_K02C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-L-2, T-L-1, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-12M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C3_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w marikulturze, zna biotechnikę chowu wybranych hydrobiontów, w tym biotechnologię rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb
2,0nie ma podstawowej wiedzy w zakresie marikultury
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie marikultury
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie marikultury w wybranych zagadanieniach posiada wiedzę rozszerzoną
4,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie marikultury
4,5ma rozszerzoną wiedzę w zakresie marikultury i potrafi w sposób twórczy podchodzić do zagadnień związanych z marikulturą
5,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie marikultury i potrafi powiązać poszczególne fakty w ciąg przyczynowo-skutkowy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C3_U01
potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach marikultury, w tym rozród i inkubację ikry w warunkach sztucznych, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli sadzowej
2,0nie potrafi wykonać podstawowych czynności ichtiologa ani wykonać obliczeń inżynierskich
3,0potrafi wykonać podstawowe czynności ichtiologa i wykonać obliczenia inżynierskie
3,5potrafi wykonać trudniejsze czynności ichtiologa i wykonać bardziej złożone obliczenia inżynierskie
4,0wykonuje czynności ichtiologa i potrafi wykonać skomplikowane obliczenia inżynierskie
4,5poza spełenieniem wymagań oceny 4,0 podchodzi w sposób twórczy do zleconych zadań inżynierskich
5,0poza spełnieniem wymagać oceny 4,5 potrafi rozwiązać trudniejsze zadania inżynierskie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IA_2A_C3_K01
ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie marikultury
3,0Student ma podstawową świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
3,5Student ma świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
5,0Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury a także wskazać środki zapobiegawcze skutkom negatywnym

Literatura podstawowa

  1. G.J.Holt, Larval fish nutrition, Wiley Blackwell, 2011
  2. A. Richmond, Handbook of Microalgal culture, Blackwell, 2003
  3. Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski,Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999
  4. J. Sadowski, Wykłady z przedmiotu marikultura
  5. M. Landau, Introduction to Aquaculture, Wiley, 1991

Literatura dodatkowa

  1. różni, strony internetowe poświecone akwakulturze i strony czasopism poświęconych akwakulturze, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybrane zagadnienia z projektowania sadzowych obiektów marikultury5
T-A-2Hydrotechniczne i hydrochemiczne podstawy projektowania morskich farm pracujących w obiegu zamkniętym5
T-A-3Podchów i produkcja materiału zarybieniowego organizmów morskich5
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza jakości wód poprodukcyjnych powstałych w wyniku chowu i hodowli ryb.6
T-L-2Analiza procesów redukcji biogenów w wodzie z sytemów recyrkulacyjnych z wykorzystaniem biomasy mikroglonów.9
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe czynniki środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) mórz i oceanów.5
T-W-2Wpływ czynników abiotycznych na jakość pozyskanego surowca.5
T-W-3Marikultura - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju2
T-W-4Marikultura śródziemnomorska - chów dorady i labraksa2
T-W-5Marikultura łososi2
T-W-6Marikultura ryb płaskich2
T-W-7Chów ryb morskich w obiegach zamkniętych2
T-W-8Sadzowa produkcja ryb w systemie offshore2
T-W-9Uprawa glonów morskich dla przemysłu kosmetycznego i spożywczego2
T-W-10Wykorzystanie marikultury do produkcji biomasy2
T-W-11Marikultura w obszarze Morza Bałtyckiego2
T-W-12Technologia chowu tuńczyków2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1sporządzanie sprawozdań z wykonanych doświadczeń25
A-L-2uczestnictwo w zajęciach15
A-L-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do zaliczenia przedmiotu30
A-W-2uczestnictwo w zajęciach30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C3_W01ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w marikulturze, zna biotechnikę chowu wybranych hydrobiontów, w tym biotechnologię rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_W09Zna i rozumie w poglębionym stopniu zagadnienia z zakresu technik stosowanych w akwakulturze, w tym biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem marikultury, z metodami i technikami marikultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych, sadzach i larwikultury
Treści programoweT-W-3Marikultura - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju
T-W-7Chów ryb morskich w obiegach zamkniętych
T-W-9Uprawa glonów morskich dla przemysłu kosmetycznego i spożywczego
T-W-10Wykorzystanie marikultury do produkcji biomasy
T-W-1Podstawowe czynniki środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) mórz i oceanów.
T-W-2Wpływ czynników abiotycznych na jakość pozyskanego surowca.
T-W-4Marikultura śródziemnomorska - chów dorady i labraksa
T-W-5Marikultura łososi
T-W-6Marikultura ryb płaskich
T-W-8Sadzowa produkcja ryb w systemie offshore
T-W-11Marikultura w obszarze Morza Bałtyckiego
T-W-12Technologia chowu tuńczyków
Metody nauczaniaM-3film
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony egzamin pisemny w postaci testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma podstawowej wiedzy w zakresie marikultury
3,0ma podstawową wiedzę w zakresie marikultury
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie marikultury w wybranych zagadanieniach posiada wiedzę rozszerzoną
4,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie marikultury
4,5ma rozszerzoną wiedzę w zakresie marikultury i potrafi w sposób twórczy podchodzić do zagadnień związanych z marikulturą
5,0ma rozszerzoną wiedzę w zakresie marikultury i potrafi powiązać poszczególne fakty w ciąg przyczynowo-skutkowy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C3_U01potrafi przeprowadzić pełen cykl hodowlany w warunkach marikultury, w tym rozród i inkubację ikry w warunkach sztucznych, potrafi dokonać podstawowych obliczeń inżynierskich związanych z projektowaniem obiegu zamkniętego i hodowli sadzowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_U01Potrafi wyszukiwać, rozumie, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
IA_2A_U13Potrafi zaplanować i przeprowadzić proces technologiczny chowu zwierząt wodnych w obrocie pełnym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem marikultury, z metodami i technikami marikultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych, sadzach i larwikultury
C-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami hodowli organizmów wodnych i z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-A-3Podchów i produkcja materiału zarybieniowego organizmów morskich
T-A-2Hydrotechniczne i hydrochemiczne podstawy projektowania morskich farm pracujących w obiegu zamkniętym
T-A-1Wybrane zagadnienia z projektowania sadzowych obiektów marikultury
T-L-2Analiza procesów redukcji biogenów w wodzie z sytemów recyrkulacyjnych z wykorzystaniem biomasy mikroglonów.
T-L-1Analiza jakości wód poprodukcyjnych powstałych w wyniku chowu i hodowli ryb.
Metody nauczaniaM-6ćwiczenia praktyczne
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
M-4pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
S-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów i rozwiązanych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wykonać podstawowych czynności ichtiologa ani wykonać obliczeń inżynierskich
3,0potrafi wykonać podstawowe czynności ichtiologa i wykonać obliczenia inżynierskie
3,5potrafi wykonać trudniejsze czynności ichtiologa i wykonać bardziej złożone obliczenia inżynierskie
4,0wykonuje czynności ichtiologa i potrafi wykonać skomplikowane obliczenia inżynierskie
4,5poza spełenieniem wymagań oceny 4,0 podchodzi w sposób twórczy do zleconych zadań inżynierskich
5,0poza spełnieniem wymagać oceny 4,5 potrafi rozwiązać trudniejsze zadania inżynierskie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIA_2A_C3_K01ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIA_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności ochroną środowiska wodnego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem marikultury, z metodami i technikami marikultury stosowanymi w świecie ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w obiegach zamkniętych, sadzach i larwikultury
Treści programoweT-A-3Podchów i produkcja materiału zarybieniowego organizmów morskich
T-A-2Hydrotechniczne i hydrochemiczne podstawy projektowania morskich farm pracujących w obiegu zamkniętym
T-A-1Wybrane zagadnienia z projektowania sadzowych obiektów marikultury
T-L-2Analiza procesów redukcji biogenów w wodzie z sytemów recyrkulacyjnych z wykorzystaniem biomasy mikroglonów.
T-L-1Analiza jakości wód poprodukcyjnych powstałych w wyniku chowu i hodowli ryb.
T-W-3Marikultura - historia, stan obecny i perspektywy rozwoju
T-W-7Chów ryb morskich w obiegach zamkniętych
T-W-9Uprawa glonów morskich dla przemysłu kosmetycznego i spożywczego
T-W-10Wykorzystanie marikultury do produkcji biomasy
T-W-1Podstawowe czynniki środowiskowe (abiotyczne i biotyczne) mórz i oceanów.
T-W-2Wpływ czynników abiotycznych na jakość pozyskanego surowca.
T-W-4Marikultura śródziemnomorska - chów dorady i labraksa
T-W-5Marikultura łososi
T-W-6Marikultura ryb płaskich
T-W-8Sadzowa produkcja ryb w systemie offshore
T-W-11Marikultura w obszarze Morza Bałtyckiego
T-W-12Technologia chowu tuńczyków
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i nie potrafi ocenić skutków środowiskowych wykonywanej działalności w zakresie marikultury
3,0Student ma podstawową świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
3,5Student ma świadomość ryzyka i w podstawowym zakresie potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
4,0Student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury
5,0Student ma znaczną świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie marikultury a także wskazać środki zapobiegawcze skutkom negatywnym