Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej
Sylabus przedmiotu Organizacja systemów bezpieczeństwa i ratownictwa:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Bezpieczeństwo pożarowe obiektów użyteczności publicznej | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
| Tytuł zawodowy absolwenta | |||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
| Profil | |||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Organizacja systemów bezpieczeństwa i ratownictwa | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Brak wymagań. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Umiejetność tworzenia systemów bezpieczeństwa pożarowego, znajomość organizacji działań ratowniczo - gaśniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Analiza wymagań przepisów dotyczących systemów bezpieczeństwa pożarowego i organizacji systemu ratowniczo- gaśniczego w kraju | 1 |
| T-A-2 | Analiza wymagań przepisów dotyczących wspólpracy międzynarodowej podmiotów | 1 |
| T-A-3 | Modele organizacji działania służb podczas wybranych scenariuszy zdarzeń w obiektach użyteczności publicznej | 5 |
| T-A-4 | Analiza zasobów ludzkich i sprzętowych dla efektywnych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa pożarowego obieków użyteczności publicznej | 2 |
| T-A-5 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Podstawa prawna dotycząca systemów bezpieczeństwa i organizacji systemu ratowniczo-gaśniczego | 1 |
| T-W-2 | Podmioty zaangażowane w oragnizację bezpieczeństwa pożarowego i ratownictwa | 2 |
| T-W-3 | Zadania realizowane w zakresie bezpieczeństwa pożarowego i ratownictwa | 2 |
| T-W-4 | Zasoby ludzkie i sprzętowe podmiotów | 2 |
| T-W-5 | Organizacja i współpraca podmiotów na szczeblu krajowym i międzynarodowym | 2 |
| T-W-6 | Zaliczenie wykładów | 1 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie | 10 |
| A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie | 10 |
| A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjno- problemow w połączeniu z dyskusją dydaktyczną. |
| M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta oraz identyfikacji braków prowadzona w trakcie trwania zajęć. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena pod koniec przedmiotu podsumowująca osiagnięte efekty uczenia się. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BPOUP_10-_02_W01 ma wiedzę na temat prawa określającego funkcjonowanie systemów bezpieczeństwa oraz oragnizację działania i współpracy służb ratowniczych w Polsce, Europie i na świecie. Student zna zasady prowadzenia akcji ratowniczo-gaśniczych w różnego rodzaju obiektach. Student posiada wiedzę na temat zasobów ludzkich i sprzętowaych służb. | BPOUP_10-_W01, BPOUP_10-_W03, BPOUP_10-_W08 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BPOUP_10-_02_U01 rozumie zasady funkcjonowania systemów bezpieczeństwa i służb ratowniczych. Potrafi zidentyfikować i ocenić zagrożenia pożarowe oraz ich konsekwencje. Student potrafi tworzyć scenariusze postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń, dobierać środki zabezpieczeń oraz podjąć efektywną wspólpracę ze służbami, a także strukturami administracyjnymi. | BPOUP_10-_U01, BPOUP_10-_U02, BPOUP_10-_U03, BPOUP_10-_U06, BPOUP_10-_U08 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| BPOUP_10-_02_K01 ma świadomość znaczenia podejmowanych działań i odpowiedzialnie je realizuje. | BPOUP_10-_K01, BPOUP_10-_K02, BPOUP_10-_K03 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BPOUP_10-_02_W01 ma wiedzę na temat prawa określającego funkcjonowanie systemów bezpieczeństwa oraz oragnizację działania i współpracy służb ratowniczych w Polsce, Europie i na świecie. Student zna zasady prowadzenia akcji ratowniczo-gaśniczych w różnego rodzaju obiektach. Student posiada wiedzę na temat zasobów ludzkich i sprzętowaych służb. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
| 3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
| 3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia. | |
| 4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
| 4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
| 5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BPOUP_10-_02_U01 rozumie zasady funkcjonowania systemów bezpieczeństwa i służb ratowniczych. Potrafi zidentyfikować i ocenić zagrożenia pożarowe oraz ich konsekwencje. Student potrafi tworzyć scenariusze postępowania w różnych sytuacjach zagrożeń, dobierać środki zabezpieczeń oraz podjąć efektywną wspólpracę ze służbami, a także strukturami administracyjnymi. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
| 3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
| 3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
| 4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
| 4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia | |
| 5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BPOUP_10-_02_K01 ma świadomość znaczenia podejmowanych działań i odpowiedzialnie je realizuje. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
| 3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia. | |
| 3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
| 4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
| 4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość. | |
| 5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Biniak-Pieróg Małgorzata, Zamiar Zenon, Organizacja systemów ratownictwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2013, 978-83-7717-156-1
- Piotr Bielicki, Ratownictwo i ewakuacja podczas pożaru, Centralna Szkoła Państwowej Straży Pożarnej, Warszawa, 2001, 83-910868-4-4
- Jan Ziobro, Teoretyczne i praktyczne konteksty funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym. Aspekty prawno-organizacyjne i geograficzno-przestrzenne. Część 1, Difin, 2019, 978-83-8085-823-7
Literatura dodatkowa
- Witold Frankowski Bogdan Zaleski (autor rozdziału X), Skrypt inspektora ochrony przeciwpożarowej, Ośrodek Techniki Pożarniczej, Warszawa, 2019, 978-83-936073-2-7
- Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, Dz.U. 2017 poz. 1204
- Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, Dz.U. 2017 poz. 736
- Ustawa z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej, Dz.U. 2017 poz. 1169