Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Wybrane działy w chłodnictwie i przechowalnictwie żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane działy w chłodnictwie i przechowalnictwie żywności | ||
Specjalność | technologia rybna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Katarzyna Szkolnicka <kskryplonek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chłodnictwo żywności Przechowalnictwo żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami utrwalania żywności. Przekazanie pogłębionej wiedzy o roli krioprotektantów i antyoksydantów w przechowalnictwie żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia wstępne, omówienie zakresu programowego | 1 |
T-L-2 | Oznaczanie dynamiki zamrażania i rozmrażania roztworów o różnym stężeniu substancji żelujących | 4 |
T-L-3 | Wpływ rodzaju i zawartości tłuszczu w surowcach mięsnych na proces zamrażania i rozmrażania | 4 |
T-L-4 | Określenie wpływu zamrażania surowców mięsnych z dodatkiem substancji krioochronnych na ich właściwości hydratacyjne | 4 |
T-L-5 | Rola aktywności wody w trwałości przechowalniczej - zmiany w czasie przechowywania | 2 |
T-L-6 | Ocena stabilności układów emulsyjnych | 4 |
T-L-7 | Kontrola i rejestracja klimatycznych parametrów przechowalniczych (temperatura, wilgotność) | 4 |
T-L-8 | Przechowalnicze komory klimatyczne | 4 |
T-L-9 | Zaliczenie ćwiczeń | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Liofilizacja i jej zastosowanie w technologii żywności. | 3 |
T-W-2 | Technologia zimnej plazmy. | 4 |
T-W-3 | Wykorzystanie ozonowania w przechowalnictwie żywności. | 5 |
T-W-4 | Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności. | 3 |
T-W-5 | Złożone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności. | 4 |
T-W-6 | Aktywność antyoksydantów w surowcach przechowywanych w warunkach zamrażalniczych. | 3 |
T-W-7 | Krioprotektanty - zastosowanie w chłodniczym utrwalaniu żywności. | 2 |
T-W-8 | Metody kriokonserwacji a technika witryfikacji. | 3 |
T-W-9 | Techniki kriogenicznego chłodzenia i zamrażania w przemyśle spożywczym. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium pisemne |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin ustny |
S-4 | Ocena podsumowująca: opracowanie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D11tr_W02 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu nowoczesne metody stosowane w przechowalnictwie żywności. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady stosowania krioprotektantów oraz przeciwutleniaczy w przemyśle spożywczym. | TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D11tr_U03 Potrafi dokonać przeglądu informacji z dostępnych źródeł. Potrafi w pogłębionym stopniu analizować, interpretować i prezentowac pozyskane informacje. Potrafi dobierać i stosować właściwe metody i narzędzia. | TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U15 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D11tr_K02 Student jest gotów do odpowiedzialnego indywidualnego i zespołowego realizowania zadań w oparciu o posiadaną wiedzę jak i umiejętność oceny rozwiązania. Jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz działania w sposób przedsiębiorczy. | TZZ_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D11tr_W02 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu nowoczesne metody stosowane w przechowalnictwie żywności. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady stosowania krioprotektantów oraz przeciwutleniaczy w przemyśle spożywczym. | 2,0 | Student nie zna nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności. Nie zna i nie rozumie zasad stosowania krioprotektantów oraz przeciwutleniaczy w przemyśle spożywczym. |
3,0 | Student w 60% osiągnął pogłębioną wiedzę z zakresu nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności oraz zastosowania krioprotektantów i substancji przeciwutleniających w przemyśle spożywczym. | |
3,5 | Student w 70% osiągnął pogłębioną wiedzę z zakresu nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności oraz zastosowania krioprotektantów i substancji przeciwutleniających w przemyśle spożywczym. | |
4,0 | Student w 80% osiągnął pogłębioną wiedzę z zakresu nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności oraz zastosowania krioprotektantów i substancji przeciwutleniających w przemyśle spożywczym. | |
4,5 | Student w 90% osiągnął pogłębioną wiedzę z zakresu nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności oraz zastosowania krioprotektantów i substancji przeciwutleniających w przemyśle spożywczym. | |
5,0 | Student w 95 - 100% osiągnął pogłębioną wiedzę z zakresu nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności oraz zastosowania krioprotektantów i substancji przeciwutleniających w przemyśle spożywczym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D11tr_U03 Potrafi dokonać przeglądu informacji z dostępnych źródeł. Potrafi w pogłębionym stopniu analizować, interpretować i prezentowac pozyskane informacje. Potrafi dobierać i stosować właściwe metody i narzędzia. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać przeglądu informacji z dostępnych źródeł. Nie potrafi dobrać oraz zastosować właściwych metod i narzędzi. |
3,0 | Student osiągnął 60% umiejętności polegających na dokonywaniu przeglądu informacji z dostępnych źródeł, analizowaniu, interpretowaniu i prezentowaniu w pogłebionym stopniu pozyskanych informacji. Potrafi dobierać i stosować właściwe metody i narzędzia. | |
3,5 | Student osiągnął 70% umiejętności polegających na dokonywaniu przeglądu informacji z dostępnych źródeł, analizowaniu, interpretowaniu i prezentowaniu w pogłebionym stopniu pozyskanych informacji oraz doborze i stosowaniu właściwych metody i narzędzi. | |
4,0 | Student osiągnął 80% umiejętności polegających na dokonywaniu przeglądu informacji z dostępnych źródeł, analizowaniu, interpretowaniu i prezentowaniu w pogłebionym stopniu pozyskanych informacji oraz doborze i stosowaniu właściwych metody i narzędzi. | |
4,5 | Student osiągnął 90% umiejętności polegających na dokonywaniu przeglądu informacji z dostępnych źródeł, analizowaniu, interpretowaniu i prezentowaniu w pogłebionym stopniu pozyskanych informacj oraz doborze i stosowaniu właściwych metody i narzędzi. | |
5,0 | Student osiągnął 95 - 100% umiejętności polegających na dokonywaniu przeglądu informacji z dostępnych źródeł, analizowaniu, interpretowaniu i prezentowaniu w pogłebionym stopniu pozyskanych informacji oraz doborze i stosowaniu właściwych metody i narzędzi. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D11tr_K02 Student jest gotów do odpowiedzialnego indywidualnego i zespołowego realizowania zadań w oparciu o posiadaną wiedzę jak i umiejętność oceny rozwiązania. Jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz działania w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | Student nie jest gotów do odpowiedzialnego indywidualnego i/lub zespołowego realizowania powierzonych zadań. Nie jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz działania w sposób przedsiębiorczy. |
3,0 | Sposób postępowania studenta wskazuje na 60% gotowość do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów a także działania w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | Sposób postępowania studenta wskazuje na 70% gotowość do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów a także działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,0 | Sposób postępowania studenta wskazuje na 80% gotowość do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów a także działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,5 | Sposób postępowania studenta wskazuje na 90% gotowość do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów a także działania w sposób przedsiębiorczy. | |
5,0 | Sposób postępowania studenta wskazuje na 95 - 100% gotowość do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów a także działania w sposób przedsiębiorczy. |
Literatura podstawowa
- Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności., Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2008
- Witold Jastrzębski, Technologia chłodnicza żywności, WSziP, Warszawa, 1991
Literatura dodatkowa
- Chłodnictwo
- Refrigeration