Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka parazytologiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka parazytologiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Angelika Linowska <angelika.linowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość zoologii bezkręgowców ze szczególnym uwzględnieniem organizmów tworzących edafon |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ważnymi gospodarczo pasożytniczymi nicieniami wywołującymi choroby rośin. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami jakościowymi oraz ilościowymi pozyskiwania fitopatogenicznych nicieni z tkanek roślin lub z gleby |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki, zbioru i konserwacji pasożytów ludzi i zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia stosowane w parazytologii. Inwazje pasożytnicze – wrota i drogi inwazji. Lokalizacja pasożytów w ciele żywiciela. | 2 |
T-A-2 | Techniki diagnostyczne stosowane w identyfikacji pasożytów człowieka. | 5 |
T-A-3 | Techniki diagnostyczne stosowane w identyfikacji pasożytów zwierząt hodowlanych. | 5 |
T-A-4 | Techniki diagnostyczne stosowane w identyfikacji form dystalnych pasożytów zwierząt obecnych w środowisku. | 4 |
T-A-5 | Metody zbioru i konserwacji pasożytów. | 2 |
T-A-6 | Wskaźniki stosowane w parazytologii. Prezentacja wyników badań parazytologicznych. Aspekty prawne diagnostyki parazytologicznej. | 2 |
T-A-7 | Sposoby odżywiania nicieni glebowych, cechy wyróżniające nicienie pasożytnicze roślin; szkodliwość bezpośrednia i pośrednia nicieni fitopatogenicznych. | 3 |
T-A-8 | Metody laboratoryjne pozyskiwania nicieni z tkanek roślin i gleby. | 3 |
T-A-9 | Biologia i identyfikacja mątwików wytwarzających cysty (Heterodera spp.) | 2 |
T-A-10 | Biologia i identyfikacja mątwików korzeniowych (Meloidogyne spp.) | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie pasożytów ludzi i zwierząt w świeżym materiale badawczym oraz w oparciu o trwałe preparaty mikroskopowe. | 8 |
T-L-2 | Pozyskiwanie cyst mątwików fitopatogenicznych z gleby, określenie ilości cyst w próbach oraz ilości żywych jaj i larw w cystach | 3 |
T-L-3 | Pozyskiwanie nicieni z tkanek roślinnych | 2 |
T-L-4 | Wykonanie stałych preparatów parazytologicznych. Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie problematyki przedmiotu | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia i studiowanie przedmiotu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Prezentacja filmów dydaktycznych |
M-4 | Ćwiczenia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zalicznie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO7-2_W01 Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia w zakresie: • rozpoznania źródeł zarażenia, dróg wnikania i transmisji pasożytów ludzi, zwierząt i roślin • znajomości obowiązujących kryteriów oceny parazytologicznej i metod badawczych stosowanych w parazytologii. | MS_2A_W05, MS_2A_W03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-10, T-A-9, T-A-8, T-A-7, T-A-6, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO7-2_U01 Student potrafi dobrać właściwe techniki diagnostyczne w badaniach fitopatogenicznych nicieni glebowych, prawidłowo interpretować wyniki i wyciągać wnioski. Student potrafi dobrać odpowiednie techniki diagnostyczne pozwalające na identyfikację pasożytów w różnorodnym materiale badawczym pochodzenia zwierzęcego. Potrafi wyizolować, oznaczyć i zakonserwować pasożyty oraz prawidłowo zinterpretować i zaprezentować otrzymane wyniki. | MS_2A_U03 | — | — | C-1, C-2 | T-A-7, T-A-9, T-A-8, T-A-10, T-L-3, T-L-2, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO7-2_K01 Student jest gotów do: - pracy w laboratorium mikrobiologicznym/parazytologicznym i pracy w zespole, - stosowania swojej wiedzy i umiejętności w celu zmniejszenia zagrożeń parazytologicznych | MS_2A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-L-1, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO7-2_W01 Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia w zakresie: • rozpoznania źródeł zarażenia, dróg wnikania i transmisji pasożytów ludzi, zwierząt i roślin • znajomości obowiązujących kryteriów oceny parazytologicznej i metod badawczych stosowanych w parazytologii. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie zagadnienia dotyczące rozpoznania źródeł zarażenia, dróg wnikania i transmisji pasożytów zwierząt i roślin, obowiązujących kryteriów oceny parazytologicznej i metod badawczych stosowanych w parazytologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO7-2_U01 Student potrafi dobrać właściwe techniki diagnostyczne w badaniach fitopatogenicznych nicieni glebowych, prawidłowo interpretować wyniki i wyciągać wnioski. Student potrafi dobrać odpowiednie techniki diagnostyczne pozwalające na identyfikację pasożytów w różnorodnym materiale badawczym pochodzenia zwierzęcego. Potrafi wyizolować, oznaczyć i zakonserwować pasożyty oraz prawidłowo zinterpretować i zaprezentować otrzymane wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać właściwe techniki diagnostyczne w badaniach parazytologicznych, interpretować wyniki i wyciągać wnioski w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO7-2_K01 Student jest gotów do: - pracy w laboratorium mikrobiologicznym/parazytologicznym i pracy w zespole, - stosowania swojej wiedzy i umiejętności w celu zmniejszenia zagrożeń parazytologicznych | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest przygotowany do pracy w laboratorium mikrobiologicznym/parazytologicznym, gdzie realizuje badania indywidualnie i w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wilski A., Nicienie. Szkodniki roślin, PWRiL, 1973
- Trivedi P.C., Nematode diseases in olants, CBS Publishers & Distributors, 1998
- Kozar Z., Kozar M., Diagnostyka chorób pasożytniczych człowieka, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1972
Literatura dodatkowa
- Bridge J., Starr J.L., Plant nematodes of agricultural importance. A colour handbook., CRC Press, 2007
- Stępień-Rukasz H., Rzymowska J., Kołodziej P., Lorencowicz R., Diagnostyka wybranych inwazji pasożytniczych przewodu pokarmowego człowieka, MedPharm Polska, Wrocław, 2017
- Jańczak D., Gołąb E., Sałamatin R., Parazytozy jelitowe. Przewodnik diagnostyczno-terapeutyczny., The Book Sevice, Błonie, 2019