Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)
Sylabus przedmiotu Biotechnologiczne wykorzystanie enzymów pochodzenia mikrobiologicznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologiczne wykorzystanie enzymów pochodzenia mikrobiologicznego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Radosław Drozd <Radoslaw.Drozd@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomośc biochemii, mikrobiologii przemysłowej, chemii organicznej, język angielski na poziomie podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami biotechnologicznymi wytwarzania enzymow o znaczeniu przemysłowym |
C-2 | Zapoznanie z metodami analizy enzymów |
C-3 | Wyuczenie umiejetności doboru odpowiednich metod służących do immobilizacji białek enzymowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza własciwości strukturalnych enzymów pochodzenia mikrobiologicznego metodami in silico cz 1. | 2 |
T-L-2 | Analiza własciwości strukturalnych enzymów pochodzenia mikrobiologicznego in silico cz. 2 | 2 |
T-L-3 | Metody rozwiązywania struktury enzymów pochodzenia mikrobiologicznego | 2 |
T-L-4 | Przewidywanie własciwości katalitycznych enzymów pochodzenia mikrobiologicznego z wykorzystaniem metod modelowania molekularnego | 1 |
T-L-5 | Zastosowie enzymów cellulitycznych pochodzenia mikrobiologicznego w produkcji bioetanolu z odpadów produkcji rośłinnej | 2 |
T-L-6 | Zastosowie oksodoreduktaz pochodzenia mikrobiologicznego w procesie wybielania pulpy papierowej i modyfikacj tekstyliów | 2 |
T-L-7 | Produkcja syropu glukozowo fruktozowego o zwiększonej zawartości fruktozy w układzie koimmobilizowanej w matrycy alginianowej inwertazy z saccharomyces cerevisiae i izomerazy glukozowej Streptomyces sp. | 2 |
T-L-8 | Scukrzanie skrobi ziemniaczanej z wykorzystaniem immobiliowanjej w alginianie termostabilnej alfa-amylazy ze szczepów Bacillus sp. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy budowy struktury enzymów | 2 |
T-W-2 | Podstawy kinetyki reakcji enzymatycznych | 2 |
T-W-3 | Metody oznaczania aktywności enzymów | 2 |
T-W-4 | Optymalizacja procesu fermentacyjnego w kierunku uzyskiwania enzymów o określonej aktywności | 2 |
T-W-5 | Enzymy pochodzienia mikrobiologicznego w przemyśle spożywczym | 3 |
T-W-6 | Enzymy pochodznenia mikrobiologicznego w produkcji detergentów i modyfikacji materiałów tekstylnych | 2 |
T-W-7 | Enzymy pochodzenia mikrobiologicznego w przemyśle farmaceutycznym i kosmetologii | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | godziny kontaktowe | 25 |
A-L-3 | Przeglądanie i analizowanie wkazanej literatury | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | godziny kontaktowe | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | wykład informacyjny |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawozadanie |
S-2 | Ocena podsumowująca: test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO9-1_W01 Student posiada wiedzę z zakresu możliwosci pozyskiwania enzymów o określonych wałsciwościach katalitycznych. Posiada wiedzę o możliwości ich zastosowania w konkretnych procesach biotechnologicznych | MS_2A_W10, MS_2A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO9-1_U01 Student potrafi w pogłębionym stopniu oznaczać aktywności enzymów w zależności od analizowanego systemu katalitycznego. Potrafi dobierać enzymy o odpowiednich właściwościach katalitycznych i wykorzystywać je do konkretnego procesu technologicznego. | MS_2A_U02, MS_2A_U03 | — | — | C-2, C-3 | T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2 | M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO9-1_K01 Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy, do polepszania jakości życia swojego i innych | MS_2A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO9-1_W01 Student posiada wiedzę z zakresu możliwosci pozyskiwania enzymów o określonych wałsciwościach katalitycznych. Posiada wiedzę o możliwości ich zastosowania w konkretnych procesach biotechnologicznych | 2,0 | |
3,0 | Zaliczenie testu końcowego przynajmniej w 60 % | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO9-1_U01 Student potrafi w pogłębionym stopniu oznaczać aktywności enzymów w zależności od analizowanego systemu katalitycznego. Potrafi dobierać enzymy o odpowiednich właściwościach katalitycznych i wykorzystywać je do konkretnego procesu technologicznego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym oznaczać aktywności enzymów w zależności od analizowanego systemu katalitycznego. Potrafi dobierać enzymy o odpowiednich właściwościach katalitycznych i wykorzystywać je do konkretnego procesu technologicznego. Poprawne odpowiedzi na conajmniej 60 % pytań testowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO9-1_K01 Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy, do polepszania jakości życia swojego i innych | 2,0 | |
3,0 | Jest dostatecznie gotów do działania w sposób przedsiębiorczy, do polepszania jakości życia swojego i innych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jerzy Witwicki, Elementy enzymologii, PWN, Warszawa, 1984
- David Hawcroft, Diagnostic enzymology, ACOL, Londyn, 1986
- Wolfgang Aehle red., Enzymes in Industry: Production and Applications, Willey VCH, 2007, III
- Allan Svendsen, Enzyme Functionality: Design, Engineering and Screening, 2004
- Christoph Wittmann i Rainer Krull red., Biosystems Engineering I: Creating Superior Biocatalysts, Tom 1, Springer, 2010
- Girish Shukla i Ajit Varma, Soil Enzymology, Springer, 2011
Literatura dodatkowa
- Athel Cornish-Bowden, Fundamentals of Enzyme Kinetics, Portland Press, Londyn, 2002, III