Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)

Sylabus przedmiotu Produkcja surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Produkcja surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 9 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawy: biochemii, ogólnej technologii żywności, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności, inżynierii procesowej, żywienia człowieka oraz fizjologia żywienia.
W-2Student potrafi wykonywać obliczenia i opracowywać uzyskane wyniki, potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat żywności funkcjonalnej oraz sposobów jej otrzymywania i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu technologii produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej: rozpoznawanie, charakterystyka, wartość odżywcza, ocena organoleptyczna, technologie wytwarzania.1
T-L-2Podstawy żywienia organizmów wodnych. Analiza wpływu rodzaju paszy i sposobu żywienia na jakość surowca uzyskanego w hodowli organizmów wodnych.1
T-L-3Podstawy paszoznawstwa. Technologie wytwarzania pasz dla organizmów wodnych.2
T-L-4Olej i mączka rybna - technologia wytwarzania, właściwości, zastosowanie i znaczenie.1
T-L-5Podstawy projektowania i eksploatacji obiektów do chowu ryb. Wizytacja obiektu wraz z analizą systemu produkcji.4
9
wykłady
T-W-1Żywność funkcjonalna - wprowadzenie. Wzbogacanie żywności - cele i metody.1
T-W-2Składniki bioaktywne stosowane do wzbogacania żywności.1
T-W-3Preparaty białkowe- zastosowanie i metody wytwarzania. Żywność probiotyczna - charakterystyka i znaczenie.1
T-W-4Błonnik - charakterystyka i funkcje fizjologiczne. Żywność o wysokiej zawartości błonnika i jej znaczenie.1
T-W-5Żywność zmniejszająca ryzyko chorób cywilizacyjnych.1
T-W-6Żywność dla osób z zaburzeniami metabolizmu i trawienia (alergie i nietolerancje pokarmowe).1
T-W-7Podstawy hodowli mięczaków i skorupiaków - opis technologii i znaczenie w akwakulturze.1
T-W-8Podstawy hodowli ryb z uwzględnieniem marikultury, chowu ryb w obiegach zamkniętych i sadzach. Charakterystyka metod, technologii produkcji i znaczenie w akwakulturze.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie projektu5
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych i kolokwiów.13
A-L-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.16
A-W-3Studiowanie wskazanego piśmiennictwa fachowego.4
A-W-4Konsultacje z wykładowcą2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Pokaz połączony z przeżyciem
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Poprawne obliczenie zadania projektowego wraz z właściwą interpretacją wyników. Poprawne (mieszczące się w granicach błędu) wykonanie oznaczeń chemicznych.
S-2Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć laboratoryjnych przewidziany jest dwukrotny sprawdzian wiadomości. Średnia z usyskanych ocen stanowi ocenę podsumowującą pracę studenta w laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin przeprowadzany w formie testu.
S-4Ocena podsumowująca: Kompetencji społecznych nie ocenia się.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-30tr_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia organizmów wodnych. Posiada wiedzę na temat rodzajów i właściwościi komponentów paszowych, ich znaczenia i wpływu na wartość dietetyczną wyprodukowanego surowca oraz technologii wytwarzania karmy dla organizmów wodnych.
TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W04, TZZ_2A_W11C-1T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-W-7, T-W-8M-3, M-1, M-2S-2, S-3
TZZ_2A_PO1-30tr_W02
Posiada wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej i jej znaczenia w żywieniu człowieka. Potrafi scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania.
TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W09, TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W11C-1T-L-1, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-3, M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-30tr_U01
Umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury. Potrafi za pomocą odpowiednio dobranej diety kształtować wartość dietetyczną uzyskanego surowca.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U14, TZZ_2A_U16C-1T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-W-7, T-W-8M-5, M-4S-2, S-1
TZZ_2A_PO1-30tr_U02
Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej, z uwzględnieniem ich wartość odżywczej oraz funkcji. Student potrafi zaproponować i zaplanować proces produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U13, TZZ_2A_U14, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U16C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4M-5, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-30tr_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania oraz popularyzacji nabytej wiedzy. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych. Posiada świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia organizmów wodnych na stan środowiska naturalnego oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu. Posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1T-L-2, T-L-5, T-W-1M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-30tr_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia organizmów wodnych. Posiada wiedzę na temat rodzajów i właściwościi komponentów paszowych, ich znaczenia i wpływu na wartość dietetyczną wyprodukowanego surowca oraz technologii wytwarzania karmy dla organizmów wodnych.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia organizmów wodnych. Posiada ogólną wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych, zna ich znaczenie lecz nie rozumie wpływu na wartość dietetyczną wyprodukowanego surowca. Potrafi w sposób uproszczony opisać technologie wytwarzania karmy dla organizmów wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_PO1-30tr_W02
Posiada wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej i jej znaczenia w żywieniu człowieka. Potrafi scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania.
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej dotyczącą żywności funkcjonalnej. Nie potrafi scharakteryzować surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić podstawowych technologii ich wytwarzania.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Potrafi scharakteryzować podstawowe surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz w sposób ogólny omówić podstawowe technologie ich wytwarzania.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Potrafi scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz szerzej omówić podstawowe technologie ich wytwarzania.
4,0Student posiada szerszą wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Potrafi szczegółowo scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania.
4,5Student posiada szeroką wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Rozumie jej znaczenie i wpływ na funkcjonowanie organizmu. Potrafi szczegółowo scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania. Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami i ich wpływ na metabolizm organizmu.
5,0Student ma ponadprzeciętną wiedzę wynikającą z samokształceniana dotyczącą żywności funkcjonalnej. Rozumie jej znaczenie i wpływ na funkcjonowanie organizmu. Potrafi szczegółowo scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania. Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami i ich wpływ na metabolizm organizmu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-30tr_U01
Umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury. Potrafi za pomocą odpowiednio dobranej diety kształtować wartość dietetyczną uzyskanego surowca.
2,0
3,0Umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury, ale popełnia liczne błedy, które poprawia. Potrafi skomponować prostą paszę, rozumie i potrafi wyjaśnić podstawowe zależności pomiedzy sposobem żywienia i wartością dietetyczną uzyskanego surowca.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_2A_PO1-30tr_U02
Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej, z uwzględnieniem ich wartość odżywczej oraz funkcji. Student potrafi zaproponować i zaplanować proces produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować większość surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej, z uwzględnieniem ich wartość odżywczej oraz funkcji. Student potrafi zaproponować i zaplanować proste procesy produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-30tr_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania oraz popularyzacji nabytej wiedzy. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych. Posiada świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia organizmów wodnych na stan środowiska naturalnego oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu. Posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
2,0
3,0Ma świadomość swojej ograniczonej wiedzy i umiejętności. Dostrzega potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania, ale zaspokaja ją w ograniczonym zakresie. Rozumie w stopniu podstawowym znaczenie społecznej roli żywienia z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych, ale nie widzi potrzeby popularyzacji zdobytej wiedzy. Posiada dostateczną świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia organizmów wodnych na stan środowiska naturalnego oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu. Posiada wystarczające umiejętności pracy w zespole, nie potrafi jednak określić priorytetów służących realizacji określonych zadań i nie przejmuje roli lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Świderski F. (red.), Żywność wygodna i żywność funkcjonalna., Wyd. Nauk.-Tech., Warszawa, 1999
  2. Kunachowicz H., Nadolna I., Wojtasik A., Przygoda B., Żywność wzbogacana a zdrowie., Wyd. Instytutu Żywności i Żywienia, Warszawa, 2004
  3. Jamroz D. (red.), Żywienie zwierząt i paszoznawstwo t. I-III, PWN, Warszawa, 2005
  4. Guillaume J., Kaushik S., Bergot P., Metailler R., Nutrition and Feeding of Fish and Crustaceans, Springer, Praxis Publishing, Chichester, UK, 2001
  5. Sadowski J., Trzebiatowski R., Filipiak J., Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, Wyd. AR, Szczecin, 1999
  6. Grochowicz J., Technologia produkcji mieszanek paszowych, PWRiL, Warszawa, 1996
  7. Znanieckiego P. (red.), Zarys obrotu, oceny i przetwórstwa surowców pochodzenia zwierzęcego., PWRiL, Warszawa, 1983

Literatura dodatkowa

  1. De Silva S.S., Anderson T.A., Fish Nutrition in Aquaculture, Chapman and Hall, London, 1995
  2. Sikorskiego Z. (red.), Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, Wyd. Nauk.-Tech., Warszawa, 1994
  3. Jeznach M. (red.), Stan i perspektywy rozwoju rynku żywności funkcjonalnej, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
  4. Kunachowicz H., Tabele składu i wartości odżywczej produktów spożywczych, Wyd.. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2005
  5. Ciborowska H., Rudnicka A, Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka., Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej: rozpoznawanie, charakterystyka, wartość odżywcza, ocena organoleptyczna, technologie wytwarzania.1
T-L-2Podstawy żywienia organizmów wodnych. Analiza wpływu rodzaju paszy i sposobu żywienia na jakość surowca uzyskanego w hodowli organizmów wodnych.1
T-L-3Podstawy paszoznawstwa. Technologie wytwarzania pasz dla organizmów wodnych.2
T-L-4Olej i mączka rybna - technologia wytwarzania, właściwości, zastosowanie i znaczenie.1
T-L-5Podstawy projektowania i eksploatacji obiektów do chowu ryb. Wizytacja obiektu wraz z analizą systemu produkcji.4
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywność funkcjonalna - wprowadzenie. Wzbogacanie żywności - cele i metody.1
T-W-2Składniki bioaktywne stosowane do wzbogacania żywności.1
T-W-3Preparaty białkowe- zastosowanie i metody wytwarzania. Żywność probiotyczna - charakterystyka i znaczenie.1
T-W-4Błonnik - charakterystyka i funkcje fizjologiczne. Żywność o wysokiej zawartości błonnika i jej znaczenie.1
T-W-5Żywność zmniejszająca ryzyko chorób cywilizacyjnych.1
T-W-6Żywność dla osób z zaburzeniami metabolizmu i trawienia (alergie i nietolerancje pokarmowe).1
T-W-7Podstawy hodowli mięczaków i skorupiaków - opis technologii i znaczenie w akwakulturze.1
T-W-8Podstawy hodowli ryb z uwzględnieniem marikultury, chowu ryb w obiegach zamkniętych i sadzach. Charakterystyka metod, technologii produkcji i znaczenie w akwakulturze.2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie projektu5
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych i kolokwiów.13
A-L-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.16
A-W-3Studiowanie wskazanego piśmiennictwa fachowego.4
A-W-4Konsultacje z wykładowcą2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-30tr_W01Student posiada wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia organizmów wodnych. Posiada wiedzę na temat rodzajów i właściwościi komponentów paszowych, ich znaczenia i wpływu na wartość dietetyczną wyprodukowanego surowca oraz technologii wytwarzania karmy dla organizmów wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZZ_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wpływ zanieczyszczeń różnego pochodzenia obecnych w środowisku na jakość i bezpieczeństwo żywności, ma pogłębioną wiedzę o toksynach roślinnych i zwierzęcych, szkodnikach.
TZZ_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie innowacyjnych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat żywności funkcjonalnej oraz sposobów jej otrzymywania i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu technologii produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
Treści programoweT-L-3Podstawy paszoznawstwa. Technologie wytwarzania pasz dla organizmów wodnych.
T-L-2Podstawy żywienia organizmów wodnych. Analiza wpływu rodzaju paszy i sposobu żywienia na jakość surowca uzyskanego w hodowli organizmów wodnych.
T-L-5Podstawy projektowania i eksploatacji obiektów do chowu ryb. Wizytacja obiektu wraz z analizą systemu produkcji.
T-L-4Olej i mączka rybna - technologia wytwarzania, właściwości, zastosowanie i znaczenie.
T-W-7Podstawy hodowli mięczaków i skorupiaków - opis technologii i znaczenie w akwakulturze.
T-W-8Podstawy hodowli ryb z uwzględnieniem marikultury, chowu ryb w obiegach zamkniętych i sadzach. Charakterystyka metod, technologii produkcji i znaczenie w akwakulturze.
Metody nauczaniaM-3Pokaz połączony z przeżyciem
M-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć laboratoryjnych przewidziany jest dwukrotny sprawdzian wiadomości. Średnia z usyskanych ocen stanowi ocenę podsumowującą pracę studenta w laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin przeprowadzany w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą wymagań pokarmowych i zasad żywienia organizmów wodnych. Posiada ogólną wiedzę na temat rodzajów i właściwości komponentów paszowych, zna ich znaczenie lecz nie rozumie wpływu na wartość dietetyczną wyprodukowanego surowca. Potrafi w sposób uproszczony opisać technologie wytwarzania karmy dla organizmów wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-30tr_W02Posiada wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej i jej znaczenia w żywieniu człowieka. Potrafi scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZZ_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu potrzeby żywieniowe człowieka, rolę składników diety oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZZ_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych. Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZZ_2A_W09Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zależności w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia.
TZZ_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu nowe metody przetwarzania stosowane w technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
TZZ_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie innowacyjnych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat żywności funkcjonalnej oraz sposobów jej otrzymywania i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu technologii produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
Treści programoweT-L-1Surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej: rozpoznawanie, charakterystyka, wartość odżywcza, ocena organoleptyczna, technologie wytwarzania.
T-L-4Olej i mączka rybna - technologia wytwarzania, właściwości, zastosowanie i znaczenie.
T-W-1Żywność funkcjonalna - wprowadzenie. Wzbogacanie żywności - cele i metody.
T-W-2Składniki bioaktywne stosowane do wzbogacania żywności.
T-W-3Preparaty białkowe- zastosowanie i metody wytwarzania. Żywność probiotyczna - charakterystyka i znaczenie.
T-W-4Błonnik - charakterystyka i funkcje fizjologiczne. Żywność o wysokiej zawartości błonnika i jej znaczenie.
T-W-5Żywność zmniejszająca ryzyko chorób cywilizacyjnych.
T-W-6Żywność dla osób z zaburzeniami metabolizmu i trawienia (alergie i nietolerancje pokarmowe).
Metody nauczaniaM-3Pokaz połączony z przeżyciem
M-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć laboratoryjnych przewidziany jest dwukrotny sprawdzian wiadomości. Średnia z usyskanych ocen stanowi ocenę podsumowującą pracę studenta w laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin przeprowadzany w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej dotyczącą żywności funkcjonalnej. Nie potrafi scharakteryzować surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić podstawowych technologii ich wytwarzania.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Potrafi scharakteryzować podstawowe surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz w sposób ogólny omówić podstawowe technologie ich wytwarzania.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Potrafi scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz szerzej omówić podstawowe technologie ich wytwarzania.
4,0Student posiada szerszą wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Potrafi szczegółowo scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania.
4,5Student posiada szeroką wiedzę dotyczącą żywności funkcjonalnej. Rozumie jej znaczenie i wpływ na funkcjonowanie organizmu. Potrafi szczegółowo scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania. Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami i ich wpływ na metabolizm organizmu.
5,0Student ma ponadprzeciętną wiedzę wynikającą z samokształceniana dotyczącą żywności funkcjonalnej. Rozumie jej znaczenie i wpływ na funkcjonowanie organizmu. Potrafi szczegółowo scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej oraz omówić technologie ich wytwarzania. Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami i ich wpływ na metabolizm organizmu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-30tr_U01Umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury. Potrafi za pomocą odpowiednio dobranej diety kształtować wartość dietetyczną uzyskanego surowca.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, prowadzić debatę w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U14Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do zaplanowania procesu produkcyjnego, kierowania nim i oszacowania kosztów.
TZZ_2A_U16Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę aby logicznie powiązać czynniki biologiczne z przetwarzaniem i jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat żywności funkcjonalnej oraz sposobów jej otrzymywania i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu technologii produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
Treści programoweT-L-2Podstawy żywienia organizmów wodnych. Analiza wpływu rodzaju paszy i sposobu żywienia na jakość surowca uzyskanego w hodowli organizmów wodnych.
T-L-5Podstawy projektowania i eksploatacji obiektów do chowu ryb. Wizytacja obiektu wraz z analizą systemu produkcji.
T-L-4Olej i mączka rybna - technologia wytwarzania, właściwości, zastosowanie i znaczenie.
T-W-7Podstawy hodowli mięczaków i skorupiaków - opis technologii i znaczenie w akwakulturze.
T-W-8Podstawy hodowli ryb z uwzględnieniem marikultury, chowu ryb w obiegach zamkniętych i sadzach. Charakterystyka metod, technologii produkcji i znaczenie w akwakulturze.
Metody nauczaniaM-5Metoda projektów
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć laboratoryjnych przewidziany jest dwukrotny sprawdzian wiadomości. Średnia z usyskanych ocen stanowi ocenę podsumowującą pracę studenta w laboratorium.
S-1Ocena formująca: Poprawne obliczenie zadania projektowego wraz z właściwą interpretacją wyników. Poprawne (mieszczące się w granicach błędu) wykonanie oznaczeń chemicznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury, ale popełnia liczne błedy, które poprawia. Potrafi skomponować prostą paszę, rozumie i potrafi wyjaśnić podstawowe zależności pomiedzy sposobem żywienia i wartością dietetyczną uzyskanego surowca.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-30tr_U02Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej, z uwzględnieniem ich wartość odżywczej oraz funkcji. Student potrafi zaproponować i zaplanować proces produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, prowadzić debatę w języku polskim i obcym.
TZZ_2A_U04Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_2A_U05Potrafi samodzielnie rozwijać dorobek zawodowy, stale podnosić kompetencje i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
TZZ_2A_U13Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do opracowania procedury produkcji i dokumentacji technologicznej produktów roślinnych i zwierzęcych.
TZZ_2A_U14Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do zaplanowania procesu produkcyjnego, kierowania nim i oszacowania kosztów.
TZZ_2A_U15Potrafi w praktyce wykorzystać posiadaną wiedzę do opracowywania metod uszlachetniania produktów spożywczych.
TZZ_2A_U16Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę aby logicznie powiązać czynniki biologiczne z przetwarzaniem i jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat żywności funkcjonalnej oraz sposobów jej otrzymywania i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu technologii produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
Treści programoweT-L-3Podstawy paszoznawstwa. Technologie wytwarzania pasz dla organizmów wodnych.
T-L-1Surowce do wytwarzania żywności funkcjonalnej: rozpoznawanie, charakterystyka, wartość odżywcza, ocena organoleptyczna, technologie wytwarzania.
T-L-4Olej i mączka rybna - technologia wytwarzania, właściwości, zastosowanie i znaczenie.
Metody nauczaniaM-5Metoda projektów
M-3Pokaz połączony z przeżyciem
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W trakcie zajęć laboratoryjnych przewidziany jest dwukrotny sprawdzian wiadomości. Średnia z usyskanych ocen stanowi ocenę podsumowującą pracę studenta w laboratorium.
S-1Ocena formująca: Poprawne obliczenie zadania projektowego wraz z właściwą interpretacją wyników. Poprawne (mieszczące się w granicach błędu) wykonanie oznaczeń chemicznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować większość surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej, z uwzględnieniem ich wartość odżywczej oraz funkcji. Student potrafi zaproponować i zaplanować proste procesy produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-30tr_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania oraz popularyzacji nabytej wiedzy. Ma świadomość znaczenia społecznej roli żywienia różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych. Posiada świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia organizmów wodnych na stan środowiska naturalnego oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu. Posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności z zakresu technologii żywności.
TZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
TZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy na temat żywności funkcjonalnej oraz sposobów jej otrzymywania i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu technologii produkcji surowców do wytwarzania żywności funkcjonalnej.
Treści programoweT-L-2Podstawy żywienia organizmów wodnych. Analiza wpływu rodzaju paszy i sposobu żywienia na jakość surowca uzyskanego w hodowli organizmów wodnych.
T-L-5Podstawy projektowania i eksploatacji obiektów do chowu ryb. Wizytacja obiektu wraz z analizą systemu produkcji.
T-W-1Żywność funkcjonalna - wprowadzenie. Wzbogacanie żywności - cele i metody.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kompetencji społecznych nie ocenia się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość swojej ograniczonej wiedzy i umiejętności. Dostrzega potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania, ale zaspokaja ją w ograniczonym zakresie. Rozumie w stopniu podstawowym znaczenie społecznej roli żywienia z wykorzystaniem produktów funkcjonalnych, ale nie widzi potrzeby popularyzacji zdobytej wiedzy. Posiada dostateczną świadomość wpływu działań człowieka w zakresie żywienia organizmów wodnych na stan środowiska naturalnego oraz wartość dietetyczną otrzymywanego produktu. Posiada wystarczające umiejętności pracy w zespole, nie potrafi jednak określić priorytetów służących realizacji określonych zadań i nie przejmuje roli lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0