Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologiczne bezpieczeństwo żywności:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Mikrobiologiczne bezpieczeństwo żywności | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | mikrobiologia zywności |
| W-2 | podstawy technologii zywności |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy umiejętności i kompetencji z identyfikowaniu i przeciwdziałaniu zagrożeniom mikrobiologicznych w przemysle spozywczym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Zapewnienie bezpieczeństwa mikrobiologicznego produktów mleczarskich | 3 |
| T-A-2 | Zapewnienie bezpieczeństwa mikrobiologicznego produktów przetwórstwa mięsnego | 3 |
| T-A-3 | Zapewnienie bezpieczeństwa mikrobiologicznego w przetwórstwie rybnym | 3 |
| T-A-4 | Bezpieczenstwo mikrobiologiczne produktów przetwórstwa owocowo-warzywnego | 3 |
| T-A-5 | Zapewnienie bezpieczeństwa mikrobiologicznego w zakładach zbiorowego zywienia i małej gastronomii | 3 |
| 15 | ||
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Biologiczne determinanty bezpieczeństwa żywności | 3 |
| T-L-2 | Zatrucia pokarmowe - żywność jako nośnik drobnoustrojów patogennych | 6 |
| T-L-3 | Enterotoksyny gronkowcowe w żywności | 6 |
| T-L-4 | Zarządzanie ryzykiem mikrobiologicznym żywności | 6 |
| T-L-5 | Mikrobiologiczne bezpieczeństwo produkcji rolniczej | 9 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-A-2 | przygotowanie bieżące do zajęć | 30 |
| 60 | ||
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-L-2 | studiowanie zadanej literatury i przygotowanie sprawozdań do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 25 |
| A-L-3 | konsultacje z prowadzącym | 5 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
| M-2 | dyskusja i studium przypadku |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena z bieżącej aktywnosci na podstawie prezentowanych opracowań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| MS_1A_O13-2_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące zagrożeń mikrobiologicznych w przemyśle spozżwczym, ich potencjalne źródła i drogi przenoszenia | MS_1A_W05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| MS_1A_O13-2_U01 Student potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania zagrozeniom mikrobiologicznym w różnych gałęziach przemysłu spozywczego | MS_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| MS_1A_O13-2_K01 Jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych | MS_1A_K01, MS_1A_K05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| MS_1A_O13-2_W01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące zagrożeń mikrobiologicznych w przemyśle spozżwczym, ich potencjalne źródła i drogi przenoszenia | 2,0 | |
| 3,0 | Student zna i rozumie zagadnienia dotyczące zagrożeń mikrobiologicznych w przemyśle spozżwczym, ich potencjalne źródła i drogi przenoszenia w stopniu dostatecznym | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| MS_1A_O13-2_U01 Student potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania zagrozeniom mikrobiologicznym w różnych gałęziach przemysłu spozywczego | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania zagrozeniom mikrobiologicznym w różnych gałęziach przemysłu spozywczego w stopniu dostatecznym | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| MS_1A_O13-2_K01 Jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych | 2,0 | |
| 3,0 | Student est gotów do podnoszenia swoich kompetencji zawodowych w stopniu dostatecznym. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Żakowska Z., Stobińska H., Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000, ISBN: 83-87198-88-9
- Molenda J., Mikrobiologia żywności pochodzenia zwierzęcego, Uniw. Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław, 2010, ISBN: 978-83-7717-023-6
Literatura dodatkowa
- Sibel Roller, Essential Microbiology and Hygiene for Food Professionals, CRC Press, Boca Raton, 2012, ISBN: 14-44121-49-9
- The International Journal of Food Microbiology