Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo żywności ekologicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Towaroznawstwo żywności ekologicznej | ||
Specjalność | żywienie człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 12 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z przedmiotów z zakresu chemii żywności i analizy i oceny jakości żywności oraz podstawowa wiedza z zakresu technologii żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studenta do samodzielnej oceny towaroznawczej żywności ekologicznej od wyszukania metodyki do opracowania sprawozdania z badań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie organizacyjne, zasady bhp w laboratorium analitycznym | 2 |
T-L-2 | Metody stosowane w analizie i ocenie jakości żywności ekologicznej | 4 |
T-L-3 | Oznaczanie zawartości azotanów i azotynów w żywności konwencjonalnej i ekologicznej | 2 |
T-L-4 | Ocena wybranych składników bioaktywnych w produktach ekologicznych | 4 |
T-L-5 | Systemy zarządzania jakością stosowane w produkcji żywności ekologicznej | 4 |
T-L-6 | Ocena poprawności etykietowania żywnosci ekologicznej | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Produkcja zrównoważona i rolnictwo ekologiczne | 2 |
T-W-2 | Uwarunkowania prawne UE i krajowe w zakresie produkcji ekologicznej | 4 |
T-W-3 | Przetwórstwo żywności ekologicznej | 2 |
T-W-4 | Certyfikacja i znakowanie żywności ekologicznej. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Bieżące przygotowanie do zajęć | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-W-2 | Studiowanie piśmiennictwa | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pogadanka |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej z treści wykładów i ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Oceny cząstkowe za wykonanie poszczególnych ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-11zc_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z towaroznawstwem żywnosci ekologicznej. | TZZ_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
TZZ_2A_Gr1-11zc_W02 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu cechy fizykochemiczne i wartości odżywcze żywności ekologicznej | TZZ_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-11zc_U01 Potrafi wyszukiwać wiarygodne źródła informacji z zakresu jakości żywnosci ekologicznej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce. | TZZ_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-11zc_K01 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie towaroznawstwa żywnosci ekologicznej oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku napotkania trudności. | TZZ_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-11zc_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia związane z towaroznawstwem żywnosci ekologicznej. | 2,0 | |
3,0 | W dostatecznym stopniu zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę z zakresu towaroznawstwa żywnosci ekologicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_Gr1-11zc_W02 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu cechy fizykochemiczne i wartości odżywcze żywności ekologicznej | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu ma pogłębioną wiedzę w zakresie cech fizykochemicznych i wartości odżywczej napojów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-11zc_U01 Potrafi wyszukiwać wiarygodne źródła informacji z zakresu jakości żywnosci ekologicznej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce. | 2,0 | |
3,0 | W dostatecznym stopniu potrafi wyszukiwać wiarygodne źródła informacji z zakresu jakości żywnosci ekologicznej,a także potrafi uzyskane informacje zinterpretować i wykorzystać w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-11zc_K01 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie towaroznawstwa żywnosci ekologicznej oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku napotkania trudności. | 2,0 | |
3,0 | Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie towaroznawstwa żywnosci ekologicznej oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku napotkania trudności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Przybyłowski P. (red.)., Towaroznawstwo artykułów spożywczych, Akademia Morska, Gdynia, 2013
- Hallman E., Żywność ekologiczna : skrypt do ćwiczeń., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2014
- Flaczyk E., Korczak J., Towaroznawstwo wybranych produktów spożywczych : przewodnik do ćwiczeń., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Warszawa, 2010
- Pachołek B., Żmudziński W., Podsiadłowska J., Towaroznawstwo żywności., Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań, 2009
Literatura dodatkowa
- Aktualne akty prawa żywnościowego krajowego i UE w zakresie produktów rolnictwa ekologicznego
- Foods, MDPI