Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności
Sylabus przedmiotu Biologiczne zasoby wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczne zasoby wód | ||
Specjalność | technologia rybna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu Ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rozmieszczeniem biologicznych zasobów mórz i oceanów. |
C-2 | Zapoznanie studentów z biomasą biologicznych zasobów mórz i oceanów. |
C-3 | Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego gospodarowania biologicznymi zasobami mórz i oceanów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Statystyki rybackie i ich wykorzystanie | 1 |
T-L-2 | Ocena biomasy rybackich zasobów wód. Dobowe wahania wydajności połowów | 1 |
T-L-3 | Identyfikacja stad | 1 |
T-L-4 | Skład eksploatowanej części stada pod względem długości i wieku | 1 |
T-L-5 | Matematyczne modelowanie wzrostu osobniczego | 1 |
T-L-6 | Ocena śmiertelności całkowitej, naturalnej i połowowej | 1 |
T-L-7 | Selektywność narzędzi połowu | 1 |
T-L-8 | Monitoring ssaków morskich | 1 |
T-L-9 | Elementy monitoringu biologicznego w środowisku morskim i słodkowodnym | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biologiczne zasoby mórz i oceanów. Rozmieszczenie ich na kuli ziemskiej. | 1 |
T-W-2 | Roślinność wodna - rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 1 |
T-W-3 | Jamochłony - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 1 |
T-W-4 | Mięczaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 1 |
T-W-5 | Skorupiaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 1 |
T-W-6 | Ryby - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 1 |
T-W-7 | Ssaki - wielkość i rozmieszczenie zasobów, metodyka ich oceny i wykorzystanie. | 1 |
T-W-8 | Metodyka badań zasobów rybackich i zasady racjonalnej eksploatacji biologicznych zasobów mórz i oceanów. | 1 |
T-W-9 | Zasoby rybackie Bałtyku. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 21 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do testu zaliczeniowego | 12 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | film |
M-5 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie testu |
S-2 | Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D6-2tr_W01 Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów mórz i oceanów. | TZZ_2A_W12 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7 | M-2, M-5, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D6-2tr_U01 Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji. | TZZ_2A_U01 | — | — | C-1, C-3 | T-W-8, T-W-1, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-3, M-4 | S-1 |
TZZ_2A_D6-2tr_U02 Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby mórz i oceanów posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii. | TZZ_2A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D6-2tr_K01 Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej gospodarki rybackiej. | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-3 | T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D6-2tr_W01 Student potrafi scharakteryzować rozmieszczenie i wielkość biologicznych zasobów mórz i oceanów. | 2,0 | obecność na mniej niż 80% wykładów i uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów |
3,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów | |
3,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów | |
4,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów | |
4,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów | |
5,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D6-2tr_U01 Student potrafi analizować wielkość biologicznych zasobów na podstawie dostępnych informacji. | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium |
3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium | |
3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium | |
4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium | |
4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium | |
5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium | |
TZZ_2A_D6-2tr_U02 Student umie scharakteryzować biologiczne zasoby mórz i oceanów posługując się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii i oceanologii. | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium |
3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium | |
3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium | |
4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium | |
4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium | |
5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D6-2tr_K01 Student posiada zdolność do planowania racjonalnej i etycznej gospodarki rybackiej. | 2,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
3,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
3,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
4,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
4,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
5,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
Literatura podstawowa
- Kompowski A., Horbowy J., Dynamika stada, Wydawnictwo Morskiego Instytutu Rybackiego, Gdynia, 1990
- Gulland J. A., The Fish Resources of the Ocean, FAO, 1971
- Caddy J.F., Griffiths R.C., Living marine resources and their sustainable development: some environmental and institutional perspectives, FAO, Rome, 1995
- Wilson D.E., Reeder D.M., Marine mammals of the world. FAO species identification guide, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005
Literatura dodatkowa
- Rutkowicz S., Zasoby morza i człowiek, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1970
- Jura C., Bezkręgowce, PWN, 2002