Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)
Sylabus przedmiotu Techniki w diagnostyce mikrobiologicznej z elementami walidacji metod:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki w diagnostyce mikrobiologicznej z elementami walidacji metod | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mikrobiologia ogólna |
W-2 | Mikrobiologia szczegółowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się i praktyczne poznanie zasad diagnostyki mikrobiologicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady pobierania materiałów w diagnostyce mikrobiologicznej. | 2 |
T-A-2 | Teoretyczne podstawy walidacji i weryfikacji metod i testów mikrobiologicznych | 2 |
T-A-3 | Teoretyczne podstawy metod wykorzystywanych w serotypowaniu bakterii | 2 |
T-A-4 | MALDI TOF MS jako zaawansowana metoda identyfikacji bakterii. | 3 |
T-A-5 | Oznaczanie kwasów tłuszczowych jako metoda identyfikacji bakterii. Różnice w składzie kwasów tłuszczowych u bakterii Gram+ i Gram- | 2 |
T-A-6 | Zastosowanie spektrofotometrii INFRARED w diagnostyce mikrobiologicznej. | 2 |
T-A-7 | Metody genotypowe w identyfikacji drobnoustrojów. | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczenie podstawowych parametrów uwzględnianych w walidacji i weryfikacji metod i testów diagnostycznych | 6 |
T-L-2 | Szacowanie niepewności pomiaru metod mikrobiologicznych ilościowych i jakościowych. | 4 |
T-L-3 | Wykorzystanie genetycznych metod w serotypowaniu bakterii | 6 |
T-L-4 | Wykorzystanie metody ELISA w różnicowaniu serologicznym drobnoustrojów. | 3 |
T-L-5 | Wykorzystanie testów API w identyfikacji i różnicowaniu mikroorganizmów | 3 |
T-L-6 | Ilościowa identyfikacja mikroorganizmów metoda Real-Time PCR. | 6 |
T-L-7 | Wykorzystanie metody PCR-DGGE do badania zmienności genotypowej bakterii. | 4 |
T-L-8 | Techniki elektroforetyczne. | 8 |
T-L-9 | Elektroforeza białek. | 5 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji. | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie merytoryczne do zajęć. | 10 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia. | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B6_W01 Student zna i rozumie w stopniu pogłębionym techniki wykorzystywane w diagnostyce mikrobiologicznej. | MS_2A_W08, MS_2A_W05 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B6_U01 Student potrafi prawidłowo dobierać metodę w diagnostyce mikrobiologicznej do identyfikacji różnych grup mikroorganizmów. | MS_2A_U02, MS_2A_U03 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-L-2, T-A-6, T-L-7, T-A-5, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-8, T-A-7, T-L-5, T-L-9 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_B6_K01 Student jest gotowy do pracy w laboratorium mikrobiologicznym i wykonywania analiz diagnostycznych. | MS_2A_K01 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-L-4, T-L-1, T-L-9, T-A-5, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-A-7, T-L-5, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-L-6, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B6_W01 Student zna i rozumie w stopniu pogłębionym techniki wykorzystywane w diagnostyce mikrobiologicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym techniki wykorzystywane w diagnostyce mikrobiologicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B6_U01 Student potrafi prawidłowo dobierać metodę w diagnostyce mikrobiologicznej do identyfikacji różnych grup mikroorganizmów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym prawidłowo dobierać metodę w diagnostyce mikrobiologicznej do identyfikacji różnych grup mikroorganizmów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_B6_K01 Student jest gotowy do pracy w laboratorium mikrobiologicznym i wykonywania analiz diagnostycznych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest gotowy do pracy w laboratorium mikrobiologicznym i wykonywania analiz diagnostycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Eligia M. Szewczyk, Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, Warszawa, 2019, III
- Kędzia Włodzimierz, Diagnostyka mikrobiologiczna w medycynie, PZWL, Warszawa, 1990
- Mordarska Przondo Anna, Procedury diagnostyki mikrobiologicznej w wybranych zakażeniach układowych, Continuo, Wrocław, 2004
Literatura dodatkowa
- Diagnostic Microbiology
- Stefaniuk E., Bosacka K., Hryniewicz W., Walidacja i weryfikacja metod i testów diagnostycznych w laboratorium mikrobiologicznym, Postępy Mikrobiologii, 2015, 54,4, 415-424