Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
Sylabus przedmiotu Nowiny żywieniowo - dietetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowiny żywieniowo - dietetyczne | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: biochemia, mikrobiologia, higiena i toksykologia żywności, ogólna technologia żywności, podstawy żywienia człowieka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie aktualnych trendów w żywności i żywieniu człowieka. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie potrzeb żywieniowych człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Układanie diety antystresowej. | 2 |
T-L-2 | Przegląd dostępnych na rynku preparatów zawierających witaminę D. | 2 |
T-L-3 | Przegląd dostępnych na rynku preparatów probiotycznych. | 2 |
T-L-4 | Zbilansowanie swojej diety suplementami dostępnymi na rynku. | 2 |
T-L-5 | Nowinki żywieniowe-propozycje studentów | 8 |
T-L-6 | Projektowanie żywności funkcjonalnej. | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czy zajadanie stresu ma sens? | 2 |
T-W-2 | Witamina D- czy dobra na wszystko? | 2 |
T-W-3 | Mikrobiota nasz "drugi mózg" | 2 |
T-W-4 | Rola suplementacji w bilansowaniu diety. | 2 |
T-W-5 | Wskaźniki wartości odżywczej żywności i profile żywieniowe. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-L-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-3 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
A-W-4 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D7tibz_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przemiany metaboliczne głównych składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie. Zna i rozumie charakterystykę choroby oraz potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego i chorego. | TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W08 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D7tibz_U02 Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą diet dla osób zdrowych oraz chorych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów. | TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_D7tibz_K02 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób zdrowych i chorych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_2A_K04 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D7tibz_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu przemiany metaboliczne głównych składników odżywczych oraz roli fizjologicznej, rodzajów i ilości składników pokarmowych w diecie. Zna i rozumie charakterystykę choroby oraz potrzeby żywieniowe człowieka zdrowego i chorego. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu omawianych chorób. Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu żywienia człowieka chorego. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie oraz z zakresu omawianych chorób i żywienia człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada częściową wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu omawianych chorób oraz potrzeb żywieniowych człowieka chorego i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu przemian metabolicznych głównych składników odżywczych zachodzących w organizmie. Student posiada całą wiedzę z zakresu omawianych chorób i potrzeb żywieniowych człowieka chorego. Prawidłowo identyfikuje jednostkę chorobową i układa właściwą dietę. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D7tibz_U02 Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi zaprojektować i ocenić wartość odżywczą diet dla osób zdrowych oraz chorych. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności oraz zastosować w dietach pacjentów. | 2,0 | Student nie potafi omówić przemian głównych składników odżywczych w organizmie. Nie potrafi wskazać powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie .Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety osób zdrowych i chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student potafi w stopniu podstawowym omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potafi wskazać zaledwie kilka powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy. | |
3,5 | Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać większość powiązań pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospis osób drowych i chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student potafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student potrafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student portafi w omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie. Samodzielnie potrafi przeminy opisać za pomocą schematów. Potrafi wskazać wymagane powiązania pomiędzy przemianami metabolicznymi składników odżywczych w organizmie. Potrafi o powiązaniach dyskutować w oparciu o najnowsze wyniki badań. Student poprawnie projektuje jadłospis osoby zdrowej i chorej, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_D7tibz_K02 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu osób zdrowych i chorych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Gawęcki J., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, Wyd. PWN, W-wa, 2010
- Jarosz M., Rychlik E., Stoś K., Charzewska J., Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie., Wyd. NIZP-PZH, W-wa, 2020
- Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, Wyd.Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, 2006
Literatura dodatkowa
- Nicola Szeja, Witamina D jako związek o działaniu plejotropowym – przegląd aktualnych badań, Pomeranian J Life Sci, 2017, 63(4):128-134
- Karolina Skonieczna-Żydecka, Igor Łoniewski, Wojciech Marlicz, Beata Karakiewicz, Mikrobiota jelitowa jako potencjalna przyczyna zaburzeń funkcjonowania emocjonalnego człowieka, MED. DOŚW. MIKROBIOL, 2017, 69: 163 - 176
- czasopismo, Food Science and Nutrition, http://onlineliberary.wiley.com/journal/20487177