Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Nauka o materiałach i technikach wytwarzania:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Nauka o materiałach i technikach wytwarzania | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki Konstrukcji | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowe wiadomosci kursu fizyki oraz chemii, na poziomie absolwenta szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami o: strukturze, właściwościach, możliwosciach obróbki stopów metali i materiałów niemetalowych oraz technikach wytwarzania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Wymagania dot. zaliczenia laboratorium, przeszkolenie BHP - stanowiskowe. Układ równowagi Fe-Fe3C. | 2 |
| T-L-2 | Mikrostruktury stali (m. in. stali niestopowych, obrobionych cieplnie, narzedziowych, stopowych). Znakowanie stopów technicznych. | 2 |
| T-L-3 | Badania makroskopowe stopów metali oraz tworzyw sztucznych. | 2 |
| T-L-4 | Badanie korozji stopów metali. | 2 |
| T-L-5 | Badanie własnosci obróbczych i termoplastycznych stopów metali. | 2 |
| T-L-6 | Obróbka cieplna stopów żelaza. Obróbka cieplno-chemiczna. | 2 |
| T-L-7 | Łaczenie wybranych stopów metali. | 2 |
| T-L-8 | Zaliczenie formy zajęć. | 1 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasad zaliczania formy zajęć i przedmiotu | 1 |
| T-W-2 | Definicje stosowane w tych dziedzinach nauki i wiedzy. Rola materiałów w technice. Kierunki rozwoju materiałoznawstwa oraz technik wytwarzania. | 2 |
| T-W-3 | Klasyfikacja metali. Budowa metali oraz ich stopów, fazy i struktury. Wady budowy krystalicznej oraz ich wpływ na własnosci metali. | 2 |
| T-W-4 | Stopy żelaza z węglem, układy równowagi fazowej. | 2 |
| T-W-5 | Przemysłowe stopy żelaza oraz metali nieżelaznych. Rola składu chemicznego oraz mikrostruktury materiałów w kształtowaniu ich własnosci technologicznych. | 2 |
| T-W-6 | Podstawy badań własności mechanicznych metali. Mechanizmy zniszczenia, korozja metali i ich stopów oraz jej zapobieganie. | 2 |
| T-W-7 | Materiały spiekane i ceramiczne. Materiały polimerowe. Kompozyty o osnowie metalicznej, polimerowej i ceramicznej. | 1 |
| T-W-8 | Inne materiały stosowane w technice, szkło, drewno, materiały drewnopodobne, materiały specjalne. | 1 |
| T-W-9 | Utylizacja materiałów stosowanych w technice. | 1 |
| T-W-10 | Zasady doboru materiałów inżynierskich oraz podstawy projektowania materiałowego. | 2 |
| T-W-11 | Zasady obróbki materiałów i wyrobów, obróbka cieplna oraz cieplno-chemiczna stopów żelaza. | 4 |
| T-W-12 | Zarys odlewnictwa i obróbki plastycznej. | 3 |
| T-W-13 | Zarys obróbki skrawaniem. | 3 |
| T-W-14 | Zarys procesów łaczenia materiałów. | 3 |
| T-W-15 | Zaliczenie formy zajęć. | 1 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
| A-L-2 | Przygotowanie do zajec | 4 |
| A-L-3 | Opracowanie sprawozdań | 6 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
| A-W-2 | Studiowanie literatury. | 10 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
| 50 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
| M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy. |
| M-3 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady). |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników sprawozdań wykonywanych dla każdego zagadnienia tematycznego oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia laboratoryjne). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| CK_1A_B08_W01 ma wiedze w zakresie struktury, właściwości, zastosowania podstawowych materiałów konstrukcyjnych oraz technik wytwarzania | CK_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-14, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-W-11, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| CK_1A_B08_U01 potrafi dobrać właściwy materiał na element lub fragment konstrukcji oraz dostosować odpowiednią technike wytwarzania. | CK_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-W-14, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-W-11, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| CK_1A_B08_K01 ma świadomosc ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomosc ryzyka, jak równiez potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności. | CK_1A_K04, CK_1A_K02 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-W-14, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-10, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-W-11, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| CK_1A_B08_W01 ma wiedze w zakresie struktury, właściwości, zastosowania podstawowych materiałów konstrukcyjnych oraz technik wytwarzania | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw materiałoznawstwa oraz technik wytwarzania. |
| 3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie struktury, własności oraz zastosowań omawianych materiałów konstrukcyjnych, jak i technik wytwarzania na poziomie podstawowym. | |
| 3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie struktury, własności oraz zastosowań omawianych materiałów konstrukcyjnych, jak i technik wytwarzania na poziomie średnim. | |
| 4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie struktury, własności oraz zastosowań omawianych materiałów konstrukcyjnych, jak i technik wytwarzania na poziomie dobrym. Zna zasady doboru materiałów inżynierskich. | |
| 4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie struktury, własności oraz zastosowań omawianych materiałów konstrukcyjnych, jak i technik wytwarzania na poziomie zaawansowanym. Zna zasady doboru materiałów inżynierskich oraz podstawy projektowania materiałowego. | |
| 5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie struktury, własności oraz zastosowań omawianych materiałów konstrukcyjnych, jak i technik wytwarzania na poziomie zaawansowanym. Student zna zasady korelowania własciwości materiału z jego strukturą. Zna zasady doboru materiałów inżynierskich oraz podstawy projektowania materiałowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| CK_1A_B08_U01 potrafi dobrać właściwy materiał na element lub fragment konstrukcji oraz dostosować odpowiednią technike wytwarzania. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać właściwego materiału na element lub fragment konstrukcji oraz dostosować odpowiedniej techniki wytwarzania. |
| 3,0 | Student potrafi dobrać właściwy materiał na element lub fragment konstrukcji oraz dostosować odpowiednią technikę wytwarzania na podstawowym poziomie trudności. | |
| 3,5 | Student potrafi dobrać właściwy materiał na element lub fragment konstrukcji oraz dostosować odpowiednią technikę wytwarzania na średnim poziomie trudności. | |
| 4,0 | Student potrafi dobrać właściwy materiał na element lub fragment konstrukcji oraz dostosować odpowiednią technikę wytwarzania na średniozaawansowanym poziomie trudności. | |
| 4,5 | Student potrafi dobrać właściwy materiał na element lub fragment konstrukcji oraz dostosować odpowiednią technikę wytwarzania na średniozaawansowanym poziomie trudności. Ponadto potrafi dokonać analizy ich wyboru. | |
| 5,0 | Student potrafi dobrać właściwy materiał na element lub fragment konstrukcji oraz dostosować odpowiednią technikę wytwarzania na zaawansowanym poziomie trudności. Ponadto potrafi dokonać analizy ich wyboru. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| CK_1A_B08_K01 ma świadomosc ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomosc ryzyka, jak równiez potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
| 3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na podstawowym poziomie świadomości. | |
| 3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średnim poziomie świadomości. | |
| 4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średniozaawansowanym poziomie świadomości. | |
| 4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości. | |
| 5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości, przy uwzględnieniu oczekiwań społecznych innych osób. |
Literatura podstawowa
- Dobrzański L. A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo. Materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego., WNT, Warszawa, 2002
- Prowans S., Metaloznawstwo., PWN, Warszawa, 1998
- Przybyłowicz K., Metaloznawstwo., WNT, Warszawa, 2003
- Groover M. P., Fundamentals of modern manufacturing., John Wiley&Sons., 2010
- Chudzikiewicz R., Odlewnictwo i obróbka plastyczna w zarysie., Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecinskiej., Szczecin, 1998
- Jemelniak K., Obróbka skrawaniem., Oficyna Wydawnicza PW., Warszawa, 1998
- Gourd L. M., Podstawy technologii spawalniczych., WNT, Warszawa, 1997
- Krzysztofowicz T., Metaloznawstwo okrętowe. Ćwiczenia laboratoryjne., Wydawnictwo Politechniki Gdanskiej., Gdańsk, 2002
Literatura dodatkowa
- Dobrzański L. A., Metaloznawstwo i obróbka cieplna stopów metali., Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1995
- Huścińska J., Metaloznawstwo. Materiały do ćwiczen laboratoryjnych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej., Gdańsk, 1995