Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)
Sylabus przedmiotu Źródła i konwersja energii odnawialnej:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Źródła i konwersja energii odnawialnej | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu termodynamiki i mechaniki |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Nabycie wiedzy przydatnej do wykorzystywania i stosowania odnawialnych źródeł energii w działalności inżynierskiej związanej z chłodnictwem i klimatyzacją. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| projekty | ||
| T-P-1 | Obliczenia projektowe wybranych systemów wykorzystujących energię wód | 6 |
| T-P-2 | Obliczenia projektowe i zasady doboru urządzeń heliotermicznych | 6 |
| T-P-3 | Podstawowe obliczenia silników wiatrowych | 4 |
| T-P-4 | Projekt instalacji energetycznej wykorzystującej wybrane źródło energii odnawialnej. | 12 |
| T-P-5 | Zaliczenie | 2 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Klasyfikacja źródeł energii. Zasoby energii. Ekologiczne aspekty użytkowania źródeł energii. | 4 |
| T-W-2 | Energia rzek. Eelektrownie wodne. Mała energetyka wodna. | 4 |
| T-W-3 | Energia wód morskich i oceanicznych (energia fal, prądów morskich, pływów, różnic zasolenia, maretermiczna) | 8 |
| T-W-4 | Energia geotermiczna. | 2 |
| T-W-5 | Energia wiatru. | 4 |
| T-W-6 | Farmy wiatrowe morskie i lądowe. | 2 |
| T-W-7 | Wykorzystanie energii słonecznej. | 4 |
| T-W-8 | Energia biomasy. Biopaliwa. | 2 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| projekty | ||
| A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-P-2 | Studiowanie literatury | 2 |
| A-P-3 | Studiowanie źródeł internetowych | 5 |
| 37 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
| A-W-2 | Studiowanie literatury | 2 |
| A-W-3 | Studiowanie źródeł internetowych | 2 |
| A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 3 |
| 37 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny. Metoda projektów. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Test z treści wykładowych. Prezentacja i obrona projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| CK_1A_C26-1_W01 Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki obejmujacych wybrane działy fizyki jak mechanika płynów, elektryczność, termodynamika pozwalająca na zrozumienie podstaw wykorzystania odnawialnych źródeł energii z uwzględnieniem trendów rozwojowych i zasad ochrony środowiska. | CK_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| CK_1A_C26-1_U01 Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie odnawialnych źródełi energii wykorzystywanych także w chłodnictwie na podstawie, których umie opracować specyfikację projektową niekonwencjonalnego systemu energetycznego. | CK_1A_U05, CK_1A_U14 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| CK_1A_C26-1_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. | CK_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| CK_1A_C26-1_W01 Ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki obejmujacych wybrane działy fizyki jak mechanika płynów, elektryczność, termodynamika pozwalająca na zrozumienie podstaw wykorzystania odnawialnych źródeł energii z uwzględnieniem trendów rozwojowych i zasad ochrony środowiska. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
| 3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
| 3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
| 4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
| 4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
| 5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| CK_1A_C26-1_U01 Potrafi pozyskiwać, interpretować i integrować informacje z literatury, przepisów i norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie odnawialnych źródełi energii wykorzystywanych także w chłodnictwie na podstawie, których umie opracować specyfikację projektową niekonwencjonalnego systemu energetycznego. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
| 3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
| 3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
| 4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
| 4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
| 5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| CK_1A_C26-1_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
| 3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
| 3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
| 4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
| 4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
| 5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne urzadzenia i systemy konwersji energii, Ossolineum, Wrocław, 1999
- Chmielniak T. J, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
- Lewandowski W., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2006