Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Wybrane działy z reologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy z reologii
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,30,50egzamin
laboratoriaL3 20 0,70,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej. Znajomość analizy funkcji matematycznych, zasad logarytmów, rachunku różniczkowego i całkowego
W-2Podstawy ogólnej technologii żywności, analizy sensorycznej, zasad oceny jakości artykułów żywnościowych
W-3Znajomość reologii materiałów lepkosprężystych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
C-4Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Uogólniony stan naprężeń - przyklady obliczeń4
T-L-2Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych2
T-L-3Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych4
T-L-4Analiza Profilu Tekstury (TPA)2
T-L-5Wyznaczanie właściwosci reologicznych materiałów lepko-sprężystych4
T-L-6Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności2
T-L-7Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych2
20
wykłady
T-W-1Uogólniony stan naprężeń2
T-W-2Podstawowe właściwości płynów2
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego2
T-W-4Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności2
T-W-5Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych1
21
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-31tibz_W01
Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
TZZ_2A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-3, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-31tibz_U01
Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-3, M-2S-3, S-2, S-1
TZZ_2A_PO1-31tibz_U02
Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U04, TZZ_2A_U05C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-3, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-31tibz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
TZZ_2A_K01C-4, C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-3, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-31tibz_W01
Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-31tibz_U01
Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
2,0Student nie potrafi sporządzać ani analizować profili tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
TZZ_2A_PO1-31tibz_U02
Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
2,0Student nie potrafi stosować teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-31tibz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.

Literatura podstawowa

  1. Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
  2. Ferguson J., Kembłowski Z., Reologia stosowana płynów., Wydawnictwo Marcus sc., Łódź, 1995
  3. Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989
  4. Wilkinson W.L., Ciecze nienewtonowskie., W.N.T., Warszawa, 1960
  5. Balejko J, Reologia żywności, Wydawnictwo Naukowe Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne nżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 1985
  2. Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  3. Petela R.:, Przepływ ciepła., P.W.N., Warszawa, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Uogólniony stan naprężeń - przyklady obliczeń4
T-L-2Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych2
T-L-3Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych4
T-L-4Analiza Profilu Tekstury (TPA)2
T-L-5Wyznaczanie właściwosci reologicznych materiałów lepko-sprężystych4
T-L-6Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności2
T-L-7Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uogólniony stan naprężeń2
T-W-2Podstawowe właściwości płynów2
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego2
T-W-4Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności2
T-W-5Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-31tibz_W01Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, prawa konsumenckiego i celnego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-1Uogólniony stan naprężeń
T-W-2Podstawowe właściwości płynów
T-W-5Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-4Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-L-7Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych
T-L-6Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-L-1Uogólniony stan naprężeń - przyklady obliczeń
T-L-2Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-L-3Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych
T-L-5Wyznaczanie właściwosci reologicznych materiałów lepko-sprężystych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-31tibz_U01Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U04Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_2A_U05Potrafi samodzielnie rozwijać dorobek zawodowy, stale podnosić kompetencje i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-1Uogólniony stan naprężeń
T-W-2Podstawowe właściwości płynów
T-W-5Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-4Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-L-7Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych
T-L-6Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-L-1Uogólniony stan naprężeń - przyklady obliczeń
T-L-2Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-L-3Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych
T-L-5Wyznaczanie właściwosci reologicznych materiałów lepko-sprężystych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzać ani analizować profili tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-31tibz_U02Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U04Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_2A_U05Potrafi samodzielnie rozwijać dorobek zawodowy, stale podnosić kompetencje i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
Treści programoweT-W-1Uogólniony stan naprężeń
T-W-2Podstawowe właściwości płynów
T-W-5Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-4Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-L-7Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych
T-L-6Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-L-1Uogólniony stan naprężeń - przyklady obliczeń
T-L-2Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-L-3Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych
T-L-5Wyznaczanie właściwosci reologicznych materiałów lepko-sprężystych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-31tibz_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
C-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
Treści programoweT-W-1Uogólniony stan naprężeń
T-W-2Podstawowe właściwości płynów
T-W-5Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-4Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-L-7Dynamiczne metody pomiaru właściwości reologicznych materiałów lepkosprężystych
T-L-6Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-L-1Uogólniony stan naprężeń - przyklady obliczeń
T-L-2Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-L-3Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych
T-L-5Wyznaczanie właściwosci reologicznych materiałów lepko-sprężystych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.