Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
Sylabus przedmiotu Zanieczyszczenie i ochrona wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zanieczyszczenie i ochrona wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej |
W-2 | Podstawowa wiedza z chemii analitycznej |
W-3 | Umiejetność oceny warunków hydrochemicznych zbiorników |
W-4 | Podstawowa wiedza z geografii, ze szzczególnym uwzględnieniem zagadnień z hydrologi |
W-5 | Umiejetność posługiwania się PC |
W-6 | Umiejetność posługiwania się bazami danych z zakresu informacji o środowisku wodnym |
W-7 | Znajomość zasad BHP obowiązujacych w laboratorium chemicznym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód |
C-2 | Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych |
C-3 | Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urzadzeń w oczyszczaniu ścieków |
C-4 | Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków jako elementu biotechnologii |
C-5 | Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika |
C-6 | Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie zawartości materii organicznej w ściekach | 6 |
T-L-2 | Oznaczanie związków azotu w sciekach | 3 |
T-L-3 | Oznaczanie zawartości fosforu w ściekch | 3 |
T-L-4 | Określenie niezbędnego stopnia oczyszczenia ścieków, wpływ ścieków na odbiornik | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stan zasobów wodnch - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji | 2 |
T-W-2 | Samooczyszczanie się wód powierzchniowych | 2 |
T-W-3 | Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych | 2 |
T-W-4 | Biologiczne oczyszczanie ścieków jako dziedzina w biotechnologii | 1 |
T-W-5 | Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich | 3 |
T-W-6 | Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie | 2 |
T-W-7 | Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód | 1 |
T-W-8 | Prawna ochrona wód | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie źródeł | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury oraz innych źródeł wiedzy | 13 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Seminarium |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne |
S-3 | Ocena formująca: Test |
S-4 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O2-1_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szczególnym uwzględnieniem rybactwa. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwo w tym zakresie. | MS_1A_W03 | — | — | C-1, C-4, C-5, C-6, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O2-1_U01 Potrafi ocenić stan biotopów wodnych oraz wpływu ich jakości na biocenozę oraz stopień zanieczyszczenia ścieków i koniecznego stopnia ich oczyszczenia dla ograniczenia szkodliwego oddziaływania na odbiornik. Potrafi określić podstawowe zasady ochrony i rekultywacji akwenów. | MS_1A_U07, MS_1A_U08 | — | — | C-4, C-5, C-6, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-3, M-4 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O2-1_K01 Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. | MS_1A_K03 | — | — | C-3, C-1, C-4, C-5, C-6, C-2 | T-L-4, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O2-1_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zależność stanu wód i poszczególnych gałęzi gospodarki od jakości i wielkości zasobów wodnych, ze szczególnym uwzględnieniem rybactwa. Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady ochrony wód i ich rekultywacji, a także prawodawstwo w tym zakresie. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń |
3,0 | Student zna i rozumie w dostatecznym stopiu zagadnienia dotyczące przedmiotu | |
3,5 | Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O2-1_U01 Potrafi ocenić stan biotopów wodnych oraz wpływu ich jakości na biocenozę oraz stopień zanieczyszczenia ścieków i koniecznego stopnia ich oczyszczenia dla ograniczenia szkodliwego oddziaływania na odbiornik. Potrafi określić podstawowe zasady ochrony i rekultywacji akwenów. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń |
3,0 | Potrafi w dostatecznym stopniu ocenić stan biotopów wodnych oraz wpływ ich jakości na biocenozę oraz stopień zanieczyszczenia ścieków. Potrafi określić podstawowe zasady ochrony i rekultywacji akwenów. | |
3,5 | Student potrafi w zdecydoweanej wiekszości wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań wynikami odnoszącymi sie do innych akwenów. Potrafi preanalizowąć wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efek takich analiz |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O2-1_K01 Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. | 2,0 | Nie ma swiadomości odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Nie potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz nie ma swiadomości roli społecznej absolwenta uczelni. Nie rozumie potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy. |
3,0 | Ma dostateczną swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. | |
3,5 | Ma ponad dostateczną swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W ponad dostatecznym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | |
4,0 | Ma dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | |
4,5 | Ma ponad dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W ponad dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | |
5,0 | Ma bardzo dobrą swiadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi postępować w stanach zagrożenia oraz ma swiadomość roli społecznej absolwenta uczelni. W bardzo dobrym stopniu rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. |
Literatura podstawowa
- Michalski R., Analityka wód i ścieków : wybrane zagadnienia, Elmed Media Group, Katowice, 2017
- Dojlido M, Chemia wód powierzchniowych, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1999
- Hermanowicz W., Dojlido J. R., Fizyczne i chemiczne metody badania wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 2001
- Kubiak J., Tórz A., Nedzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
- Journal of Environmental Science, Elsevier