Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
Sylabus przedmiotu Biologia molekularna drobnoustrojów:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Biologia molekularna drobnoustrojów | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość podstaw z zakresu biochemii |
| W-2 | znajomość podstaw genetyki, i technik mikrobiologicznych |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Spodziewanym celem jest zrozumieniem przez studentów podstaw genetyki i biologii molekularnej bakterii w zakresie pozwalającym na planowanie manipulacji genetycznych z bakteriami i optymalizację procesów biotechnologicznych z użyciem bakterii. |
| C-2 | Spodziewanym efektem praktycznym jest opanowanie przez studentów podstawowych technik genetyki, genetyki molekularnej oraz biotechnologii molekularnej bakterii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Mutacje spontaniczne, transformacje, koniugacja. | 3 |
| T-A-2 | Klonowanie molekularne | 3 |
| T-A-3 | Wektory bakteryjne | 3 |
| T-A-4 | Metody wprowadzania obcego DNA - od wektora do „konstruktu” | 3 |
| T-A-5 | Drobnoustroje transgeniczne | 3 |
| 15 | ||
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Bezpieczeństwo pracy w laboratorium biologii molekularnej bakterii | 2 |
| T-L-2 | Organizacja materiału genetycznego bakterii. Metody izolacji DNA chromosomów bakteryjnych: izolacja chromosomalnego DNA bakterii Gram ujemnej (Escherichia coli) i Gram dodatniej (Bacillus subtilis) | 6 |
| T-L-3 | Oczyszczania i analiza chromosomalnego DNA bakterii do manipulacji enzymatycznych: odbiałczanie chromosomalnego DNA w warunkach minimalizujących fragmentację; porównanie metod oceny stężenia i jakości DNA w chromosomalnych preparatach | 7 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Budowa i funkcje komórki bakteryjnej | 3 |
| T-W-2 | Organizacja materiału genetycznego u prokariota | 3 |
| T-W-3 | Chromosom bakteryjny | 6 |
| T-W-4 | Ekspresja genów | 6 |
| T-W-5 | Ruchome elementy genetyczne bakterii i horyzontalny transfer genów | 6 |
| T-W-6 | Bakteriofagi | 4 |
| T-W-7 | Molekularne podstawy bakteryjnej patogenezy | 2 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-A-2 | Przygotowanie i omówienie zagadnień audytoryjnych | 15 |
| 30 | ||
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
| A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
| A-L-3 | Analiza i interpretacja uzyskanych wyników opracowanych testów genetycznych | 10 |
| A-L-4 | Samodzielne studiowanie literatury i przygotowanie sie teoretyczne do ćwiczeń | 10 |
| A-L-5 | Podsumowanie wyników doświadczeń przeprowadzonych na zajęciach. Przygotowanie sprawozdań w postaci pisemnej i prezentacji multimedialnych. | 10 |
| 60 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-W-2 | Samodzielna analiza treści wykładów | 5 |
| A-W-3 | Konsultacje | 5 |
| A-W-4 | Samodzielne studiowanie literatury | 10 |
| A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładów | 10 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykłady wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
| M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
| M-3 | ćwiczenia laboratoryjne – zaprojektowanie i wykonanie doświadczenia w grupach pod nadzorem osoby prowadzącej zajęcia (używanie komputera, urządzeń laboratoryjnych, drobnego sprzętu laboratoryjnego oraz odczynników do biologii molekularnej) |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na ćwiczeniach laboratoryjnych |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| MS_1A_O7-1_W02 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym współczesne metody badawcze stosowane w laboratoriach biologii molekularnej | MS_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| MS_1A_O7-1_U01 Student potrafi definiować oraz swobodnie objasniac i interpretować podstawowe zjawiska genetyki drobnoustrojów oraz w swobodny sposób zinterpretować mechanizmy interakcji genetycznoo-srodowiskowej. | MS_1A_U04 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| MS_1A_O7-1_K01 Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole. | MS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| MS_1A_O7-1_W02 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym współczesne metody badawcze stosowane w laboratoriach biologii molekularnej | 2,0 | |
| 3,0 | Student zna i rozumie metody badwcze stosowane w laboratorich biologii molekularnej w stopniu dostatecznym | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| MS_1A_O7-1_U01 Student potrafi definiować oraz swobodnie objasniac i interpretować podstawowe zjawiska genetyki drobnoustrojów oraz w swobodny sposób zinterpretować mechanizmy interakcji genetycznoo-srodowiskowej. | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi definiować, objaśniać i interpretować podstawowe zjawiska genetyki drobnoustrojów w sposób dostateczny | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| MS_1A_O7-1_K01 Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole. | 2,0 | |
| 3,0 | Student jest gotów do dbałości i realizuje powierzone zadania w stopniu dostatecznym | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Baj J., Markiewicz Z. (red.), Biologia molekularna bakterii, PWN, Warszawa, 2006
- Węgleński P. (red)., Genetyka Molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006, Wydanie VI zmienione
- Singleton P., Bakterie w Biologii, Biotechnologii i Medycynie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Glick B. R., Pasternak J. J., Molecular biotechnology, ASM, 2003
Literatura dodatkowa
- Krystyna Skwarło-Sońta red. naczelna, KOSMOS - Problemy Nauk Biologiczncych (czasopismo), Polskie Towarzystwo Przyrodników im. Kopernika, Kraków, 2011
- Czasopismo, BMC Molecular Biology, BioMed Central Ltd. Part of Springer Nature, ISSN: 2661-8850