Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z parazytologii organizmów wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia z parazytologii organizmów wodnych
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Linowska <angelika.linowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii i zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi pasożytami wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat profilaktyki zachorowań ludzi i zwierząt, będących wynikiem transmisji poznanych patogenów w wyniku spożycia produktów akwakultury
C-2Zapoznanie studentów z wpływem obecności pasożytów różnych grup organizmów wdnych, na jakość uzyskiwanych z nich surowców i produktów
C-3Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania parazytologicznego materiału badawczego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pasożytnicze Protista, Microsporea, Myxosporea i Apicomplexa. Charakterystyka wybranych gatunków i zmiany patomorfologiczne, jakie wywołują u żywicieli4
T-L-2Rola przywr digenicznych w produktach akwakultury4
T-L-3Pasożytnicze nicienie ryb, jako istotne zagrożenie dla zdrowia ludzi2
T-L-4Parazytozy wywoływane przez tasiemce4
T-L-5Charakterystyka i diagnostyka wybranych gatunków kolcogłowów2
T-L-6Dydimozoida – mało znana grupa pasożytów ryb2
T-L-7Pasożytnicze stawonogi i pierścienice zasiedlające środowisko wodne4
T-L-8Pasożyty zawleczone, jako zagrożenie dla rodzimych populacji ryb i produktów akwakultury2
T-L-9Techniki pobierania i zabezpieczania materiału badawczego. Praktyczne wykrywanie pasożytów w produktach akwakultury3
T-L-10Praktyczne wykonanie preparatów z zastosowaniem technik odpowiednich dla danej grupy organizmów. Oznaczanie pasożytów ryb i innych organizmów wodnych z wykorzystaniem kluczy parazytologicznych3
30
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje i pojęcia parazytologiczne. Biologia pasożytnictwa. Różne rodzaje działania pasożytów2
T-W-2Najważniejsze i najczęściej spotykane gatunki pasożytów występujących w surowcach i produktach akwakultury11
T-W-3Produkty akwakultury – potencjalne źródło zagrożenia zdrowia człowieka. Pasożyty ryb i owoców morza szczególnie niebezpieczne dla człowieka2
T-W-4Pasożyty odrażające i zniechęcające konsumenta. Zmiany fizyko-chemiczne surowców i produktów żywnościowych spowodowane obecnością pasożytów2
T-W-5Nowoczesne techniki diagnostyczne pomocne w wykrywaniu pasożytów ryb i innych organizmów wodnych2
T-W-6Żywność wolna od pasożytów - regulacje prawne i kontrola weterynaryjna1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz filmów instruktażowych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Bieżąca ocena poprawności pracy na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D10tr_W01
Student zna definicje i kryteria podziału patogenów organizmów wodnych, źródła zarażeń, drogi wnikania, sposoby transmisji. Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozprzestrzenianie czynników chorobotwórczych wśród zwierząt wodnych. Zna aktualne techniki diagnostyczne oraz zasady higieny przetwarzania żywności umożliwiające dezaktywowanie lub zlikwidowanie pasożytów.
TZZ_2A_W04, TZZ_2A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D10tr_U01
Student rozpoznaje wybrane pasożyty żywności pochodzenia wodnego. Opisuje zmiany zachodzące w żywności zainfekowanej wybranym patogenem. Stosuje odpowiednie techniki diagnostyczne w celu wykrycia wybranych pasożytów organizmów wodnych. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukać aktualnych źródeł informacji.
TZZ_2A_U01, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U07, TZZ_2A_U09, TZZ_2A_U16C-1, C-3T-L-10, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-1M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D10tr_K01
Student jest świadomy odpowiedzialności za swoją pracę, rozumie potrzebę stałego samodoskonalenia się, potrafi pracować w zespole przyjmując różne funkcje
TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1, C-3, C-2T-L-10, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D10tr_W01
Student zna definicje i kryteria podziału patogenów organizmów wodnych, źródła zarażeń, drogi wnikania, sposoby transmisji. Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozprzestrzenianie czynników chorobotwórczych wśród zwierząt wodnych. Zna aktualne techniki diagnostyczne oraz zasady higieny przetwarzania żywności umożliwiające dezaktywowanie lub zlikwidowanie pasożytów.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy. Ma ograniczoną wiedzę na temat źródeł i dróg przenoszenia wybranych pasożytów organizmów wodnych, a tym samym zapobiegania parazytozom. Potrafi częściowo zdefiniować czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu pasożytów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D10tr_U01
Student rozpoznaje wybrane pasożyty żywności pochodzenia wodnego. Opisuje zmiany zachodzące w żywności zainfekowanej wybranym patogenem. Stosuje odpowiednie techniki diagnostyczne w celu wykrycia wybranych pasożytów organizmów wodnych. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukać aktualnych źródeł informacji.
2,0
3,0Student zna nazewnictwo i metody oznaczania jedynie wybranych pasożytów organizmów wodnych. Ma trudności z zastosowaniem odpowiedniej techniki identyfikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D10tr_K01
Student jest świadomy odpowiedzialności za swoją pracę, rozumie potrzebę stałego samodoskonalenia się, potrafi pracować w zespole przyjmując różne funkcje
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za swoją pracę, rozumie potrzebę stałego samodoskonalenia się, potrafi pracować w zespole przyjmując różne funkcje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pojmańska T., Niewiadomska K., Okulewicz A., Robaki pasożytnicze w ekosystemach wodnych i lądowych, Instytut Parazytologii PAN, Warszawa, 2005, 1, pp. 126
  2. Prost M., Choroby ryb, PTNW, Lublin, 1994, 2
  3. Grabda J., Zarys parazytologii ryb morskich, PWN, Warszawa, 1981, 2

Literatura dodatkowa

  1. Rohde K., Marine parasitology, CSIRO Publishing, Collingwood, Australia, 2002
  2. Kadłubowski R., Kurnatowska A., Zarys parazytologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pasożytnicze Protista, Microsporea, Myxosporea i Apicomplexa. Charakterystyka wybranych gatunków i zmiany patomorfologiczne, jakie wywołują u żywicieli4
T-L-2Rola przywr digenicznych w produktach akwakultury4
T-L-3Pasożytnicze nicienie ryb, jako istotne zagrożenie dla zdrowia ludzi2
T-L-4Parazytozy wywoływane przez tasiemce4
T-L-5Charakterystyka i diagnostyka wybranych gatunków kolcogłowów2
T-L-6Dydimozoida – mało znana grupa pasożytów ryb2
T-L-7Pasożytnicze stawonogi i pierścienice zasiedlające środowisko wodne4
T-L-8Pasożyty zawleczone, jako zagrożenie dla rodzimych populacji ryb i produktów akwakultury2
T-L-9Techniki pobierania i zabezpieczania materiału badawczego. Praktyczne wykrywanie pasożytów w produktach akwakultury3
T-L-10Praktyczne wykonanie preparatów z zastosowaniem technik odpowiednich dla danej grupy organizmów. Oznaczanie pasożytów ryb i innych organizmów wodnych z wykorzystaniem kluczy parazytologicznych3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje i pojęcia parazytologiczne. Biologia pasożytnictwa. Różne rodzaje działania pasożytów2
T-W-2Najważniejsze i najczęściej spotykane gatunki pasożytów występujących w surowcach i produktach akwakultury11
T-W-3Produkty akwakultury – potencjalne źródło zagrożenia zdrowia człowieka. Pasożyty ryb i owoców morza szczególnie niebezpieczne dla człowieka2
T-W-4Pasożyty odrażające i zniechęcające konsumenta. Zmiany fizyko-chemiczne surowców i produktów żywnościowych spowodowane obecnością pasożytów2
T-W-5Nowoczesne techniki diagnostyczne pomocne w wykrywaniu pasożytów ryb i innych organizmów wodnych2
T-W-6Żywność wolna od pasożytów - regulacje prawne i kontrola weterynaryjna1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D10tr_W01Student zna definicje i kryteria podziału patogenów organizmów wodnych, źródła zarażeń, drogi wnikania, sposoby transmisji. Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozprzestrzenianie czynników chorobotwórczych wśród zwierząt wodnych. Zna aktualne techniki diagnostyczne oraz zasady higieny przetwarzania żywności umożliwiające dezaktywowanie lub zlikwidowanie pasożytów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wpływ zanieczyszczeń różnego pochodzenia obecnych w środowisku na jakość i bezpieczeństwo żywności, ma pogłębioną wiedzę o toksynach roślinnych i zwierzęcych, szkodnikach.
TZZ_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia towaroznawstwa żywności, systemy kwalifikacji towarów, zarządzania jakością i normalizacji. Zna i rozumie nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi pasożytami wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat profilaktyki zachorowań ludzi i zwierząt, będących wynikiem transmisji poznanych patogenów w wyniku spożycia produktów akwakultury
C-2Zapoznanie studentów z wpływem obecności pasożytów różnych grup organizmów wdnych, na jakość uzyskiwanych z nich surowców i produktów
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje i pojęcia parazytologiczne. Biologia pasożytnictwa. Różne rodzaje działania pasożytów
T-W-2Najważniejsze i najczęściej spotykane gatunki pasożytów występujących w surowcach i produktach akwakultury
T-W-3Produkty akwakultury – potencjalne źródło zagrożenia zdrowia człowieka. Pasożyty ryb i owoców morza szczególnie niebezpieczne dla człowieka
T-W-4Pasożyty odrażające i zniechęcające konsumenta. Zmiany fizyko-chemiczne surowców i produktów żywnościowych spowodowane obecnością pasożytów
T-W-5Nowoczesne techniki diagnostyczne pomocne w wykrywaniu pasożytów ryb i innych organizmów wodnych
T-W-6Żywność wolna od pasożytów - regulacje prawne i kontrola weterynaryjna
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem technik multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy. Ma ograniczoną wiedzę na temat źródeł i dróg przenoszenia wybranych pasożytów organizmów wodnych, a tym samym zapobiegania parazytozom. Potrafi częściowo zdefiniować czynniki sprzyjające rozprzestrzenianiu pasożytów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D10tr_U01Student rozpoznaje wybrane pasożyty żywności pochodzenia wodnego. Opisuje zmiany zachodzące w żywności zainfekowanej wybranym patogenem. Stosuje odpowiednie techniki diagnostyczne w celu wykrycia wybranych pasożytów organizmów wodnych. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukać aktualnych źródeł informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U07Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do samodzielnej oceny jakości artykułów spożywczych. Potrafi opracować i przeprowadzić samodzielnie systemy GMP, GHP, HACCP.
TZZ_2A_U09Potrafi opracować samodzielnie kompleks badań związanych z oceną cech jakościowych towaru żywnościowego.
TZZ_2A_U16Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę aby logicznie powiązać czynniki biologiczne z przetwarzaniem i jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi pasożytami wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat profilaktyki zachorowań ludzi i zwierząt, będących wynikiem transmisji poznanych patogenów w wyniku spożycia produktów akwakultury
C-3Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania parazytologicznego materiału badawczego
Treści programoweT-L-10Praktyczne wykonanie preparatów z zastosowaniem technik odpowiednich dla danej grupy organizmów. Oznaczanie pasożytów ryb i innych organizmów wodnych z wykorzystaniem kluczy parazytologicznych
T-L-2Rola przywr digenicznych w produktach akwakultury
T-L-3Pasożytnicze nicienie ryb, jako istotne zagrożenie dla zdrowia ludzi
T-L-4Parazytozy wywoływane przez tasiemce
T-L-5Charakterystyka i diagnostyka wybranych gatunków kolcogłowów
T-L-6Dydimozoida – mało znana grupa pasożytów ryb
T-L-7Pasożytnicze stawonogi i pierścienice zasiedlające środowisko wodne
T-L-8Pasożyty zawleczone, jako zagrożenie dla rodzimych populacji ryb i produktów akwakultury
T-L-9Techniki pobierania i zabezpieczania materiału badawczego. Praktyczne wykrywanie pasożytów w produktach akwakultury
T-L-1Pasożytnicze Protista, Microsporea, Myxosporea i Apicomplexa. Charakterystyka wybranych gatunków i zmiany patomorfologiczne, jakie wywołują u żywicieli
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz filmów instruktażowych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Bieżąca ocena poprawności pracy na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna nazewnictwo i metody oznaczania jedynie wybranych pasożytów organizmów wodnych. Ma trudności z zastosowaniem odpowiedniej techniki identyfikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D10tr_K01Student jest świadomy odpowiedzialności za swoją pracę, rozumie potrzebę stałego samodoskonalenia się, potrafi pracować w zespole przyjmując różne funkcje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K02Jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności z zakresu technologii żywności.
TZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
TZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi pasożytami wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy i umiejętności na temat profilaktyki zachorowań ludzi i zwierząt, będących wynikiem transmisji poznanych patogenów w wyniku spożycia produktów akwakultury
C-3Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania parazytologicznego materiału badawczego
C-2Zapoznanie studentów z wpływem obecności pasożytów różnych grup organizmów wdnych, na jakość uzyskiwanych z nich surowców i produktów
Treści programoweT-L-10Praktyczne wykonanie preparatów z zastosowaniem technik odpowiednich dla danej grupy organizmów. Oznaczanie pasożytów ryb i innych organizmów wodnych z wykorzystaniem kluczy parazytologicznych
T-L-2Rola przywr digenicznych w produktach akwakultury
T-L-3Pasożytnicze nicienie ryb, jako istotne zagrożenie dla zdrowia ludzi
T-L-4Parazytozy wywoływane przez tasiemce
T-L-5Charakterystyka i diagnostyka wybranych gatunków kolcogłowów
T-L-6Dydimozoida – mało znana grupa pasożytów ryb
T-L-7Pasożytnicze stawonogi i pierścienice zasiedlające środowisko wodne
T-L-8Pasożyty zawleczone, jako zagrożenie dla rodzimych populacji ryb i produktów akwakultury
T-L-9Techniki pobierania i zabezpieczania materiału badawczego. Praktyczne wykrywanie pasożytów w produktach akwakultury
T-L-1Pasożytnicze Protista, Microsporea, Myxosporea i Apicomplexa. Charakterystyka wybranych gatunków i zmiany patomorfologiczne, jakie wywołują u żywicieli
T-W-2Najważniejsze i najczęściej spotykane gatunki pasożytów występujących w surowcach i produktach akwakultury
T-W-3Produkty akwakultury – potencjalne źródło zagrożenia zdrowia człowieka. Pasożyty ryb i owoców morza szczególnie niebezpieczne dla człowieka
T-W-4Pasożyty odrażające i zniechęcające konsumenta. Zmiany fizyko-chemiczne surowców i produktów żywnościowych spowodowane obecnością pasożytów
T-W-5Nowoczesne techniki diagnostyczne pomocne w wykrywaniu pasożytów ryb i innych organizmów wodnych
T-W-6Żywność wolna od pasożytów - regulacje prawne i kontrola weterynaryjna
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz filmów instruktażowych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Bieżąca ocena poprawności pracy na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności za swoją pracę, rozumie potrzebę stałego samodoskonalenia się, potrafi pracować w zespole przyjmując różne funkcje
3,5
4,0
4,5
5,0