Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii mięsa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii mięsa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu podstawy technologii mięsa powinien znać podstawy biologii, chemii i mikrobiologii żywności |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z pozyskiwaniem surowców mięsnych i drobiowych, ich przemianami oraz podstawami przetwarzania z uwzględnieniem zagrożeń mikrobiologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Cele przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne, regulamin, formy i terminy zaliczenia przedmiotu | 1 |
T-L-2 | Podział tusz zwierząt rzeźnych i drobiu na elementy zasadnicze i kulinarne | 4 |
T-L-3 | Charakterystyka mięsa drobnego i MDOM-u | 4 |
T-L-4 | Mięso wadliwe | 3 |
T-L-5 | Zasady produkcji parzonych przetworów mięsnych i drobiowych | 9 |
T-L-6 | Zasady produkcji wyrobów dojrzewających | 8 |
T-L-7 | Podsumowanie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne, regulamin, formy i terminy zaliczenia przedmiotu | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka surowców mięsnych i drobiowych, metody pozyskiwania | 2 |
T-W-3 | Przemiany poubojowe i ich wpływ na jakość. Wady mięsa. | 2 |
T-W-4 | Operacje technologiczne stosowane w przetwórstwie mięsa zwierząt rzeźnych i drobiu oraz ich wpływ na jakość | 3 |
T-W-5 | Zasady produkcji podstawowych przetworów mięsnych i drobiowych, ze szcególnym uwzględnieniem wyrobów dojrzewających | 4 |
T-W-6 | Podział i charakterystyka przetworów mięsnych i drobiowych | 2 |
T-W-7 | Podsumowanie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 16 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 6 |
A-L-4 | Konsultacje | 6 |
A-L-5 | Zaliczenie | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 30 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | ćwiczenia praktyczne w zespołach (eksperyment, obserwacja) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu na podstawie średniej ocen z wykładów i ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń praktycznych na podstawie średniej ocen cząstkowych z kolokwiów |
S-3 | Ocena formująca: ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C20_W01 Student zna i rozumie zasady oceny jakości technologicznej i kulinarnej surowców mięsnych i drobiowych i przemian zachodzących po uboju. Zna podstawowe technologie przetwarzania surowców mięsnych i drobiowych na przetwory parzone i dojrzewające. | MS_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C20_U01 Potrafi scharakteryzować rodzaje surowców mięsnych i drobiowych, potrafi zastosować podstawowe operacje technologiczne konieczne do wyprodukowania przetworów mięsnych i drobiowych | MS_1A_U01, MS_1A_U09 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_C20_K01 Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta. | MS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C20_W01 Student zna i rozumie zasady oceny jakości technologicznej i kulinarnej surowców mięsnych i drobiowych i przemian zachodzących po uboju. Zna podstawowe technologie przetwarzania surowców mięsnych i drobiowych na przetwory parzone i dojrzewające. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy na temat surowców mięsnych i drobiowych, ich przemian poubojowych i wpływu na jakość. Nie zna podstawowych technologii przetwarzania surowców mięsnych i drobiowych na przetwory parzone i dojrzewające. |
3,0 | Student opanował w dostatecznym stopniu aspekty wiedzy na temat surowców mięsnych i drobiowych, ich przemian poubojowych i wpływu na jakość; podstawowych technologii przetwarzania surowców mięsnych i drobiowych na przetwory parzone i dojrzewające. | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień związanych ze znajomością surowców mięsnych i drobiowych, ich przemian poubojowych i wpływu na jakość; podstawowych technologii przetwarzania surowców mięsnych i drobiowych na przetwory parzone i dojrzewające. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę na temat surowców mięsnych i drobiowych, ich przemian poubojowych i wpływu na jakość; podstawowych technologii przetwarzania surowców mięsnych i drobiowych na przetwory parzone i dojrzewające. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę związaną ze znajomością surowców mięsnych i drobiowych, ich przemian poubojowych i wpływu na jakość; podstawowych technologii przetwarzania surowców mięsnych i drobiowych na przetwory parzone i dojrzewające. Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości. | |
5,0 | Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie znajomości surowców mięsnych i drobiowych, ich przemian poubojowych i wpływu na jakość; podstawowych technologii przetwarzania surowców mięsnych i drobiowych na przetwory parzone i dojrzewające. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C20_U01 Potrafi scharakteryzować rodzaje surowców mięsnych i drobiowych, potrafi zastosować podstawowe operacje technologiczne konieczne do wyprodukowania przetworów mięsnych i drobiowych | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z charakterystyką rodzajów surowców mięsnych i drobiowych, nie potrafi zastosować podstawowych operacji technologicznych koniecznych do wyprodukowania przetworów mięsnych i drobiowych |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z charakterystyką rodzajów surowców mięsnych i drobiowych, zastosowaniem podstawowych operacji technologicznych koniecznych do wyprodukowania przetworów mięsnych i drobiowych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego | |
3,5 | Student potrafi wykonać czynności związane z charakterystyką rodzajów surowców mięsnych i drobiowych, potrafi zastosowaniem podstawowych operacji technologicznych koniecznych do wyprodukowania przetworów mięsnych i drobiowych. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_C20_K01 Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących na zajęciach. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia |
3,0 | Student jest dostatecznie aktywny w procesie nauki i jest gotów do współpracy w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie eksperymentów | |
3,5 | Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska. | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów prowadzonych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w trakcie eksperymentów | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przyjąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących na zajęciach zasad BHP. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpady powstających w trakcie eksperymentów |
Literatura podstawowa
- Pisula A., Pospiech E., i in., Mięso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011
- Prost E.K., Zwierzęta rzeźne i mięso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006
- Sikorski Z, Chemia żywności, WNT Warszawa
- Pijanowski E. i in., Ogólna technologia żywności, PWNT Warszawa, 1997
- Świetlikowska U., Surowce spożywcze, SGGW Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Gospodarka mięsna
- Przemysł spożywczy