Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)

Sylabus przedmiotu Zagrożenia epidemiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia epidemiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL2 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1mikrobiologia podstawowa
W-2podstawy z wirusologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z podstawami rozpowszenia zakażeń epidemicznych
C-2zapoznanie studentów z uwarunkowaniami administracyjnymi w przypadkach zagrożenia epidemicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowa terminologia - definicje, pojęcia. Podstawowe regulacje prawne dotyczące stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii.2
T-A-2Analiza aktualnego stanu epidemicznego w Polsce i na Swiecie3
T-A-3Prawa epidemiczne. Przyczynowośc w epidemiologii i kryteria związku przyczynowo-skutkowego4
T-A-4Czynniki warunkujace rozprzestrzenianie bakteryjnych chorob zakaźnych2
T-A-5Epidemie bakteryjne. Analiza przypadkow.6
T-A-6Nowo pojawiające się patogeny - zagrożenie epidemiczne3
T-A-7Porównanie wirusów SARS-CoV, MERS-CoV i SARS-CoV-2 w kontekście zagrożenia dla populacji ludzkiej.2
T-A-8Analiza przebiegu najwiekszych epidemii na świecie wywołanych przez wirusy.4
T-A-9Zawlekanie chorób zakaźnych o podłożu wirusowym do Polski - problem powszechnj globalizacji2
T-A-10Transposrt pacjentów w czasie epidemii. Zasady i możliwości administracyjne kwarantanny.2
30
laboratoria
T-L-1Analiza przypadków transportu sanitarnego pacjentów w czasie epidemii. Zasady i możliwości administracyjne kwarantanny.2
T-L-2Ćwiczenia terenowe - dekontaminacja samolotu, transport pacjenta z choroba zakaźną w ramach transportu objętego specjalnym nadzorem epidemiologicznym (lotnisko Goleniów)4
T-L-3Ćwiczenia terenowe - granica państwa jako element pierwszej kontroli epidemiologicznej ( przejście graniczne Lubieszyn). Procedury, mozliwości administracyjne.3
T-L-4Ćwiczenia terenowe - Metodologia poboru prób i ich transport od pacjentów z podejrzeniem choroby wysoce zakaźnej. WojewódzkaStacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Szczecinie.2
T-L-5Symulacja wybranych przypadkow zakazenia epidemicznego z uwzgledniem warunkow lokalnych lub globalnych4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Samodzielny przegląd literatury35
A-A-3Konsultacje z prowadzącym5
A-A-4Przygotowanie do zajęć20
90
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielen przygotowanie do zajęc30
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
A-L-4konsultacje z prowadzącym5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające
M-2metody problemowe
M-3metody aktywizujące
M-4metody programowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formujaca
S-2Ocena podsumowująca: ocena formujaca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO6-1_W01
Student zna i rozumie w stopniu pogłębionym zagadnienia z zakresu podstawowych praw epidemicznych oraz zagrożen wynikających z rozprzestrzeniania się mikroorganizmów chorobotwórczych
MS_2A_W02, MS_2A_W04C-1, C-2T-A-1, T-A-7, T-A-3, T-A-8, T-A-9, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-10M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO6-1_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzęz zakresu epidemicznych zachorowań
MS_2A_U03, MS_2A_U04C-1, C-2T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO6-1_K01
Student jest gotowy do identyfikowania zagrożeń wynikających z zakażen epodemicznych
MS_2A_K03C-1, C-2T-A-1, T-A-7, T-A-3, T-A-8, T-A-9, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-10, T-L-1, T-L-5M-1, M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO6-1_W01
Student zna i rozumie w stopniu pogłębionym zagadnienia z zakresu podstawowych praw epidemicznych oraz zagrożen wynikających z rozprzestrzeniania się mikroorganizmów chorobotwórczych
2,0
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym zagadnienia z zakresu podstawowych praw epidemicznych oraz zagrożen wynikających z rozprzestrzeniania się mikroorganizmów chorobotwórczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO6-1_U01
Student potrafi wykorzystać wiedzęz zakresu epidemicznych zachorowań
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać wiedzęz zakresu epidemicznych zachorowań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO6-1_K01
Student jest gotowy do identyfikowania zagrożeń wynikających z zakażen epodemicznych
2,0
3,0Student jest gotowy w stopniu dostatecznym do identyfikowania zagrożeń wynikających z zakażen epidemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Bzdęga, Anita Gębska-Kuczerowska, Epidemiologia w zdrowiu publicznym, PZWL, 2010
  2. Anna Goździcka-Józefiak, Wirusologia, PWN, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Wilson, J., Estes L., Leczenie chorób infekcyjnych, PZWL, Warszawa, 2021
  2. American Journal of Epidemiology

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowa terminologia - definicje, pojęcia. Podstawowe regulacje prawne dotyczące stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii.2
T-A-2Analiza aktualnego stanu epidemicznego w Polsce i na Swiecie3
T-A-3Prawa epidemiczne. Przyczynowośc w epidemiologii i kryteria związku przyczynowo-skutkowego4
T-A-4Czynniki warunkujace rozprzestrzenianie bakteryjnych chorob zakaźnych2
T-A-5Epidemie bakteryjne. Analiza przypadkow.6
T-A-6Nowo pojawiające się patogeny - zagrożenie epidemiczne3
T-A-7Porównanie wirusów SARS-CoV, MERS-CoV i SARS-CoV-2 w kontekście zagrożenia dla populacji ludzkiej.2
T-A-8Analiza przebiegu najwiekszych epidemii na świecie wywołanych przez wirusy.4
T-A-9Zawlekanie chorób zakaźnych o podłożu wirusowym do Polski - problem powszechnj globalizacji2
T-A-10Transposrt pacjentów w czasie epidemii. Zasady i możliwości administracyjne kwarantanny.2
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza przypadków transportu sanitarnego pacjentów w czasie epidemii. Zasady i możliwości administracyjne kwarantanny.2
T-L-2Ćwiczenia terenowe - dekontaminacja samolotu, transport pacjenta z choroba zakaźną w ramach transportu objętego specjalnym nadzorem epidemiologicznym (lotnisko Goleniów)4
T-L-3Ćwiczenia terenowe - granica państwa jako element pierwszej kontroli epidemiologicznej ( przejście graniczne Lubieszyn). Procedury, mozliwości administracyjne.3
T-L-4Ćwiczenia terenowe - Metodologia poboru prób i ich transport od pacjentów z podejrzeniem choroby wysoce zakaźnej. WojewódzkaStacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Szczecinie.2
T-L-5Symulacja wybranych przypadkow zakazenia epidemicznego z uwzgledniem warunkow lokalnych lub globalnych4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Samodzielny przegląd literatury35
A-A-3Konsultacje z prowadzącym5
A-A-4Przygotowanie do zajęć20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielen przygotowanie do zajęc30
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
A-L-4konsultacje z prowadzącym5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO6-1_W01Student zna i rozumie w stopniu pogłębionym zagadnienia z zakresu podstawowych praw epidemicznych oraz zagrożen wynikających z rozprzestrzeniania się mikroorganizmów chorobotwórczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W02Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia w zakresie uwarunkowań pomiędzy fizjologią organizmów żywych a genotypem oraz w zakresie znaczenia immunologii i immunoprofilaktyki w hodowli zwierząt.
MS_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zjawiska mikrobiologiczne i biologiczne zachodzące w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawami rozpowszenia zakażeń epidemicznych
C-2zapoznanie studentów z uwarunkowaniami administracyjnymi w przypadkach zagrożenia epidemicznego
Treści programoweT-A-1Podstawowa terminologia - definicje, pojęcia. Podstawowe regulacje prawne dotyczące stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii.
T-A-7Porównanie wirusów SARS-CoV, MERS-CoV i SARS-CoV-2 w kontekście zagrożenia dla populacji ludzkiej.
T-A-3Prawa epidemiczne. Przyczynowośc w epidemiologii i kryteria związku przyczynowo-skutkowego
T-A-8Analiza przebiegu najwiekszych epidemii na świecie wywołanych przez wirusy.
T-A-9Zawlekanie chorób zakaźnych o podłożu wirusowym do Polski - problem powszechnj globalizacji
T-A-5Epidemie bakteryjne. Analiza przypadkow.
T-A-4Czynniki warunkujace rozprzestrzenianie bakteryjnych chorob zakaźnych
T-A-2Analiza aktualnego stanu epidemicznego w Polsce i na Swiecie
T-A-6Nowo pojawiające się patogeny - zagrożenie epidemiczne
T-A-10Transposrt pacjentów w czasie epidemii. Zasady i możliwości administracyjne kwarantanny.
Metody nauczaniaM-1metody podające
M-2metody problemowe
M-4metody programowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formujaca
S-2Ocena podsumowująca: ocena formujaca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym zagadnienia z zakresu podstawowych praw epidemicznych oraz zagrożen wynikających z rozprzestrzeniania się mikroorganizmów chorobotwórczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO6-1_U01Student potrafi wykorzystać wiedzęz zakresu epidemicznych zachorowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
MS_2A_U04Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka oraz zwierząt i określić ich rolę w środowisku.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawami rozpowszenia zakażeń epidemicznych
C-2zapoznanie studentów z uwarunkowaniami administracyjnymi w przypadkach zagrożenia epidemicznego
Treści programoweT-L-1Analiza przypadków transportu sanitarnego pacjentów w czasie epidemii. Zasady i możliwości administracyjne kwarantanny.
T-L-5Symulacja wybranych przypadkow zakazenia epidemicznego z uwzgledniem warunkow lokalnych lub globalnych
T-L-3Ćwiczenia terenowe - granica państwa jako element pierwszej kontroli epidemiologicznej ( przejście graniczne Lubieszyn). Procedury, mozliwości administracyjne.
T-L-4Ćwiczenia terenowe - Metodologia poboru prób i ich transport od pacjentów z podejrzeniem choroby wysoce zakaźnej. WojewódzkaStacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Szczecinie.
T-L-2Ćwiczenia terenowe - dekontaminacja samolotu, transport pacjenta z choroba zakaźną w ramach transportu objętego specjalnym nadzorem epidemiologicznym (lotnisko Goleniów)
Metody nauczaniaM-1metody podające
M-2metody problemowe
M-3metody aktywizujące
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formujaca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać wiedzęz zakresu epidemicznych zachorowań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO6-1_K01Student jest gotowy do identyfikowania zagrożeń wynikających z zakażen epodemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K03Jest gotowy do poniesienia odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Jest gotowy postępować w stanach zagrożenia.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawami rozpowszenia zakażeń epidemicznych
C-2zapoznanie studentów z uwarunkowaniami administracyjnymi w przypadkach zagrożenia epidemicznego
Treści programoweT-A-1Podstawowa terminologia - definicje, pojęcia. Podstawowe regulacje prawne dotyczące stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii.
T-A-7Porównanie wirusów SARS-CoV, MERS-CoV i SARS-CoV-2 w kontekście zagrożenia dla populacji ludzkiej.
T-A-3Prawa epidemiczne. Przyczynowośc w epidemiologii i kryteria związku przyczynowo-skutkowego
T-A-8Analiza przebiegu najwiekszych epidemii na świecie wywołanych przez wirusy.
T-A-9Zawlekanie chorób zakaźnych o podłożu wirusowym do Polski - problem powszechnj globalizacji
T-L-2Ćwiczenia terenowe - dekontaminacja samolotu, transport pacjenta z choroba zakaźną w ramach transportu objętego specjalnym nadzorem epidemiologicznym (lotnisko Goleniów)
T-L-3Ćwiczenia terenowe - granica państwa jako element pierwszej kontroli epidemiologicznej ( przejście graniczne Lubieszyn). Procedury, mozliwości administracyjne.
T-L-4Ćwiczenia terenowe - Metodologia poboru prób i ich transport od pacjentów z podejrzeniem choroby wysoce zakaźnej. WojewódzkaStacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Szczecinie.
T-A-5Epidemie bakteryjne. Analiza przypadkow.
T-A-4Czynniki warunkujace rozprzestrzenianie bakteryjnych chorob zakaźnych
T-A-2Analiza aktualnego stanu epidemicznego w Polsce i na Swiecie
T-A-6Nowo pojawiające się patogeny - zagrożenie epidemiczne
T-A-10Transposrt pacjentów w czasie epidemii. Zasady i możliwości administracyjne kwarantanny.
T-L-1Analiza przypadków transportu sanitarnego pacjentów w czasie epidemii. Zasady i możliwości administracyjne kwarantanny.
T-L-5Symulacja wybranych przypadkow zakazenia epidemicznego z uwzgledniem warunkow lokalnych lub globalnych
Metody nauczaniaM-1metody podające
M-2metody problemowe
M-4metody programowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formujaca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotowy w stopniu dostatecznym do identyfikowania zagrożeń wynikających z zakażen epidemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0