Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Biochemia kliniczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia kliniczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, biochemii, podstaw anatomii i fizjologii człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmie człowieka
C-2Nabycie umiejętności wyboru i oznaczenia parametrów krwi oceniających przemiany biochemiczne w organizmie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badania laboratoryjne w ocenie zagrożenia chorobą1
T-L-2Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wykonywanych w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej2
T-L-3Błędy w badaniach biochemicznych2
T-L-4Podstawowe techniki i metody w diagnostyce biochemicznej2
T-L-5Podstawy diagnostyki hematologicznej – objawy i przyczyny różnych rodzajów niedokrwistości4
T-L-6Enzymy osocza w diagnostyce laboratoryjnej (ALT, AST, GGTP, ALP) – enzymatyczne profile narządowe4
T-L-7Rozdział elektroforetyczny białek osocza krwi. Odczyt elektroforegramu5
T-L-8Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej – testy paskowe, glikemia na czczo, przygodna i po obciążeniu glukozą – test OGTT4
T-L-9Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki lipidowej – oznaczenie stężenia parametrów lipidowych krwi4
T-L-10Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki mineralnej (oznaczanie stężenia wapnia i magnezu w moczu i surowicy krwi)2
30
wykłady
T-W-1Biochemia kliniczna jako nauka o parametrycznym sposobie opisu stanu organizmu.2
T-W-2Metabolizm białek. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białek.4
T-W-3Białka osocza krwi - rola fizjologiczna i diagnostyczna.4
T-W-4Metabolizm węglowodanów. Zaburzenia gospodarki węglowodanowej.4
T-W-5Metabolizm lipidów Metaboliczne skutki nadmiaru / niedoboru / dysproporcji lipidów w diecie. Wskaźniki przemian lipidów.4
T-W-6Enzymy osocza jako wskaźniki funkcji narządów.2
T-W-7Gospodarka wodno-mineralna.2
T-W-8Hormonalne i metaboliczne uwarunkowania homeostatycznej roli nerek.2
T-W-9Hormonalna i metaboliczna regulacja ciśnienia krwi.2
T-W-10Status antyoksydacyjny ustroju i jego wskaźniki.2
T-W-11Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spozyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć35
A-L-3godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-4analiza wskazanej literatury15
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie do egzaminu10
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy zawierający 5 pytań otwartych
S-4Ocena podsumowująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C11_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przemiany biochemiczne zachodzące w organizmie człowieka
MS_1A_W11C-2, C-1T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-W-11, T-W-4, T-W-1, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-10, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C11_U01
Potrafi dobrać i oznaczyć właściwe parametry krwi charakteryzujące określone przemiany biochemiczne w organizmie
MS_1A_U02C-2T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-10, T-L-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C11_K01
Jest gotów do dokształcania się oraz potrafi wyznaczać kierunki własnego rozwoju.
MS_1A_K01C-2, C-1T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-W-11, T-W-4, T-W-1, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-10, T-L-1M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C11_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przemiany biochemiczne zachodzące w organizmie człowieka
2,0
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C11_U01
Potrafi dobrać i oznaczyć właściwe parametry krwi charakteryzujące określone przemiany biochemiczne w organizmie
2,0
3,0potrafi dobrać właściwe parametry do określonych przemian oraz interpretuje wszystkie otrzymane wyniki w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_C11_K01
Jest gotów do dokształcania się oraz potrafi wyznaczać kierunki własnego rozwoju.
2,0
3,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Angielski S. , Jakubowski Z., Dominiczak M., Biochemia kliniczna, Perseusz, Sopot, 1997
  2. Bańkowski E., Biochemia: podręcznik dla studentów uczelni medycznych, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2009
  3. Dembińska-Kieć A., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Wyd.Medyczne Urban&Partner, Wrocław, 2009
  4. A. Dembińska-Kieć, J. Naskalski, Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, EDRA Urban and Partner, Wrocław, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Berg J.M., Tymoczko L.J., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2009
  2. Murray R.K., Granner D. K., Rodwell V. W., Biochemia Harpera, PZWL, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania laboratoryjne w ocenie zagrożenia chorobą1
T-L-2Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wykonywanych w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej2
T-L-3Błędy w badaniach biochemicznych2
T-L-4Podstawowe techniki i metody w diagnostyce biochemicznej2
T-L-5Podstawy diagnostyki hematologicznej – objawy i przyczyny różnych rodzajów niedokrwistości4
T-L-6Enzymy osocza w diagnostyce laboratoryjnej (ALT, AST, GGTP, ALP) – enzymatyczne profile narządowe4
T-L-7Rozdział elektroforetyczny białek osocza krwi. Odczyt elektroforegramu5
T-L-8Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej – testy paskowe, glikemia na czczo, przygodna i po obciążeniu glukozą – test OGTT4
T-L-9Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki lipidowej – oznaczenie stężenia parametrów lipidowych krwi4
T-L-10Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki mineralnej (oznaczanie stężenia wapnia i magnezu w moczu i surowicy krwi)2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biochemia kliniczna jako nauka o parametrycznym sposobie opisu stanu organizmu.2
T-W-2Metabolizm białek. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białek.4
T-W-3Białka osocza krwi - rola fizjologiczna i diagnostyczna.4
T-W-4Metabolizm węglowodanów. Zaburzenia gospodarki węglowodanowej.4
T-W-5Metabolizm lipidów Metaboliczne skutki nadmiaru / niedoboru / dysproporcji lipidów w diecie. Wskaźniki przemian lipidów.4
T-W-6Enzymy osocza jako wskaźniki funkcji narządów.2
T-W-7Gospodarka wodno-mineralna.2
T-W-8Hormonalne i metaboliczne uwarunkowania homeostatycznej roli nerek.2
T-W-9Hormonalna i metaboliczna regulacja ciśnienia krwi.2
T-W-10Status antyoksydacyjny ustroju i jego wskaźniki.2
T-W-11Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spozyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć35
A-L-3godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-4analiza wskazanej literatury15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie do egzaminu10
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C11_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przemiany biochemiczne zachodzące w organizmie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu budowy i funkcjonowania komórek i narządów, fizjologii trawienia i przemian składników pokarmowych oraz ich wpływu na bezpieczeństwo konsumenta.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyboru i oznaczenia parametrów krwi oceniających przemiany biochemiczne w organizmie
C-1Zapoznanie z przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmie człowieka
Treści programoweT-W-10Status antyoksydacyjny ustroju i jego wskaźniki.
T-W-3Białka osocza krwi - rola fizjologiczna i diagnostyczna.
T-W-2Metabolizm białek. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białek.
T-W-11Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spozyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.
T-W-4Metabolizm węglowodanów. Zaburzenia gospodarki węglowodanowej.
T-W-1Biochemia kliniczna jako nauka o parametrycznym sposobie opisu stanu organizmu.
T-W-9Hormonalna i metaboliczna regulacja ciśnienia krwi.
T-W-6Enzymy osocza jako wskaźniki funkcji narządów.
T-W-7Gospodarka wodno-mineralna.
T-W-8Hormonalne i metaboliczne uwarunkowania homeostatycznej roli nerek.
T-W-5Metabolizm lipidów Metaboliczne skutki nadmiaru / niedoboru / dysproporcji lipidów w diecie. Wskaźniki przemian lipidów.
T-L-6Enzymy osocza w diagnostyce laboratoryjnej (ALT, AST, GGTP, ALP) – enzymatyczne profile narządowe
T-L-4Podstawowe techniki i metody w diagnostyce biochemicznej
T-L-5Podstawy diagnostyki hematologicznej – objawy i przyczyny różnych rodzajów niedokrwistości
T-L-7Rozdział elektroforetyczny białek osocza krwi. Odczyt elektroforegramu
T-L-8Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej – testy paskowe, glikemia na czczo, przygodna i po obciążeniu glukozą – test OGTT
T-L-2Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wykonywanych w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej
T-L-3Błędy w badaniach biochemicznych
T-L-9Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki lipidowej – oznaczenie stężenia parametrów lipidowych krwi
T-L-10Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki mineralnej (oznaczanie stężenia wapnia i magnezu w moczu i surowicy krwi)
T-L-1Badania laboratoryjne w ocenie zagrożenia chorobą
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy zawierający 5 pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C11_U01Potrafi dobrać i oznaczyć właściwe parametry krwi charakteryzujące określone przemiany biochemiczne w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U02Potrafi posługiwać się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody badawcze.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyboru i oznaczenia parametrów krwi oceniających przemiany biochemiczne w organizmie
Treści programoweT-L-6Enzymy osocza w diagnostyce laboratoryjnej (ALT, AST, GGTP, ALP) – enzymatyczne profile narządowe
T-L-4Podstawowe techniki i metody w diagnostyce biochemicznej
T-L-5Podstawy diagnostyki hematologicznej – objawy i przyczyny różnych rodzajów niedokrwistości
T-L-7Rozdział elektroforetyczny białek osocza krwi. Odczyt elektroforegramu
T-L-8Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej – testy paskowe, glikemia na czczo, przygodna i po obciążeniu glukozą – test OGTT
T-L-2Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wykonywanych w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej
T-L-3Błędy w badaniach biochemicznych
T-L-9Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki lipidowej – oznaczenie stężenia parametrów lipidowych krwi
T-L-10Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki mineralnej (oznaczanie stężenia wapnia i magnezu w moczu i surowicy krwi)
T-L-1Badania laboratoryjne w ocenie zagrożenia chorobą
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi dobrać właściwe parametry do określonych przemian oraz interpretuje wszystkie otrzymane wyniki w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_C11_K01Jest gotów do dokształcania się oraz potrafi wyznaczać kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Jest gotów do dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Jest gotów wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyboru i oznaczenia parametrów krwi oceniających przemiany biochemiczne w organizmie
C-1Zapoznanie z przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmie człowieka
Treści programoweT-W-10Status antyoksydacyjny ustroju i jego wskaźniki.
T-W-3Białka osocza krwi - rola fizjologiczna i diagnostyczna.
T-W-2Metabolizm białek. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białek.
T-W-11Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spozyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.
T-W-4Metabolizm węglowodanów. Zaburzenia gospodarki węglowodanowej.
T-W-1Biochemia kliniczna jako nauka o parametrycznym sposobie opisu stanu organizmu.
T-W-9Hormonalna i metaboliczna regulacja ciśnienia krwi.
T-W-6Enzymy osocza jako wskaźniki funkcji narządów.
T-W-7Gospodarka wodno-mineralna.
T-W-8Hormonalne i metaboliczne uwarunkowania homeostatycznej roli nerek.
T-W-5Metabolizm lipidów Metaboliczne skutki nadmiaru / niedoboru / dysproporcji lipidów w diecie. Wskaźniki przemian lipidów.
T-L-6Enzymy osocza w diagnostyce laboratoryjnej (ALT, AST, GGTP, ALP) – enzymatyczne profile narządowe
T-L-4Podstawowe techniki i metody w diagnostyce biochemicznej
T-L-5Podstawy diagnostyki hematologicznej – objawy i przyczyny różnych rodzajów niedokrwistości
T-L-7Rozdział elektroforetyczny białek osocza krwi. Odczyt elektroforegramu
T-L-8Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej – testy paskowe, glikemia na czczo, przygodna i po obciążeniu glukozą – test OGTT
T-L-2Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wykonywanych w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej
T-L-3Błędy w badaniach biochemicznych
T-L-9Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki lipidowej – oznaczenie stężenia parametrów lipidowych krwi
T-L-10Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki mineralnej (oznaczanie stężenia wapnia i magnezu w moczu i surowicy krwi)
T-L-1Badania laboratoryjne w ocenie zagrożenia chorobą
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0