Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Higiena w przemyśle spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higiena w przemyśle spożywczym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych metod analizy chemicznej, biologii, higieny żywności i toksykologii oraz technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wymaganiami sanitarno-higienicznymi obowiązującymi w zakładach przemysłu spożywczego, przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sposobami zabezpieczenia realizacji zadań określonych w tych wymaganiach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zaznanie z sylabusem, przepisami BHP obowiązującymi na ćwiczeniach, regulaminem zajęć, podział na grupy2
T-L-2Badanie wybranych opakowań pod kątem zawartości substancji toksycznych6
T-L-3Wpływ metody przygotowania na poziom pozostałości naturalnych substancji szkodliwych w wybranej potrawie6
T-L-4Środki myjące i dezynfekujące stosowane w zakładach przemysłu spożywczego. Badanie zdolności myjącej6
T-L-5Kontrola pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności6
T-L-6Zanieczyszczenia mineralne4
30
wykłady
T-W-1Pojęcie higieny i higieny żywności - rys historyczny, cele i zadania1
T-W-2Warunki sanitarno-higieniczne w łańcuchu produkcji żywności. Postępowanie z odpadami.2
T-W-3Zagrożenia chemiczne i fizyczne w produkcji i obrocie żywnością3
T-W-4Wymagania sanitarne dotyczące pomieszczeń produkcyjnych, wyposażenia i materiałów mających kontakt z żywnością3
T-W-5Kontrola sanitarna (wewnętrzna i zewnętrzna) w produkcji żywności. Systemy jakości w produkcji żywności. Krajowy nadzór sanitarno-higieniczny.4
T-W-6Metody i środki utrzymania czystości w zakładach produkcji żywności.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń, zapoznanie się z metodyką ćwiczeń12
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów10
A-L-4Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń8
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje3
A-W-3studiowanie literatury naukowej6
A-W-4przygotowanie do egzaminu6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ćwiczeń ustne lub pisemne egzamin pisemny lub ustny
S-3Ocena formująca: test/wypowiedź pisemna na zadany temat

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C3_W01
- zna i rozumie w pogłębionym stopniu konieczność uwzględniania aspektów higieniczno-sanitarnych podczas produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności, oraz postępowania z odpadami, - zna skład i przeznaczenie środków utrzymania czystości stosowanychw zakładach produkcyjnych - ma pogłębioną wiedzę o substancjach niebezpiecznych mających kontakt z żywnością, wie i rozumie jak przeciwdziałać zatruciom.
TZZ_2A_W03C-1T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C3_U01
- potrafi zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmować działania pozwalające zapobiegać ryzyku zanieczyszczenia chemicznego żywności - potrafi zorganizować i przeprowadzić sanityzację maszyn i urządzeń w zakładzie oraz dezynfekcję i deratyzację pomieszczeń produkcyjnych i magazynów - potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje związane z bezpieczeństwem w zakładach spożywczych - potrafi przeprowadzić wybrane analizy zagrożeń chemicznychi żywności.
TZZ_2A_U08C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-3M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C3_K01
- jest gotów do odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w przemyśle spożywczym, ma świadomość swej wiedzy, rozumie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa higienicznego w zakładzie produkcyjnym.
TZZ_2A_K03C-1T-L-5, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C3_W01
- zna i rozumie w pogłębionym stopniu konieczność uwzględniania aspektów higieniczno-sanitarnych podczas produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności, oraz postępowania z odpadami, - zna skład i przeznaczenie środków utrzymania czystości stosowanychw zakładach produkcyjnych - ma pogłębioną wiedzę o substancjach niebezpiecznych mających kontakt z żywnością, wie i rozumie jak przeciwdziałać zatruciom.
2,0
3,0student zna i rozumie wymagane zagadnienia w min. 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C3_U01
- potrafi zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmować działania pozwalające zapobiegać ryzyku zanieczyszczenia chemicznego żywności - potrafi zorganizować i przeprowadzić sanityzację maszyn i urządzeń w zakładzie oraz dezynfekcję i deratyzację pomieszczeń produkcyjnych i magazynów - potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje związane z bezpieczeństwem w zakładach spożywczych - potrafi przeprowadzić wybrane analizy zagrożeń chemicznychi żywności.
2,0
3,0Student zalicza kolokwium podczas ćwiczeń laboratoryjnych na min. 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C3_K01
- jest gotów do odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w przemyśle spożywczym, ma świadomość swej wiedzy, rozumie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa higienicznego w zakładzie produkcyjnym.
2,0
3,0Student jest świadomy w dostatecznym stopniu znaczenia wiedzy na temat higieny w przemyśle spożywczym z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Danuta Kołożyn-Krajewska; Ewa Czarniecka-Skubina, HIGIENA produkcji żywności, Wydaw. SGGW, Wyd. 2 uzup., Warszawa, 2003
  2. red. Nowak Dorota, Jakość i bezpieczeństwo żywności – kształtowanie jakości żywieniowej w procesach technologicznych, Wyd. SGGW, Warszawa, 2011
  3. Trziszka Tadeusz (red.), Zarządzanie Jakością i Bezpieczeństwem Żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2009, 1, ISBN: 9788360574881
  4. Stanisław Kowalczyk, Bezpieczeństwo i jakość żywności, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021

Literatura dodatkowa

  1. kwartalnik, Journal of Food Safety and Hygiene (JFSH), Tehran University of Medical Sciences (TUMS) Journals Publishing House
  2. kwartalnik, "Higiena & Pest Control", Biuro Promocji Jakości, Warszawa, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zaznanie z sylabusem, przepisami BHP obowiązującymi na ćwiczeniach, regulaminem zajęć, podział na grupy2
T-L-2Badanie wybranych opakowań pod kątem zawartości substancji toksycznych6
T-L-3Wpływ metody przygotowania na poziom pozostałości naturalnych substancji szkodliwych w wybranej potrawie6
T-L-4Środki myjące i dezynfekujące stosowane w zakładach przemysłu spożywczego. Badanie zdolności myjącej6
T-L-5Kontrola pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności6
T-L-6Zanieczyszczenia mineralne4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie higieny i higieny żywności - rys historyczny, cele i zadania1
T-W-2Warunki sanitarno-higieniczne w łańcuchu produkcji żywności. Postępowanie z odpadami.2
T-W-3Zagrożenia chemiczne i fizyczne w produkcji i obrocie żywnością3
T-W-4Wymagania sanitarne dotyczące pomieszczeń produkcyjnych, wyposażenia i materiałów mających kontakt z żywnością3
T-W-5Kontrola sanitarna (wewnętrzna i zewnętrzna) w produkcji żywności. Systemy jakości w produkcji żywności. Krajowy nadzór sanitarno-higieniczny.4
T-W-6Metody i środki utrzymania czystości w zakładach produkcji żywności.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń, zapoznanie się z metodyką ćwiczeń12
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów10
A-L-4Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje3
A-W-3studiowanie literatury naukowej6
A-W-4przygotowanie do egzaminu6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C3_W01- zna i rozumie w pogłębionym stopniu konieczność uwzględniania aspektów higieniczno-sanitarnych podczas produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności, oraz postępowania z odpadami, - zna skład i przeznaczenie środków utrzymania czystości stosowanychw zakładach produkcyjnych - ma pogłębioną wiedzę o substancjach niebezpiecznych mających kontakt z żywnością, wie i rozumie jak przeciwdziałać zatruciom.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wymaganiami sanitarno-higienicznymi obowiązującymi w zakładach przemysłu spożywczego, przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sposobami zabezpieczenia realizacji zadań określonych w tych wymaganiach
Treści programoweT-W-4Wymagania sanitarne dotyczące pomieszczeń produkcyjnych, wyposażenia i materiałów mających kontakt z żywnością
T-W-6Metody i środki utrzymania czystości w zakładach produkcji żywności.
T-W-3Zagrożenia chemiczne i fizyczne w produkcji i obrocie żywnością
T-W-2Warunki sanitarno-higieniczne w łańcuchu produkcji żywności. Postępowanie z odpadami.
T-W-5Kontrola sanitarna (wewnętrzna i zewnętrzna) w produkcji żywności. Systemy jakości w produkcji żywności. Krajowy nadzór sanitarno-higieniczny.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ćwiczeń ustne lub pisemne egzamin pisemny lub ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna i rozumie wymagane zagadnienia w min. 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C3_U01- potrafi zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmować działania pozwalające zapobiegać ryzyku zanieczyszczenia chemicznego żywności - potrafi zorganizować i przeprowadzić sanityzację maszyn i urządzeń w zakładzie oraz dezynfekcję i deratyzację pomieszczeń produkcyjnych i magazynów - potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje związane z bezpieczeństwem w zakładach spożywczych - potrafi przeprowadzić wybrane analizy zagrożeń chemicznychi żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wymaganiami sanitarno-higienicznymi obowiązującymi w zakładach przemysłu spożywczego, przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sposobami zabezpieczenia realizacji zadań określonych w tych wymaganiach
Treści programoweT-L-2Badanie wybranych opakowań pod kątem zawartości substancji toksycznych
T-L-3Wpływ metody przygotowania na poziom pozostałości naturalnych substancji szkodliwych w wybranej potrawie
T-L-4Środki myjące i dezynfekujące stosowane w zakładach przemysłu spożywczego. Badanie zdolności myjącej
T-L-5Kontrola pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności
T-W-3Zagrożenia chemiczne i fizyczne w produkcji i obrocie żywnością
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ćwiczeń ustne lub pisemne egzamin pisemny lub ustny
S-3Ocena formująca: test/wypowiedź pisemna na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zalicza kolokwium podczas ćwiczeń laboratoryjnych na min. 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C3_K01- jest gotów do odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w przemyśle spożywczym, ma świadomość swej wiedzy, rozumie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa higienicznego w zakładzie produkcyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wymaganiami sanitarno-higienicznymi obowiązującymi w zakładach przemysłu spożywczego, przepisami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz sposobami zabezpieczenia realizacji zadań określonych w tych wymaganiach
Treści programoweT-L-5Kontrola pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności
T-W-4Wymagania sanitarne dotyczące pomieszczeń produkcyjnych, wyposażenia i materiałów mających kontakt z żywnością
T-W-5Kontrola sanitarna (wewnętrzna i zewnętrzna) w produkcji żywności. Systemy jakości w produkcji żywności. Krajowy nadzór sanitarno-higieniczny.
T-W-6Metody i środki utrzymania czystości w zakładach produkcji żywności.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ćwiczeń ustne lub pisemne egzamin pisemny lub ustny
S-3Ocena formująca: test/wypowiedź pisemna na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy w dostatecznym stopniu znaczenia wiedzy na temat higieny w przemyśle spożywczym z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumenta
3,5
4,0
4,5
5,0