Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie jakością żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczenie z przedmiotu Analiza i Ocena Jakości Żywności |
W-2 | Podstawowa wiedza technologiczna w zakresie Technologii Żywnosci |
W-3 | podstawowa wiedza z zakresu obsługi pakietu Microsoft Office i internetu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z filozofią jakosci, systemowym podejściem do zarządzania jakością, bezpieczeństwem żywności i systemami zarządzania jakoscią żywności. |
C-2 | Nabycie praktycznej umiejętności sporządzania dokumentacji systemów zarządzania jakoscią |
C-3 | Samodzielne opracowanie i prezentacja planów HACCP. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sposoby wartościowanie jakości produktów | 2 |
T-L-2 | Zapewnienie bezpieczeństwa jakości żywności GHP/GMP. | 4 |
T-L-3 | Zapewnienie bezpieczeństwa żywności - HACCP. | 6 |
T-L-4 | QACP - zarządzanie jakością sensoryczną żywności. | 2 |
T-L-5 | Zarzadzanie jakoscią w gastronomii (GCP). | 2 |
T-L-6 | Zarządzanie jakością w obrocie żywnością. | 2 |
T-L-7 | Jakość w projektowaniu nowych produktów żywnościowych. | 6 |
T-L-8 | Prezentacje | 4 |
T-L-9 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Jakość żywności | 2 |
T-W-2 | Zarządzanie bezpieczeństwem zywności: GMP/GHP, HACCP | 4 |
T-W-3 | Zarządzanie jakością sensorycznaą żywnosci - QACP | 2 |
T-W-4 | Elementy systemów zarządzania jakoscią: ISO 9000, ISO 22000, ISO 14000 | 2 |
T-W-5 | Jakość w projektowaniu nowych produktów żywnościowych. | 4 |
T-W-6 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | bieżące przygotowanie do zajęć | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda przypadków |
M-3 | ćwiczenia audytoryjne |
M-4 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwia zaliczeniowe podczas ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny |
S-3 | Ocena podsumowująca: prezentacja projektu - plan HACCP |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C8_W01 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie krajowych i unijnych wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom produkującym zywność w zależności od branży przemysłu spożywczego. | TZZ_2A_W03 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-8, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
TZZ_2A_C8_W02 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu systemy jakości żywności i zarządzania jakością, normy i zasady normalizacji. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością. | TZZ_2A_W06 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-8, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C8_U02 Potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. | TZZ_2A_U02 | — | — | C-3, C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-8, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3 |
TZZ_2A_C8_U03 Potrafi opracować i przeprowadzić elementy systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywnosci - systemy GMP, GHP, HACCP oraz zarządzania jakością sensoryczną żywności -QACCP. | TZZ_2A_U03, TZZ_2A_U07 | — | — | C-3, C-2 | T-L-3, T-L-2, T-L-8, T-W-2 | M-3, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_C8_K01 Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej specjalisty w zakresie zarządzania bezpieczeństwem i jakością żywności z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie systemów zarządzania jakością. | TZZ_2A_K04 | — | — | C-3 | T-L-8 | M-3, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C8_W01 Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie krajowych i unijnych wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom produkującym zywność w zależności od branży przemysłu spożywczego. | 2,0 | |
3,0 | Ma pogłębioną w dostatecznym stopniu wiedzę z zakresu wymagań higienicznych i technologicznych właściwych dla zakładów spożywczych i potrafi scharakteryzować te wymagania dla poszczególnych branż przemysłu spożywczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_C8_W02 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu systemy jakości żywności i zarządzania jakością, normy i zasady normalizacji. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie obligatoryjnych i dobrowolnych systemów zarządzania jakością. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozróznić i scharakteryzować systemy zarządzania jakością. Jest w stanie zidentyfikowac zagrożenia dla bezpieczeństwa zdrowotnego i jakości sensorycznej mogące wystąpić podczas procesu technologicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C8_U02 Potrafi pracować indywidualnie i w zespole nad zadaniami z zakresu dokumentacji systemów zarządzania jakością, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w dostatecznym stopniu opracować podstawową dokumentację z zakresu bezpieczeństwa żywności a także elementy dokumentacji systemów dobrowolnych. Zna zasady przeprowadzania auditów w dostatecznym stopniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_C8_U03 Potrafi opracować i przeprowadzić elementy systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywnosci - systemy GMP, GHP, HACCP oraz zarządzania jakością sensoryczną żywności -QACCP. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaplanować obligatoryjne systemy zapewnienia bezpieczeństwa żywności w małym zakładzie spożywczym i sprawowanie pieczy nad ich wdrażaniem i funkcjonowaniem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_C8_K01 Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej specjalisty w zakresie zarządzania bezpieczeństwem i jakością żywności z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie systemów zarządzania jakością. | 2,0 | |
3,0 | Jest gotów w dostetecznym stopniu do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej specjalisty w zakresie zarządzania bezpieczeństwem i jakością żywności z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania i rozwijania dorobku zawodowego w zakresie systemów zarządzania jakością. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kowalczyk S., Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji, Wydawnictwo SGGW, 2009
- Wiśniewska M., Malinowska E., Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty, Difin, 2011
- Wiśniewska M., Malinowska E., Zarządzanie jakością żywności : systemy, koncepcje, instrumenty, Difin, 2011
- Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Zarządzanie bezpieczeństwem żywności : teoria i praktyka, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Luning P.A., Marcelis W.J., Jongen W.M.F, Zarządzanie jakością żywności. Ujęcie technologiczno-menedżerskie, WNT, 2004
- Journal of Food Safety, Wiley-Blackwell