Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Żywienie różnych grup ludności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie różnych grup ludności
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 7

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, podstawy żywienia człowieka, fizjologia człowieka, dietetyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowywania jadłospisów dla przedstawicieli różnych grup ludności, zdrowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie jadłospisu dla kobiet w ciąży, z uwzględnieniem trymestru.2
T-L-2Opracowanie jadłospisu dla kobiet karmiących z uwzględnieniem wieku.2
T-L-3Projekt żywienia niemowląt z uwzględnieniem wieku i włączenia karmienia sztucznego.2
T-L-4Projekt jadłospisu dla dzieci w wieku 4-6 lat w warunkach przedszkola i w domu.2
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla młodzieży szkolnej z uwzględnieniem różnic w aktywności fizycznej.2
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla osób dorosłych, pracujących i bezrobotnych.2
T-L-7Opracowanie jadłospisu dla osób starszych prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe.2
T-L-8Opracowanie jadłospisu tygodniowego dla żołnierzy służby czynnej.2
T-L-9Opracowanie jadłospisu dla osób obciążonych stresem.2
T-L-10Opracowanie jadłospisu dla osób przebywających w odosobnieniu.2
20
wykłady
T-W-1Żywienie kobiet w ciąży i karmiących.2
T-W-2Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla niemowląt z uwzględnieniem dynamiki rozwoju.2
T-W-3Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem warunków domowych i pobytu w przedszkolu.2
T-W-4Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży a potrzeby wzrostowo-rozwojowe.2
T-W-5Żywienie osób starszych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem3
A-L-4Analiza wskazanej literatury3
31
wykłady
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem specyfiki grupy
M-5Opanowanie umiejętności opracowania jadłospisów dla poszczególnych grup ludności w Polsce.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-4tibz_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W07C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-L-9, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-8M-5, M-2, M-1, M-4, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-4tibz_U01
Potrafi opracować jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego.
TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-L-9, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-8M-5, M-2, M-1, M-4, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-4tibz_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup ludności z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_2A_K04C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-L-9, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-8M-5, M-2, M-1, M-4, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-4tibz_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-4tibz_U01
Potrafi opracować jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować jadłospisu dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-4tibz_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup ludności z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., Głąbska D., Dietoterapia, PZWL, Warszawa, 2014
  2. Lucyna Ostrowska, DIETETYKA KOMPENDIUM, PZWL, Warszawa, 2020
  3. A. Horvath , Hanna Szajewska, ŻYWIENIE I LECZENIE ŻYWIENIOWE DZIECI I MŁODZIEŻY, Medycyna Praktyczna, 2017
  4. Grzymisławski M., Gawęcki J, Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Polish Journal of Food and Nutrition Sciences, http://journal.pan.olsztyn.pl/
  2. czasopismo, Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, http://wydawnictwa.pzh.gov.pl/roczniki_pzh/
  3. Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, Wyd. NIZP-PZH, Warszawa, 2020

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie jadłospisu dla kobiet w ciąży, z uwzględnieniem trymestru.2
T-L-2Opracowanie jadłospisu dla kobiet karmiących z uwzględnieniem wieku.2
T-L-3Projekt żywienia niemowląt z uwzględnieniem wieku i włączenia karmienia sztucznego.2
T-L-4Projekt jadłospisu dla dzieci w wieku 4-6 lat w warunkach przedszkola i w domu.2
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla młodzieży szkolnej z uwzględnieniem różnic w aktywności fizycznej.2
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla osób dorosłych, pracujących i bezrobotnych.2
T-L-7Opracowanie jadłospisu dla osób starszych prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe.2
T-L-8Opracowanie jadłospisu tygodniowego dla żołnierzy służby czynnej.2
T-L-9Opracowanie jadłospisu dla osób obciążonych stresem.2
T-L-10Opracowanie jadłospisu dla osób przebywających w odosobnieniu.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywienie kobiet w ciąży i karmiących.2
T-W-2Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla niemowląt z uwzględnieniem dynamiki rozwoju.2
T-W-3Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem warunków domowych i pobytu w przedszkolu.2
T-W-4Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży a potrzeby wzrostowo-rozwojowe.2
T-W-5Żywienie osób starszych2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć5
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem3
A-L-4Analiza wskazanej literatury3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr3-4tibz_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych. Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZZ_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu potrzeby żywieniowe człowieka, rolę składników diety oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowywania jadłospisów dla przedstawicieli różnych grup ludności, zdrowych.
Treści programoweT-W-2Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla niemowląt z uwzględnieniem dynamiki rozwoju.
T-W-3Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem warunków domowych i pobytu w przedszkolu.
T-W-4Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży a potrzeby wzrostowo-rozwojowe.
T-W-1Żywienie kobiet w ciąży i karmiących.
T-W-5Żywienie osób starszych
T-L-9Opracowanie jadłospisu dla osób obciążonych stresem.
T-L-4Projekt jadłospisu dla dzieci w wieku 4-6 lat w warunkach przedszkola i w domu.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla osób dorosłych, pracujących i bezrobotnych.
T-L-3Projekt żywienia niemowląt z uwzględnieniem wieku i włączenia karmienia sztucznego.
T-L-10Opracowanie jadłospisu dla osób przebywających w odosobnieniu.
T-L-1Opracowanie jadłospisu dla kobiet w ciąży, z uwzględnieniem trymestru.
T-L-2Opracowanie jadłospisu dla kobiet karmiących z uwzględnieniem wieku.
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla młodzieży szkolnej z uwzględnieniem różnic w aktywności fizycznej.
T-L-7Opracowanie jadłospisu dla osób starszych prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe.
T-L-8Opracowanie jadłospisu tygodniowego dla żołnierzy służby czynnej.
Metody nauczaniaM-5Opanowanie umiejętności opracowania jadłospisów dla poszczególnych grup ludności w Polsce.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem specyfiki grupy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat potrzeb żywieniowych przedstawicieli różnych grup ludności, z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr3-4tibz_U01Potrafi opracować jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZZ_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korektę wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowywania jadłospisów dla przedstawicieli różnych grup ludności, zdrowych.
Treści programoweT-W-2Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla niemowląt z uwzględnieniem dynamiki rozwoju.
T-W-3Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem warunków domowych i pobytu w przedszkolu.
T-W-4Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży a potrzeby wzrostowo-rozwojowe.
T-W-1Żywienie kobiet w ciąży i karmiących.
T-W-5Żywienie osób starszych
T-L-9Opracowanie jadłospisu dla osób obciążonych stresem.
T-L-4Projekt jadłospisu dla dzieci w wieku 4-6 lat w warunkach przedszkola i w domu.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla osób dorosłych, pracujących i bezrobotnych.
T-L-3Projekt żywienia niemowląt z uwzględnieniem wieku i włączenia karmienia sztucznego.
T-L-10Opracowanie jadłospisu dla osób przebywających w odosobnieniu.
T-L-1Opracowanie jadłospisu dla kobiet w ciąży, z uwzględnieniem trymestru.
T-L-2Opracowanie jadłospisu dla kobiet karmiących z uwzględnieniem wieku.
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla młodzieży szkolnej z uwzględnieniem różnic w aktywności fizycznej.
T-L-7Opracowanie jadłospisu dla osób starszych prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe.
T-L-8Opracowanie jadłospisu tygodniowego dla żołnierzy służby czynnej.
Metody nauczaniaM-5Opanowanie umiejętności opracowania jadłospisów dla poszczególnych grup ludności w Polsce.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem specyfiki grupy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować jadłospisu dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie projektuje jadłospis dla przedstawicieli różnych grup ludności z uwzględnieniem potrzeb indywidualnych, z wykorzystaniem specjalistycznego programu komputerowego, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr3-4tibz_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup ludności z uwzględnieniem trybu i stylu życia, stanu fizjologicznego, wieku i płci, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych różnych grup ludności.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowywania jadłospisów dla przedstawicieli różnych grup ludności, zdrowych.
Treści programoweT-W-2Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla niemowląt z uwzględnieniem dynamiki rozwoju.
T-W-3Potrzeby i zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem warunków domowych i pobytu w przedszkolu.
T-W-4Żywienie dzieci w wieku szkolnym i młodzieży a potrzeby wzrostowo-rozwojowe.
T-W-1Żywienie kobiet w ciąży i karmiących.
T-W-5Żywienie osób starszych
T-L-9Opracowanie jadłospisu dla osób obciążonych stresem.
T-L-4Projekt jadłospisu dla dzieci w wieku 4-6 lat w warunkach przedszkola i w domu.
T-L-6Opracowanie jadłospisu dla osób dorosłych, pracujących i bezrobotnych.
T-L-3Projekt żywienia niemowląt z uwzględnieniem wieku i włączenia karmienia sztucznego.
T-L-10Opracowanie jadłospisu dla osób przebywających w odosobnieniu.
T-L-1Opracowanie jadłospisu dla kobiet w ciąży, z uwzględnieniem trymestru.
T-L-2Opracowanie jadłospisu dla kobiet karmiących z uwzględnieniem wieku.
T-L-5Opracowanie jadłospisu dla młodzieży szkolnej z uwzględnieniem różnic w aktywności fizycznej.
T-L-7Opracowanie jadłospisu dla osób starszych prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe.
T-L-8Opracowanie jadłospisu tygodniowego dla żołnierzy służby czynnej.
Metody nauczaniaM-5Opanowanie umiejętności opracowania jadłospisów dla poszczególnych grup ludności w Polsce.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Opanowanie umiejętności formułowania zasad żywienia różnych grup ludności z uwzględnieniem specyfiki grupy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.