Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)

Sylabus przedmiotu Żywienie kliniczne i dietoterapia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie kliniczne i dietoterapia
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, chemia żywnosci, ogólna technologia żywności, mikrobiologia żywności, dietetyka, budowa ustroju ludzkiego, fizjologia człowieka, fizjologia żywienia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Przypomnienie rodzajów diet stosowanych w żywieniu osób zdrowych i chorych.2
T-L-2Analiza wartości odżywczej preparatów przeznaczonych do żywienia dojelitowego.2
T-L-3Układanie domowych diet dojelitowych.2
T-L-4Opracowanie jadłospisu dla osoby po zabiegach operacyjnych2
T-L-5Opracowanie jadłopisu dla pacjenta po oparzeniach.2
T-L-6Układanie jadłospisów dla pacjentów po urazach.2
T-L-7Układanie jadłospisów w przebiegu posocznicy.2
T-L-8Układanie jadłospisów w niektórych blokach enzymatycznych.2
T-L-9Układanie jadłospisów w zespole przerostu flory bakteryjnej jelita cienkiego.2
T-L-10Układanie jadłospisów dla osoby z nawracającymi migrenami.2
T-L-11Układanie jadłospisów dla osób z chorobą Hashimoto.2
T-L-12Układanie jadłospisów dla kobiety z zespołem policystycznych jajników.2
T-L-13Opracowanie jadłospisów dla osób w okresie andro- i menopauzy.2
T-L-14Opracowanie jadłospisów dla osób z zaburzeniami seksualnymi.2
T-L-15Układanie jadłospisów dla chorego z AIDS. Zaliczenie.2
30
wykłady
T-W-1Leczenie żywieniowe- żywienie dojelitowe.2
T-W-2Leczenie żywieniowe- żywienie pozajelitowe.2
T-W-3Enteralne diety domowe.2
T-W-4Żywienie po zabiegach operacyjnych.2
T-W-5Żywienie po oparzeniach.2
T-W-6Żywienie po urazie.2
T-W-7Żywienie w przebiegu posocznicy.2
T-W-8Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.2
T-W-9Dieta w zespole rozrostu bakteryjnego jelita cienkiego - SIBO2
T-W-10Migrena - choroba dietozależna?2
T-W-11Postępowanie żywieniowe w Hashimoto2
T-W-12Żywienie w zespole policystycznych jajników.2
T-W-13Żywienie w okresie menopauzy i andropauzy.2
T-W-14Żywienie w zaburzeniach seksualnych.2
T-W-15Żywienie w zespole wyniszczenia nowotworowego i AIDS.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-4Przygotowanie do zajęć10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury8
A-W-3Konsultacje z nauczycielem8
A-W-4Przygotowanie do egzaminu14
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C1zc_W01
Student zana i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat charakterystyki choroby. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W07C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-13, T-W-15, T-W-1, T-W-14, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-L-15, T-L-13, T-L-12, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-11M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C1zc_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-13, T-W-15, T-W-1, T-W-14, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-L-15, T-L-13, T-L-12, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-11M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_C1zc_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_2A_K04C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-13, T-W-15, T-W-1, T-W-14, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-L-15, T-L-13, T-L-12, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-L-11M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C1zc_W01
Student zana i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat charakterystyki choroby. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu dietetyki w wybranych chorobach. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C1zc_U01
Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_C1zc_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Sobotka L. (red), Podstawy żywienia klinicznego, Wyd PZWL, W-wa, 2004
  2. Elżbieta Poniewierka, DIETETYKA KLINICZNA, Uniwersytet Medyczny Wrocław, 2016
  3. Grzymisławski M., Dietetyka kliniczna, PZWL, W-wa, 2019
  4. Jarosz M., Praktyczny podręcznik dietetyki, Wyd. IŻŻ, W-wa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Współczesna dietetyka, https://www.wspolczesnadietetyka.pl/
  2. czasopismo, JOURNAL OF THE ACADEMY OF NUTRITION AND DIETETICS, https://jandonline.org/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Przypomnienie rodzajów diet stosowanych w żywieniu osób zdrowych i chorych.2
T-L-2Analiza wartości odżywczej preparatów przeznaczonych do żywienia dojelitowego.2
T-L-3Układanie domowych diet dojelitowych.2
T-L-4Opracowanie jadłospisu dla osoby po zabiegach operacyjnych2
T-L-5Opracowanie jadłopisu dla pacjenta po oparzeniach.2
T-L-6Układanie jadłospisów dla pacjentów po urazach.2
T-L-7Układanie jadłospisów w przebiegu posocznicy.2
T-L-8Układanie jadłospisów w niektórych blokach enzymatycznych.2
T-L-9Układanie jadłospisów w zespole przerostu flory bakteryjnej jelita cienkiego.2
T-L-10Układanie jadłospisów dla osoby z nawracającymi migrenami.2
T-L-11Układanie jadłospisów dla osób z chorobą Hashimoto.2
T-L-12Układanie jadłospisów dla kobiety z zespołem policystycznych jajników.2
T-L-13Opracowanie jadłospisów dla osób w okresie andro- i menopauzy.2
T-L-14Opracowanie jadłospisów dla osób z zaburzeniami seksualnymi.2
T-L-15Układanie jadłospisów dla chorego z AIDS. Zaliczenie.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Leczenie żywieniowe- żywienie dojelitowe.2
T-W-2Leczenie żywieniowe- żywienie pozajelitowe.2
T-W-3Enteralne diety domowe.2
T-W-4Żywienie po zabiegach operacyjnych.2
T-W-5Żywienie po oparzeniach.2
T-W-6Żywienie po urazie.2
T-W-7Żywienie w przebiegu posocznicy.2
T-W-8Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.2
T-W-9Dieta w zespole rozrostu bakteryjnego jelita cienkiego - SIBO2
T-W-10Migrena - choroba dietozależna?2
T-W-11Postępowanie żywieniowe w Hashimoto2
T-W-12Żywienie w zespole policystycznych jajników.2
T-W-13Żywienie w okresie menopauzy i andropauzy.2
T-W-14Żywienie w zaburzeniach seksualnych.2
T-W-15Żywienie w zespole wyniszczenia nowotworowego i AIDS.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Studiowanie literatury10
A-L-3Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-4Przygotowanie do zajęć10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury8
A-W-3Konsultacje z nauczycielem8
A-W-4Przygotowanie do egzaminu14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C1zc_W01Student zana i rozumie w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat charakterystyki choroby. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym potrzeby żywieniowe człowieka chorego, skład produktów żywnościowych i ich przydatność w żywieniu chorego. Zna mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia dotyczące współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych. Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
TZZ_2A_W07Zna i rozumie w pogłębionym stopniu potrzeby żywieniowe człowieka, rolę składników diety oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-2Leczenie żywieniowe- żywienie pozajelitowe.
T-W-4Żywienie po zabiegach operacyjnych.
T-W-5Żywienie po oparzeniach.
T-W-3Enteralne diety domowe.
T-W-6Żywienie po urazie.
T-W-7Żywienie w przebiegu posocznicy.
T-W-8Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.
T-W-13Żywienie w okresie menopauzy i andropauzy.
T-W-15Żywienie w zespole wyniszczenia nowotworowego i AIDS.
T-W-1Leczenie żywieniowe- żywienie dojelitowe.
T-W-14Żywienie w zaburzeniach seksualnych.
T-L-2Analiza wartości odżywczej preparatów przeznaczonych do żywienia dojelitowego.
T-L-3Układanie domowych diet dojelitowych.
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Przypomnienie rodzajów diet stosowanych w żywieniu osób zdrowych i chorych.
T-L-9Układanie jadłospisów w zespole przerostu flory bakteryjnej jelita cienkiego.
T-L-15Układanie jadłospisów dla chorego z AIDS. Zaliczenie.
T-L-13Opracowanie jadłospisów dla osób w okresie andro- i menopauzy.
T-L-12Układanie jadłospisów dla kobiety z zespołem policystycznych jajników.
T-L-4Opracowanie jadłospisu dla osoby po zabiegach operacyjnych
T-L-5Opracowanie jadłopisu dla pacjenta po oparzeniach.
T-L-6Układanie jadłospisów dla pacjentów po urazach.
T-L-7Układanie jadłospisów w przebiegu posocznicy.
T-L-8Układanie jadłospisów w niektórych blokach enzymatycznych.
T-L-10Układanie jadłospisów dla osoby z nawracającymi migrenami.
T-L-11Układanie jadłospisów dla osób z chorobą Hashimoto.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zagadnień z zakresu dietetyki w wybranych chorobach. Nie posiada wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu dietetyki chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwa dietę. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C1zc_U01Potrafi sporządzić plan żywieniowy, obejmujący zalecenia żywieniowe i diety, dla osób w wybranych jednostkach chorobowych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów w zależności od choroby. Potrafi wykorzystać potrzebne informacje pochodzące z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych wyników, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZZ_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korektę wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-2Leczenie żywieniowe- żywienie pozajelitowe.
T-W-4Żywienie po zabiegach operacyjnych.
T-W-5Żywienie po oparzeniach.
T-W-3Enteralne diety domowe.
T-W-6Żywienie po urazie.
T-W-7Żywienie w przebiegu posocznicy.
T-W-8Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.
T-W-13Żywienie w okresie menopauzy i andropauzy.
T-W-15Żywienie w zespole wyniszczenia nowotworowego i AIDS.
T-W-1Leczenie żywieniowe- żywienie dojelitowe.
T-W-14Żywienie w zaburzeniach seksualnych.
T-L-2Analiza wartości odżywczej preparatów przeznaczonych do żywienia dojelitowego.
T-L-3Układanie domowych diet dojelitowych.
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Przypomnienie rodzajów diet stosowanych w żywieniu osób zdrowych i chorych.
T-L-9Układanie jadłospisów w zespole przerostu flory bakteryjnej jelita cienkiego.
T-L-15Układanie jadłospisów dla chorego z AIDS. Zaliczenie.
T-L-13Opracowanie jadłospisów dla osób w okresie andro- i menopauzy.
T-L-12Układanie jadłospisów dla kobiety z zespołem policystycznych jajników.
T-L-4Opracowanie jadłospisu dla osoby po zabiegach operacyjnych
T-L-5Opracowanie jadłopisu dla pacjenta po oparzeniach.
T-L-6Układanie jadłospisów dla pacjentów po urazach.
T-L-7Układanie jadłospisów w przebiegu posocznicy.
T-L-8Układanie jadłospisów w niektórych blokach enzymatycznych.
T-L-10Układanie jadłospisów dla osoby z nawracającymi migrenami.
T-L-11Układanie jadłospisów dla osób z chorobą Hashimoto.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student w poprawnie projektuje jadłospis osoby chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_C1zc_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu człowieka chorego, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad prawidłowego żywienia ludzi chorych.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania diet w wybranych jednostkach chorobowych.
Treści programoweT-W-2Leczenie żywieniowe- żywienie pozajelitowe.
T-W-4Żywienie po zabiegach operacyjnych.
T-W-5Żywienie po oparzeniach.
T-W-3Enteralne diety domowe.
T-W-6Żywienie po urazie.
T-W-7Żywienie w przebiegu posocznicy.
T-W-8Żywienie w niektórych blokach enzymatycznych.
T-W-13Żywienie w okresie menopauzy i andropauzy.
T-W-15Żywienie w zespole wyniszczenia nowotworowego i AIDS.
T-W-1Leczenie żywieniowe- żywienie dojelitowe.
T-W-14Żywienie w zaburzeniach seksualnych.
T-L-2Analiza wartości odżywczej preparatów przeznaczonych do żywienia dojelitowego.
T-L-3Układanie domowych diet dojelitowych.
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Przypomnienie rodzajów diet stosowanych w żywieniu osób zdrowych i chorych.
T-L-9Układanie jadłospisów w zespole przerostu flory bakteryjnej jelita cienkiego.
T-L-15Układanie jadłospisów dla chorego z AIDS. Zaliczenie.
T-L-13Opracowanie jadłospisów dla osób w okresie andro- i menopauzy.
T-L-12Układanie jadłospisów dla kobiety z zespołem policystycznych jajników.
T-L-4Opracowanie jadłospisu dla osoby po zabiegach operacyjnych
T-L-5Opracowanie jadłopisu dla pacjenta po oparzeniach.
T-L-6Układanie jadłospisów dla pacjentów po urazach.
T-L-7Układanie jadłospisów w przebiegu posocznicy.
T-L-8Układanie jadłospisów w niektórych blokach enzymatycznych.
T-L-10Układanie jadłospisów dla osoby z nawracającymi migrenami.
T-L-11Układanie jadłospisów dla osób z chorobą Hashimoto.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne- opracowanie diet dla osób w wybranych jdnostkach chorobowych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna lub pisemna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.