Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Sylabus przedmiotu Przetwórstwo skorupiaków i mięczaków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przetwórstwo skorupiaków i mięczaków | ||
Specjalność | technologia rybna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wiedzy z zakresu systematyki ryb, chemii żywności, ogólnej technologii żywności oraz technologii rybnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Właściwe wykorzystanie wlaściwości fizyko-chemicznych w przetwórstwie oraz określanie przydatności technologicznej skorupiaków i mięczaków. |
C-2 | Przekazanie umiejętności przetwarzania skorupiaków i mięczaków na produkty spożywcze oraz wykorzystanie różnych metod służących temu celowi. |
C-3 | Nauczenie samodzielnego rozwiązywania kompleksowych problemów związanych z przetwarzaniem jadalnych skorupiaków i mięczaków na żywność. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obróbka wstępna oraz oznaczanie wydajności części jadalnych skorupiaków i mięczaków. | 2 |
T-L-2 | Wpływ obróbki wstępnej na wartość technologiczną mięsa skorupiaków i mięczaków. | 2 |
T-L-3 | Wpływ chłodzenia i zamrażania na jakość i przydatność technologiczną skorupiaków i mięczaków | 2 |
T-L-4 | Obróbka cieplna skorupiaków i mięczaków - zmiany fizyczne i chemiczne. | 4 |
T-L-5 | Technologia konserw ze skorupiaków i mięczaków. | 4 |
T-L-6 | Technologia wyrobow garmażeryjnych. | 2 |
T-L-7 | Technologia żywności przekąskowej z mięczaków i skorupiaków | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka i podział wybranych bezkręgowców jadalnych. Skorupiaki: krewetki, raki, homary, kraby, langusty. Mięczaki: kalmary, małże, ośmiornice, ślimaki. | 2 |
T-W-2 | Właściwości funkcjonalne skorupiaków jako surowców żywnościowych. | 1 |
T-W-3 | Specyficzne operacje i zabiegi technologiczne stosowane w przetwórstwie skorupiaków i mięczaków. | 1 |
T-W-4 | Obrobka i wykorzystanie bezkręgowców wodnych | 1 |
T-W-5 | Uboczne surowce powstające podczas przetwarzania skorupiaków i mięczaków. | 1 |
T-W-6 | Zagrożenia wynikające ze spożywania mięczaków i skorupiaków. | 1 |
T-W-7 | Technologia żywności przekąskowej z mięczaków i skorupiaków. | 1 |
T-W-8 | Technologia konserw ze skorupiaków i mięczaków. | 1 |
T-W-9 | Technologia mrożonych przetworów ze skorupiaków i mięczaków | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-3 | Opracowanie wyników doświadczeń wykonanych na zajęciach | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie się do kolokwium | 2 |
A-L-5 | Przygotowanie się do sprawdzianu wiedzy przed zajęciami | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-W-3 | Studiowanie wskazanej na zajęciach literatury | 7 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie) |
M-2 | Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metoda eksponująca (film związany z wykładem) |
M-4 | Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej - odpowiedzi na 5-7 pytań obejmujących cały materiał |
S-2 | Ocena formująca: W przypadku nie zdania egzaminu pisemnego, obowiązuje egzamin ustny z całego materiału |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału. |
S-4 | Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej - odpowiedzi na 4-7 pytań obejmujących cały materiał |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D2tr_W01 Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie wykorzystania skorupiaków i mięczakiów w przemyśle rybnym. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu procesy zachodzące w surowcu po jego pozyskaniu, jak również przed i po procesie przetwarzania. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady doboru odpowiednich procesów technologicznych w zależności od rodzaju surowca i jego właściwości. | TZZ_2A_W11, TZZ_2A_W12 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-9 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D2tr_U01 Student potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. We właściwy sposob wykorzystuje nabytą wiedzę w trakcie wykonywania powierzonych mu zadań. Potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obrobki i przetwarzania jadalnych wodnych skorupiaków i mięczaków. | TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U13 | — | — | C-2, C-3 | T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-9 | M-2, M-1, M-4 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D2tr_K01 Student jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Jest gotów do odpowiedzialniego i samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań przed nim stawianych. Jest gotów do postępowania zgodnie z zasadami etyki iwyrażania własnej opinii. Jest gotów do ciągłego nabywania wiedzy i pełnienia ról zawaodowych | TZZ_2A_K04 | — | — | C-3 | T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-L-1, T-L-6, T-L-2 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D2tr_W01 Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie wykorzystania skorupiaków i mięczakiów w przemyśle rybnym. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu procesy zachodzące w surowcu po jego pozyskaniu, jak również przed i po procesie przetwarzania. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady doboru odpowiednich procesów technologicznych w zależności od rodzaju surowca i jego właściwości. | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznawać skorupiaków i mięczaków wodnych, nie potrafi dobrać właściwego rodzaju obróbki wstępnej ani sposobu jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Nie potrafi wytłumaczyć podstawowych procesów zachodzących w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Nie potrafi dobrać odpowiedniego sposobu przetwarzania surowca. |
3,0 | Student potrafi rozpoznawać większość skorupiaków i mięczaków wodnych, dobrać niektóre rodzaje obróbki wstępnej oraz sposoby jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Potrafi wytłumaczyć n iektóre procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera niektóre sposoby przetwarzania surowca. | |
3,5 | Student rozpoznaje skorupiaki i mięczaki wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej oraz metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Potrafi wytłumaczyć podstawowe procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca. | |
4,0 | Student rozpoznaje skorupiaki i mięczaki wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca. | |
4,5 | Student rozpoznaje wszystkie skorupiaki i mięczaki wodne wykorzystywane w przemyśle spożywczym, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca i potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca. | |
5,0 | Student rozpoznaje wszystkie skorupiaki i mięczaki wodne wykorzystywane w przemyśle spożywczym, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca. Potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca i samodzielnie proponuje odpowiednie techniki i operacje niezbędne do przetworzenia surowca. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D2tr_U01 Student potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. We właściwy sposob wykorzystuje nabytą wiedzę w trakcie wykonywania powierzonych mu zadań. Potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obrobki i przetwarzania jadalnych wodnych skorupiaków i mięczaków. | 2,0 | Student nie potrafi zorganizować stanowiska pracy ani nadzorować pracy w zespole. Nie jest w stanie wykorzystać nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Nie potrafi zastosować żadnych metod i materiałów w celu rozwiązania problemu. Nie potrafi wykorzystać żdnych metod i urządzeń służących do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych. |
3,0 | Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie.Wykorzystuje tylko część nabytej wiedzy do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować niektóre metody i materiały w celu rozwiązania problemu. Wykorzystuje część metod i urządzeń służących do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych. | |
3,5 | Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu. Potrafi zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić wlasny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych. | |
4,0 | Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. | |
4,5 | Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje. | |
5,0 | Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników.Proponuje zastosowanie odpowiednich narzędzi do usprawnienia pracy zespołu. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować a takze proponuje alternatywne sposoby rozwiązania problemu. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje i jest świadomy swojego wyboru. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D2tr_K01 Student jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Jest gotów do odpowiedzialniego i samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań przed nim stawianych. Jest gotów do postępowania zgodnie z zasadami etyki iwyrażania własnej opinii. Jest gotów do ciągłego nabywania wiedzy i pełnienia ról zawaodowych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Nie potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemów i zadań przed nim stawianych. Nie potrafi podjąć decyzji dotyczących danego problemu. Nie jest kreatywny i nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. Nie jest w stanie wyrażać własnej opinii i nie jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy. |
3,0 | Student w części wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest dość kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy. | |
3,5 | Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje decyzje w sprawach mniej istotnych. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się. | |
4,0 | Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się. | |
4,5 | Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się. | |
5,0 | Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane, proponuje alternatywne rozwiazania problemu. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów i jest w tym konsekwentny. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się. |
Literatura podstawowa
- Sikorski Z.E., Ryby i bezkręgowce morskie, WNT, Warszawa, 2005
- Sikorski Z.E., Morskie surowce żywnościowe, WNT, Warszawa, 1992
- Kawka T., Dutkiewicz D., Maszyny do obróbki ryb i kalmarów, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1986
- Venugopal V. (Ed.), Seafood Processing. Adding Value Through Quick Freezing, Retortable Packaging, and Cook-Chilling, CRC Press Taylor & Francis Group, 6000 Broken Sound Parkway NW, Suite 300, Boca Raton, FL 33487-2742, 2006
Literatura dodatkowa
- Ziemba Z., Podstawy cieplnego utrwalania żywności, WNT, Warszawa, 1993
- Persian journal of seafood science and technology, Karaj: Sohrab Moini, Iran, ISSN: 2423-5644