Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S1)

Sylabus przedmiotu Zastosowanie bioprocesów w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie bioprocesów w ochronie środowiska
Specjalność mikrobiologia stosowana
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z chemii, biochemii i ekologii w zakresie studiowanego kierunku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy i umiejętności praktyczncyh z przebiegiem wybranych bioprocesów (np. biodegradacja, bioremediacja, biosorbja) w przetwarzaniu odpadów metodami biologicznymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady obliczeń szybkości przebiegu bioprocesów (zużywania substratów i tworzenia produktów)1
T-L-2Biodegradacja olejów mineralnych przez drobnoustroje glebowe5
T-L-3Przemiany azotu w środowisku wodnym5
T-L-4Zastosowanie mkroorganizmów w usuwaniu ze ścieków zanieczyszczeń mineralnych np. wybranych metali ciężkich.4
15
wykłady
T-W-1Zagadnienia wprowadzające - prokarioty jako organizmy odpowiedzalne za rozkład materii organicznej. Przykładowe transformacje w biogeochemicznych cyklach w biosferze.4
T-W-2Procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu oraz mechanizm rozkładu związków organicznych przez mikroorganizmy4
T-W-3Mikrobiologiczne aspekty uzdatniania wody do picia i oczyszczenia ścieków bytowych.3
T-W-4Aspekty inżynieryjnej bioremediacji zanieczyszczeń in situ i ex situ (bioreaktory, biofilmy, kompostowanie, rekultywacja, biowentylacja, fitoremediacja)4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie konspektów z zajęć laboratoryjnych8
A-L-3Utrwalenie wiedzy i przygotowanie do kolokwium zaliczającego przedmiot7
A-L-4Konsultacje1
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literarury przedmiotu8
A-W-3Utrwalenie wiedzy i przygotowanie do kolokwium zaliczającego przedmiot8
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne
M-3Pogadanka i metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne z wykałdów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne z zajęć praktycznych
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z przeprowadzonych zadań laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmoiwania właściwych postaw społecznych i personalnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O10-1_W01
Student zna i rozumie procesy przetwarzania substancji niebezpiecznych/szkodliwych dla środowiska metodami biologicznymi i związany z tym metabolizm węgla, azotu i fosforu przez mikroorganizmy, ze szczególnych uwzględnieniem związków organicznych, między innymi pochodnych ropy naftowej.
MS_1A_W03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O10-1_U01
Student potrafi w stopniu zaawansowanym zastosować znane cele i zasady bioprocesów z wykorzystaniem mikroorganizmów w przeprowadzeniu eksperymenalnego utylizowania substasncji ropopochodnych oraz zanieczyszczeń mineralnych takich jak azot, fosfor, metale ciężkie.
MS_1A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O10-1_K01
Student jest gotów do pracy w zespole, postępowania zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy z uwzględnieniem dbałości o ochronę środowiska.
MS_1A_K03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O10-1_W01
Student zna i rozumie procesy przetwarzania substancji niebezpiecznych/szkodliwych dla środowiska metodami biologicznymi i związany z tym metabolizm węgla, azotu i fosforu przez mikroorganizmy, ze szczególnych uwzględnieniem związków organicznych, między innymi pochodnych ropy naftowej.
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O10-1_U01
Student potrafi w stopniu zaawansowanym zastosować znane cele i zasady bioprocesów z wykorzystaniem mikroorganizmów w przeprowadzeniu eksperymenalnego utylizowania substasncji ropopochodnych oraz zanieczyszczeń mineralnych takich jak azot, fosfor, metale ciężkie.
2,0Student nie wykona zadan eksperymentalnych.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przeprowadzić zadania eksperymentalne i zinterpretować uzyskane wyniki
3,5Student bez problemu potrafi opisać przemiany biochemiczne zawarte w treściach programowych przedmiotu. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, z niewielką pomocą prowadzącego dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
4,0Student potrafi opisać przemiany biochemiczne zawarte w treściach programowych przedmiotu. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
4,5Student potrafi opisać przemiany biochemiczne nie tylko te zawarte w treściach programowych przedmiotu ale takze przyswojone samodzielnie. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
5,0Student potrafi opisać przemiany biochemiczne nie tylko te zawarte w treściach programowych przedmiotu ale także przyswojone samodzielnie. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje i wskazuje kierunki działań mogących zminimalizować skutki antropopresji na środowisko.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_1A_O10-1_K01
Student jest gotów do pracy w zespole, postępowania zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy z uwzględnieniem dbałości o ochronę środowiska.
2,0
3,0Jest gotów do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za siebie i innych. Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Błaszczyk M.K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2007, 1
  2. Szewczyk K.W., Bilansowanie i kinetyka procesów biochemicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
  3. Rehm H.J., Reed G., Puehler A., Stadler P., Biotechnology II Ed. Bioprocessing. Eds. G. Stephanopoulos, vol. 3, VCH, Wienheim, 1993, 2

Literatura dodatkowa

  1. Flickinger M.C., Drew S.W., Encyclopoedia of Bioprocess Technology: Fermentation, Biocatalysis, and Bioseparation, JohnWiley&Sons Inc., New York, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady obliczeń szybkości przebiegu bioprocesów (zużywania substratów i tworzenia produktów)1
T-L-2Biodegradacja olejów mineralnych przez drobnoustroje glebowe5
T-L-3Przemiany azotu w środowisku wodnym5
T-L-4Zastosowanie mkroorganizmów w usuwaniu ze ścieków zanieczyszczeń mineralnych np. wybranych metali ciężkich.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia wprowadzające - prokarioty jako organizmy odpowiedzalne za rozkład materii organicznej. Przykładowe transformacje w biogeochemicznych cyklach w biosferze.4
T-W-2Procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu oraz mechanizm rozkładu związków organicznych przez mikroorganizmy4
T-W-3Mikrobiologiczne aspekty uzdatniania wody do picia i oczyszczenia ścieków bytowych.3
T-W-4Aspekty inżynieryjnej bioremediacji zanieczyszczeń in situ i ex situ (bioreaktory, biofilmy, kompostowanie, rekultywacja, biowentylacja, fitoremediacja)4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowanie konspektów z zajęć laboratoryjnych8
A-L-3Utrwalenie wiedzy i przygotowanie do kolokwium zaliczającego przedmiot7
A-L-4Konsultacje1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literarury przedmiotu8
A-W-3Utrwalenie wiedzy i przygotowanie do kolokwium zaliczającego przedmiot8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O10-1_W01Student zna i rozumie procesy przetwarzania substancji niebezpiecznych/szkodliwych dla środowiska metodami biologicznymi i związany z tym metabolizm węgla, azotu i fosforu przez mikroorganizmy, ze szczególnych uwzględnieniem związków organicznych, między innymi pochodnych ropy naftowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekologii i ochrony środowiska, roli i różnorodności biologicznej w biosferze oraz procesach w niej zachodzących. Zna niezbędne narzędzia, metody i techniki do kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy i umiejętności praktyczncyh z przebiegiem wybranych bioprocesów (np. biodegradacja, bioremediacja, biosorbja) w przetwarzaniu odpadów metodami biologicznymi.
Treści programoweT-W-3Mikrobiologiczne aspekty uzdatniania wody do picia i oczyszczenia ścieków bytowych.
T-W-4Aspekty inżynieryjnej bioremediacji zanieczyszczeń in situ i ex situ (bioreaktory, biofilmy, kompostowanie, rekultywacja, biowentylacja, fitoremediacja)
T-W-2Procesy metabolizmu węgla, azotu i fosforu oraz mechanizm rozkładu związków organicznych przez mikroorganizmy
T-W-1Zagadnienia wprowadzające - prokarioty jako organizmy odpowiedzalne za rozkład materii organicznej. Przykładowe transformacje w biogeochemicznych cyklach w biosferze.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego
M-3Pogadanka i metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne z wykałdów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O10-1_U01Student potrafi w stopniu zaawansowanym zastosować znane cele i zasady bioprocesów z wykorzystaniem mikroorganizmów w przeprowadzeniu eksperymenalnego utylizowania substasncji ropopochodnych oraz zanieczyszczeń mineralnych takich jak azot, fosfor, metale ciężkie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U08Potrafi dobierać metody i wykonać analizy próbek środowiskowych i biologicznych.
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy i umiejętności praktyczncyh z przebiegiem wybranych bioprocesów (np. biodegradacja, bioremediacja, biosorbja) w przetwarzaniu odpadów metodami biologicznymi.
Treści programoweT-L-1Zasady obliczeń szybkości przebiegu bioprocesów (zużywania substratów i tworzenia produktów)
T-L-2Biodegradacja olejów mineralnych przez drobnoustroje glebowe
T-L-3Przemiany azotu w środowisku wodnym
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawozdania z przeprowadzonych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne z zajęć praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykona zadan eksperymentalnych.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przeprowadzić zadania eksperymentalne i zinterpretować uzyskane wyniki
3,5Student bez problemu potrafi opisać przemiany biochemiczne zawarte w treściach programowych przedmiotu. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, z niewielką pomocą prowadzącego dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
4,0Student potrafi opisać przemiany biochemiczne zawarte w treściach programowych przedmiotu. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
4,5Student potrafi opisać przemiany biochemiczne nie tylko te zawarte w treściach programowych przedmiotu ale takze przyswojone samodzielnie. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje.
5,0Student potrafi opisać przemiany biochemiczne nie tylko te zawarte w treściach programowych przedmiotu ale także przyswojone samodzielnie. Samodzielnie wykonuje doświadczenia eksperymentalne, dokonuje analizy wyników i właściwie je interpretuje i wskazuje kierunki działań mogących zminimalizować skutki antropopresji na środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_1A_O10-1_K01Student jest gotów do pracy w zespole, postępowania zgodnie z zasadami bezpieczeństwa pracy z uwzględnieniem dbałości o ochronę środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Jest gotów ponieść odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych.
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy i umiejętności praktyczncyh z przebiegiem wybranych bioprocesów (np. biodegradacja, bioremediacja, biosorbja) w przetwarzaniu odpadów metodami biologicznymi.
Treści programoweT-L-1Zasady obliczeń szybkości przebiegu bioprocesów (zużywania substratów i tworzenia produktów)
T-L-2Biodegradacja olejów mineralnych przez drobnoustroje glebowe
T-L-3Przemiany azotu w środowisku wodnym
T-L-4Zastosowanie mkroorganizmów w usuwaniu ze ścieków zanieczyszczeń mineralnych np. wybranych metali ciężkich.
Metody nauczaniaM-3Pogadanka i metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja ciągła studenta i motywowanie do przyjmoiwania właściwych postaw społecznych i personalnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za siebie i innych. Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0