Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)
Sylabus przedmiotu Cytologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Cytologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z anatomii, fizjologii i biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodologia badań cytologicznych, budową i funkcjonowaniem komórki z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo. |
C-2 | Student nabędzie umiejętność obsługi różnego typu mikroskopów oraz wiedzę praktyczną dotycząca metod badań cytologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Technika badania struktur biologicznych (mikroskopia kontrastowo-fazowa, mikroskopia interferencyjna, ultramikroskopia, mikroskopia polaryzacyjna Barwienie cytologiczne (mechanizm barwienia, metachromazja) Cytochemiczne i histochemiczne metody barwienia (wykrywanie białek, wykrywanie aldehydów, wykrywanie kwasów nukleinowych, reakcja PAS, wykrywanie lipidów, wykrywanie enzymów | 2 |
T-L-2 | Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) Metody histochemiczne oparte na oznaczaniu fizycznym (mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna) | 2 |
T-L-3 | Struktury elementarne w systemach biologicznych (jednostka włókiennicza - kolagen, makromolekularna budowa ziaren kolagenu, krew- krzepnięcie) | 2 |
T-L-4 | Błona plazmatyczna (struktura, skład chemiczny, dysocjacja i reasocjacja komórek) | 2 |
T-L-5 | Funkcja systemu wakuolarnego (funcja mechaniczna, wymiana, przebudowa i przemieszczanie błon | 2 |
T-L-6 | Komórka roślinna (ściany komórkowe, chloroplast) | 2 |
T-L-7 | Przygotowanie zawiesin komórkowych do badań histochemicznych (badanie żywych komórek, wyosobnianie komórek) | 1 |
T-L-8 | Ultrastruktura plemnika (morfologia, analiza komet) | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody badań cytologicznych - mikroskopia świetlna, kontrast fazowy, mikroskopia polaryzacyjna, mikroskopia elektronowa | 2 |
T-W-2 | Chemiczne składniki komórki (woda; składniki mineralne; makrocząsteczki, monomery i polimery; aminokwasy i białka; cukrowce; polisacharydy złożone, mukopolisacharydy, mukoproteidy i glikoproteidy; lipidy; kwasy nukleinowe; enzymy. | 2 |
T-W-3 | Cytoplazma i organelle cytoplazmatyczne | 2 |
T-W-4 | Cytoszkielet | 2 |
T-W-5 | Struktura i funkcje białek | 2 |
T-W-6 | Budowa błon, transport przez błony, cytoplazmatyczny system wakuolarny i mikrosomy (ogólna morfologia, właściwości cytochemiczne systemu, funkcja systemu wakuolarnego. | 2 |
T-W-7 | Wzrost komórek, energetyka komórki, różnicowanie | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach labolatoryjnych | 15 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie sie do zajęć | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 3 |
A-L-5 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń labolatoryjnych | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-W-3 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 7 |
A-W-4 | Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów | 5 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (m.in. wykonywanie i analiza wymazów, wykonywanie i analiza preparatów histologicznych, pokaz działania automatycznego systemu analizującego plemniki – Computer Assisted Semen Analysis Systems – CASA, umożliwiajacego precyzyjny pomiar ruchu plemników w czasie oraz rejestracje zmian kierunku ruchu w różnych warunkach fizjologicznych i eksperymentalnych; w labolatorium izotermicznym obserwacja postępów w rozwoju zarodkowym wybranych gatunków ryb), pokaz działania programu do "Analizy komet" przy ocenie jakości materiału genetycznego pochodzacego z plemników ryb |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę" ocena aktywnosci studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O6-1_W01 Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie. | MS_1A_W03, MS_1A_W11 | — | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O6-1_U01 Student potrafi obsłużyć mikroskopy różnego typu, potrafi stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych, zastosować histo- i cytochemiczne metody barwienia przy badaniu elementów składowych komórek. | MS_1A_U07 | — | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_1A_O6-1_K01 Student jest gotów do wzięcia odpowiedzialności za pracę własną oraz do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | MS_1A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O6-1_W01 Student zna i rozumie zagadnienia z zakresu morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie. | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat budowy i działania organelli komórkowych. |
3,0 | Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu zagadnienia z zakresu morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie. | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej oraz chemicznych składników komórki. | |
4,0 | Student ma w większości wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych . | |
4,5 | Student ma w większości wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkieletu, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie. | |
5,0 | Student ma pełną wiedzę na temat morfologii elementów składowych komórki prokariotycznej i eukariotycznej, chemicznych składników komórki, cytoszkielet, budowy błon komórkowych oraz mechanizmu transportu przez nie substancji o różnej wielkości i budowie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O6-1_U01 Student potrafi obsłużyć mikroskopy różnego typu, potrafi stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych, zastosować histo- i cytochemiczne metody barwienia przy badaniu elementów składowych komórek. | 2,0 | Student nie umie obsłużyć mikroskopów różnych typów, nie umie stosować technik badawczych do badania poszczególnych struktur biologicznych komórki, |
3,0 | Potrafi w dostatecznym stopniu stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych, zastosować histo- i cytochemiczne metody barwienia przy badaniu elementów składowych komórek. | |
3,5 | Student umie obsłużyć w większości obsłużyć mikroskopy różnego typu, umie przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych. | |
4,0 | Student umie obsłużyć obsłużyć mikroskopy różnego typu, umie stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, umie przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych. | |
4,5 | Student umie obsłużyć mikroskopy różnego typu, umie stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, umie przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych, umie zastosować podstawowe histo- i cytochemiczne metody barwienia przy badaniu elementów składowych komórek. | |
5,0 | Student umie obsłużyć mikroskopy różnego typu, umie stosować techniki badawcze do poszczególnych struktur biologicznych komórki, umie przygotować zawiesiny komórkowe do badań histochemicznych, umie zastosować histo- i cytochemiczne metody barwienia przy badaniu elementów składowych komórek. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_1A_O6-1_K01 Student jest gotów do wzięcia odpowiedzialności za pracę własną oraz do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
4,5 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania | |
5,0 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole |
Literatura podstawowa
- lian, Raff Martin, Roberts Keith, Walter Peter, Podstawy biologii komórki, cz 1, 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Krygier-Stojałowska A., Godlewski H.G. (red.), Topochemiczne metody badania komórek i tkanek, PWN, Warszawa
- Robertis De E. D. P., Nowinski W.W., Saez F.A., Cytologia (Biologia komórki), PWN, Warszawa
- Giese A.C., Fizjologia komórki, PWN, Warszawa
- Kawiak J., Osuchowska Z., Przełęcka A. (red.), Ultrastruktura i funkcja komórki, PWN, Warszawa