Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka 1:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Fizyka 1 | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Kaczmarek <Slawomir.Kaczmarek@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Monika Lewandowska <Monika.Lewandowska@zut.edu.pl>, Anna Szymczyk <Anna.Szymczyk@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Zna podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie) |
| W-2 | Zna podstawy algebry: wektory, macierze, podstawowe funkcje matematyczne, rozwiazywanie równan, iloczyn skalarny i wektorowy. |
| W-3 | Potrafi wykonać obliczenia numeryczne posługując się kalkulatorem i komputerem |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej |
| C-2 | Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
| C-3 | Nauczenie przygotowania prezentacji multimedialnej |
| C-4 | Nauczenie rozwiązywania prostych zadań z fizyki |
| C-5 | Rozwinięcie umiejętności samodzielnego uczenia się |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z tematów wykładowych | 10 |
| T-A-2 | Przedstawienie przygotowanej prezentacji | 3 |
| T-A-3 | Pisanie kolokwium zaliczeniowego | 2 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Układy jednostek, przedrostki, analiza wymiarowa | 4 |
| T-W-2 | Mechanika, prawa zachowania, drgania i fale | 11 |
| T-W-3 | Podstwy mechaniki płynów i termodynamiki | 15 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 15 |
| A-A-2 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 10 |
| A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 10 |
| A-A-4 | Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych | 15 |
| 50 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładzie | 30 |
| A-W-2 | Konsultacje | 4 |
| A-W-3 | Praca własna z materiałami wykładowymi | 40 |
| 74 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Ćwczenia przedmiotowe |
| M-2 | Seminarium |
| M-3 | Objaśnienie lub wyjaśnienie |
| M-4 | Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego |
| M-5 | Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Prezentacja multimedialna |
| S-2 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| CK_1A_B03_W01 Posiada wiedzę z zakresu fizyki podstawowej niezbędą do rozumienia elementarnych zjawisk fizycznych. | CK_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-4, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| CK_1A_B03_U01 Potrafi samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, potrafi rozwiązać proste zadania rachunkowe. | CK_1A_U01 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| CK_1A_B03_K01 Aktywna postawa w samodzielnym zdobywaniu wiedzy | CK_1A_K01 | — | — | C-2, C-5 | T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| CK_1A_B03_W01 Posiada wiedzę z zakresu fizyki podstawowej niezbędą do rozumienia elementarnych zjawisk fizycznych. | 2,0 | |
| 3,0 | Na końcowym kolokwium zaliczeniowym uzyskał poniżej 50% możliwych do uzyskania | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| CK_1A_B03_U01 Potrafi samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, potrafi rozwiązać proste zadania rachunkowe. | 2,0 | |
| 3,0 | Z każdej ocenianej aktywności: kolokwium zaliczeniowe, prezentacja multimedialna, aktywności na zajęciach uzyskał więcej niż 50%. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| CK_1A_B03_K01 Aktywna postawa w samodzielnym zdobywaniu wiedzy | 2,0 | |
| 3,0 | Potrafi współpracować przy tworzeniu prezentacji, jest aktywny na zajęciach | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- D. Halliday, R. Resnick. J. Walker, Podstawy Fizyki, PWN, Warszawa, 2012
- T. Rewaj (edytor), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczel. PS, Szczecin, 1996
Literatura dodatkowa
- J. Typek, Materiały dydaktyczne do wykładów z fizyki, http://typjan.zut.edu.pl, Szczecin, 2014