Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie technik chromatograficznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie technik chromatograficznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii ogólnej, fizyki, analizy instrumentalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami chromatografii oraz tendencjami rozwojowymi tej techniki analitycznej. Zapoznanie z aparaturą stosowaną w metodach chromatograficznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie próbek do analizy chromatograficznej4
T-L-2Dobór i optymalizacja parametrów rozdziału w HPLC2
T-L-3Dobór i optymalizacja parametrów rozdziału w chromatografii gazowej2
T-L-4Wykorzystanie technik chromatograficznych do analizy i identyfikacji substancji w próbkach środowiskowych i żywności.6
T-L-5Budowa i podstawowe czynności serwisowe w pracy z chromatografami.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje i podział metod chromatograficznych2
T-W-2Podstawy teoretyczne rozdziału chromatograficznego.2
T-W-3Przygotowanie próbek do analizy chromatograficznej2
T-W-4Podstawowe techniki chromatograficzne i elektromigracyjne, charakterystyka i dobór parametrów wpływających na przebieg procesu rozdziału.7
T-W-5Wykorzystanie technik chromatograficznych w analizie ilościowej i jakościowej2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć15
A-L-3Samodzielne studiowanie bibliografii23
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przygotowanie pracy kontrolnej5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, prezentacja multimedialna.
M-2Cwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem podstawowej aparatury analitycznej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny, odpowiedź ustna
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO20-2_W01
Student zna w pogłębionym stopniu techniki chromatograficzne. Zna zasady analizy wybranych zwiazków i przygotowania próbek.
MS_2A_W12, MS_2A_W05C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO20-2_U01
Student potrafi przygotować próbki do analizy, dobrać warunki rozdziału i przeprowadzić analizę chromatograficzną. Potrafi opracować otrzymane wyniki analizy chromatograficznej.
MS_2A_U03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO20-2_K01
Student jest gotów do ciągłego uzupełniania wiedzy. Jest świadomy odpowiedzialności za efekty swej pracy.
MS_2A_K01C-1T-W-4, T-L-1, T-L-4, T-W-3, T-W-1, T-L-3, T-W-5, T-W-2, T-L-2, T-L-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO20-2_W01
Student zna w pogłębionym stopniu techniki chromatograficzne. Zna zasady analizy wybranych zwiazków i przygotowania próbek.
2,0
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu stosowanie technik chromatograficznych. Zna zasady analizy wybranych zwiazków i przygotowania próbek.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO20-2_U01
Student potrafi przygotować próbki do analizy, dobrać warunki rozdziału i przeprowadzić analizę chromatograficzną. Potrafi opracować otrzymane wyniki analizy chromatograficznej.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przygotować próbki do analizy, dobrać warunki rozdziału i przeprowadzić analizę chromatograficzną. Potrafi opracować otrzymane wyniki analizy chromatograficznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO20-2_K01
Student jest gotów do ciągłego uzupełniania wiedzy. Jest świadomy odpowiedzialności za efekty swej pracy.
2,0
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym do ciągłego uzupełniania wiedzy. Jest świadomy odpowiedzialności za efekty swej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kałużna-Czaplińska J., Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii i technik elektromigracyjnych, PWN, 2017
  2. Voelkel A. (red.), Zastosowanie metod chromatograficznych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 2010
  3. Namieśnik J., Jamrógiewicz Z (Red), Fizykochemiczne metody kontroli zanieczyszczeń środowiska - praca zbiorowa, WNT, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Roczniki PZH, Czasopismo
  2. Journal of Chromatography, Czasopismo

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie próbek do analizy chromatograficznej4
T-L-2Dobór i optymalizacja parametrów rozdziału w HPLC2
T-L-3Dobór i optymalizacja parametrów rozdziału w chromatografii gazowej2
T-L-4Wykorzystanie technik chromatograficznych do analizy i identyfikacji substancji w próbkach środowiskowych i żywności.6
T-L-5Budowa i podstawowe czynności serwisowe w pracy z chromatografami.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje i podział metod chromatograficznych2
T-W-2Podstawy teoretyczne rozdziału chromatograficznego.2
T-W-3Przygotowanie próbek do analizy chromatograficznej2
T-W-4Podstawowe techniki chromatograficzne i elektromigracyjne, charakterystyka i dobór parametrów wpływających na przebieg procesu rozdziału.7
T-W-5Wykorzystanie technik chromatograficznych w analizie ilościowej i jakościowej2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć15
A-L-3Samodzielne studiowanie bibliografii23
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Przygotowanie pracy kontrolnej5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO20-2_W01Student zna w pogłębionym stopniu techniki chromatograficzne. Zna zasady analizy wybranych zwiazków i przygotowania próbek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedze na temat szkodliwych związkach w środowisku, procesach skażenia oraz metodach ich oznaczania.
MS_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące mikroorganizmów (wirusów, bakterii, grzybów) i pasożytów oraz metod diagnostycznych służących do ich wykrywania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami chromatografii oraz tendencjami rozwojowymi tej techniki analitycznej. Zapoznanie z aparaturą stosowaną w metodach chromatograficznych.
Treści programoweT-W-2Podstawy teoretyczne rozdziału chromatograficznego.
T-W-1Podstawowe definicje i podział metod chromatograficznych
T-W-3Przygotowanie próbek do analizy chromatograficznej
T-W-4Podstawowe techniki chromatograficzne i elektromigracyjne, charakterystyka i dobór parametrów wpływających na przebieg procesu rozdziału.
T-W-5Wykorzystanie technik chromatograficznych w analizie ilościowej i jakościowej
Metody nauczaniaM-1Wykład, prezentacja multimedialna.
M-2Cwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem podstawowej aparatury analitycznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny, odpowiedź ustna
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu stosowanie technik chromatograficznych. Zna zasady analizy wybranych zwiazków i przygotowania próbek.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO20-2_U01Student potrafi przygotować próbki do analizy, dobrać warunki rozdziału i przeprowadzić analizę chromatograficzną. Potrafi opracować otrzymane wyniki analizy chromatograficznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami chromatografii oraz tendencjami rozwojowymi tej techniki analitycznej. Zapoznanie z aparaturą stosowaną w metodach chromatograficznych.
Treści programoweT-L-1Przygotowanie próbek do analizy chromatograficznej
T-L-2Dobór i optymalizacja parametrów rozdziału w HPLC
T-L-3Dobór i optymalizacja parametrów rozdziału w chromatografii gazowej
T-L-4Wykorzystanie technik chromatograficznych do analizy i identyfikacji substancji w próbkach środowiskowych i żywności.
T-L-5Budowa i podstawowe czynności serwisowe w pracy z chromatografami.
Metody nauczaniaM-1Wykład, prezentacja multimedialna.
M-2Cwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem podstawowej aparatury analitycznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny, odpowiedź ustna
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym przygotować próbki do analizy, dobrać warunki rozdziału i przeprowadzić analizę chromatograficzną. Potrafi opracować otrzymane wyniki analizy chromatograficznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO20-2_K01Student jest gotów do ciągłego uzupełniania wiedzy. Jest świadomy odpowiedzialności za efekty swej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Jest gotowy do ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami chromatografii oraz tendencjami rozwojowymi tej techniki analitycznej. Zapoznanie z aparaturą stosowaną w metodach chromatograficznych.
Treści programoweT-W-4Podstawowe techniki chromatograficzne i elektromigracyjne, charakterystyka i dobór parametrów wpływających na przebieg procesu rozdziału.
T-L-1Przygotowanie próbek do analizy chromatograficznej
T-L-4Wykorzystanie technik chromatograficznych do analizy i identyfikacji substancji w próbkach środowiskowych i żywności.
T-W-3Przygotowanie próbek do analizy chromatograficznej
T-W-1Podstawowe definicje i podział metod chromatograficznych
T-L-3Dobór i optymalizacja parametrów rozdziału w chromatografii gazowej
T-W-5Wykorzystanie technik chromatograficznych w analizie ilościowej i jakościowej
T-W-2Podstawy teoretyczne rozdziału chromatograficznego.
T-L-2Dobór i optymalizacja parametrów rozdziału w HPLC
T-L-5Budowa i podstawowe czynności serwisowe w pracy z chromatografami.
Metody nauczaniaM-1Wykład, prezentacja multimedialna.
M-2Cwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem podstawowej aparatury analitycznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny, odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów w stopniu dostatecznym do ciągłego uzupełniania wiedzy. Jest świadomy odpowiedzialności za efekty swej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0