Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)
Sylabus przedmiotu Zagrożenia mikrobiologiczne w żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia mikrobiologiczne w żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | bakteriologia |
W-2 | podstawy technologii zywności |
W-3 | mikrobiologia zywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nośnikiem może być żywność |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Higiena i bezpieczeństwo żywności. Możliwe źródła zanieczyszczeń-powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników. | 4 |
T-L-2 | Mikrobiota analiza mikrobiologiczna surowców pochodzenia roślinnego | 8 |
T-L-3 | Badanie mikrobiologiczne mięsa, ryb i ich przetworów | 8 |
T-L-4 | Mikrobiotai analiza mikrobiologiczna mleka i jego przetworów | 8 |
T-L-5 | Mikrobiologia produktów cukierniczych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w zywnosci. | 1 |
T-W-2 | Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości i trwałości zywności. Specyfika surowcowa. | 6 |
T-W-3 | Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. | 8 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | praca własna - studiowanie literatury z omawianego zakresu | 10 |
A-L-3 | konsultacje z prowadzącym | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | prezentacje dotyczące zagrożeń mikrobiologicznych związanych z zywnością i jej produkcja, z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | Zajęcia audytoryjne, praca w grupach |
M-3 | Interpretacja wyników, dyskusja tematyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęć praktycznych |
S-2 | Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i współpracy w przeprowadzaniu ukierunkowanych analiz |
S-3 | Ocena formująca: znajomość technik i biegłość w pracy analitycznej |
S-4 | Ocena formująca: przygotowanie prezentacji na zadany temat |
S-5 | Ocena formująca: pisemne testowe zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO8-2_W01 Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z wyróżnikami i kryteriami stosowanymi w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i higieny procesu produkcji zywności | MS_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-2, M-3 | S-1, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO8-2_U01 Student potrafi wskazać właściwy dla okreslonego rodzaju produktu, kierunek badań mikrobiologicznych, dobrać własciwą metodę oznaczeń oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki. Student potrafi określić skutecznośc procesów sanityzacji. | MS_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO8-2_K01 Student jest gotów do przeciwdziałania zagrożeniom mikrobiologicznym. | MS_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-3, M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO8-2_W01 Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z wyróżnikami i kryteriami stosowanymi w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i higieny procesu produkcji zywności | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym zagadnienia związane z wyróżnikami i kryteriami stosowanymi w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i higieny procesu produkcji zywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO8-2_U01 Student potrafi wskazać właściwy dla okreslonego rodzaju produktu, kierunek badań mikrobiologicznych, dobrać własciwą metodę oznaczeń oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki. Student potrafi określić skutecznośc procesów sanityzacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym wskazać właściwy dla okreslonego rodzaju produktu, kierunek badań mikrobiologicznych, dobrać własciwą metodę oznaczeń oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki. Student potrafi w stopniu dostatecznym określić skutecznośc procesów sanityzacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO8-2_K01 Student jest gotów do przeciwdziałania zagrożeniom mikrobiologicznym. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów w stopniu dostatecznym do przeciwdziałania zagrożeniom mikrobiologicznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Żakowska Z., H. Stobińska, Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym., Politechnika Łódzka, Łódź, 2000
- Salyers A.A., D.D. Whitt, Mikrobiologia. Róznorodność, chorobotwórczośc i środowisko., PWN, W-wa, 2005
- Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
- przondo-Mordarska A. i in., Mikrobiologia, Urban @ Partner, 2011
Literatura dodatkowa
- Molenda J., Mikrobiologia żywności pochodzenia zwierzęcego, UWP, Wrocław, 2010
- The International Journal of Food Microbiology