Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
Sylabus przedmiotu Psychologia i socjologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologia i socjologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy o społeczeństwie, podstawy rachunku prawdopodobieństwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | student będzie potrafił operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji. |
C-2 | Student będzie potrafił obliczać prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji oraz wybierać optymalne możliwe decyzje według różnych teorii. |
C-3 | Student uzyska umiejętność rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz uzyska umiejętności radzenia sobie ze stresem według różnych metod. |
C-4 | Student uzyska umiejetności związane ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Reguły myślenie ludzi i podstawowe intuicje w sytuacji probabilistycznej. Szacowanie prawdopodobieństwa. Prawdopodobieństwo i wagi decyzyjne. | 4 |
T-A-2 | Psychologiczne i społeczne zniekształcenia poznania i oceniania mające wpływ na podejmowanie decyzji. | 2 |
T-A-3 | Podstawowe teorie opisujące zachowania ludzi w sytuacji ryzykownej (teoria maksymalizacji oczekiwanej użyteczności, teoria skumulowanej perspektywy, teorie typu: ryzyko-wartość). | 3 |
T-A-4 | Pojęcie sytuacji trudnej i stresu. Społeczne uwarunkowania stresu. Treningi umiejętności radzenia sobie ze stresem. Decyzje ryzykowne w warunkach stresu i presji czasowej. | 3 |
T-A-5 | Komunikacja werbalna (nadawca, przekaz, kanał odbiorca). Komunikacja niewerbalna: mimika, gesty, zachowania przestrzenne. | 2 |
T-A-6 | zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Psychologiczne teorie osobowości a społeczny wymiar człowieka. Socjologia jako nauka o społeczeństwie. Sytuacje i zachowania społeczne. | 3 |
T-W-2 | Procesy emocjonalno-motywacyjne, frustracja, stres, psychologia konfliktów ludzkich. Osobowościowe i społeczne źródła agresji. | 6 |
T-W-3 | Wywieranie wpływu na ludzi, spostrzeganie ludzi- czynniki społeczne. | 3 |
T-W-4 | Psychologia w działaniu na rzecz bezpieczeństwa. Zarządzanie ryzykiem w sytuacjach społecznych. | 6 |
T-W-5 | Kontrola społeczna. Grupy i zbiorowości społeczne. Struktury wewnątrzgrupowe. | 4 |
T-W-6 | Patologie dużych organizacji formalnych i małych grup społecznych. | 3 |
T-W-7 | Zmiana społeczna. Konflikt społeczny i metody jego rozwiązywania. | 4 |
T-W-8 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do ćwiczeń - praca zespołowa | 8 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie zespołowej prezentacji na wykład konwersatoryjny. | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 12 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | gry dydaktyczne - decyzyjne, psychologiczne |
M-6 | prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywność merytoryczna na ćwiczeniach - punktacja |
S-2 | Ocena formująca: umiejętność pracy zespołowej - prezentacja; współpraca podczas ćwiczeń i gier dydaktycznych |
S-3 | Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C01_W01 student będzie potrafił operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji. | IB_1A_W09, IB_1A_W23 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-3 |
IB_1A_C01_W02 Student zna metody obliczania prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji oraz zna teorie pozwalające wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka. | IB_1A_W15 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C01_U01 Student uzyska umiejętności związane ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji. | IB_1A_U03, IB_1A_U05, IB_1A_U22 | — | — | C-3, C-4 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4 | M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C01_K01 Student uzyska kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz uzyska umiejętności radzenia sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. | IB_1A_K04, IB_1A_K07 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4 | M-3, M-1, M-4, M-2, M-5, M-6 | S-1, S-3, S-2 |
IB_1A_C01_K02 Student potrafi uwzględniać różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji, nieulegając zasadzie konformizmu społecznego i wykazując asertywność i odpowiedzialność przed społeczeństwem za skutki podjętych działań. | IB_1A_K08 | — | — | C-3, C-4 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4 | M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C01_W01 student będzie potrafił operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji. | 2,0 | student nie potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji. |
3,0 | student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji, tworząc podstawowe łańcuchy pojęciowe. | |
3,5 | student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji, tworząc podstawowe łańcuchy pojęciowe oraz dokonując podstawowych rozróżnień między pojęciami. | |
4,0 | student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji, tworząc podstawowe łańcuchy pojęciowe oraz dokonując podstawowych rozróżnień między pojęciami. Potrafi wskazać na przejawianie się teoretycznych reguł i praw w sytuacjach konkretnych. | |
4,5 | student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji, tworząc podstawowe łańcuchy pojęciowe oraz dokonując podstawowych rozróżnień między pojęciami. Potrafi wskazać na przejawianie się teoretycznych reguł i praw w sytuacjach konkretnych. Potrafi dokonując analizy przypadków wyrazić je w języku pojęć abstrakcyjnych. | |
5,0 | student potrafi operować podstawową terminologią psychologiczną i socjologiczną z zakresu teorii podejmowania decyzji, tworząc podstawowe łańcuchy pojęciowe oraz dokonując podstawowych rozróżnień między pojęciami. Potrafi wskazać na przejawianie się teoretycznych reguł i praw w sytuacjach konkretnych. Potrafi dokonując analizy przypadków wyrazić je w języku pojęć abstrakcyjnych. Potrafi w sposób samodzielny i twórczy krytycznie analizować poznaną terminologię zwracając uwagę na przyjęte wcześniej kryteria. | |
IB_1A_C01_W02 Student zna metody obliczania prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji oraz zna teorie pozwalające wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka. | 2,0 | Student nie zna metod obliczania prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji oraz nie zna teorii pozwalających wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka. |
3,0 | Student zna metody obliczania prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji. | |
3,5 | Student zna metody obliczania prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji oraz zna teorie pozwalające wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka. | |
4,0 | Student zna metody obliczania prawdopodobieństwa zaistnienia danej sytuacji oraz zna, wyjaśnia i porównuje teorie pozwalające wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka. | |
4,5 | Student potrafi dostosować optymalną metodę obliczania prawdopodobieństwa do danej sytuacji; wyjaśnić i uargumentować dlaczego wybrał tę metodę; zna, wyjaśnia i porównuje teorie pozwalające wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka. | |
5,0 | Student potrafi dostosować optymalną metodę obliczania prawdopodobieństwa do danej sytuacji; wyjaśnić i uargumentować dlaczego wybrał tę metodę; zna, wyjaśnia i porównuje teorie pozwalające wybierać optymalne decyzje ze względu na kryterium minimalizacji ryzyka; potrafi ocenić teorie wskazując na słabe i mocne punkty każdej z nich. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C01_U01 Student uzyska umiejętności związane ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji. | 2,0 | Student nie wykazuje umiejętności związanych ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji. |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności związane ze współpracą w grupie. | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe umiejętności związane ze współpracą w grupie i z komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji. | |
4,0 | Student wykazuje umiejętności związane ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności związane ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji. Potrafi swoim zachowaniem wpływać na działania innych. Przejawia znajomość wielu technik negocjacyjnych. | |
5,0 | Student wykazuje umiejętności związane ze współpracą w grupie i z inspirowaniem zachowań konstruktywnych, komunikacją werbalną i niewerbalną, technikami negocjacji. Potrafi swoim zachowaniem wpływać na działania innych. Przejawia znajomość wielu technik negocjacyjnych. Potrafi w sposób twórczy przekształcać stosownie do sytuacji poznane techniki negocjacyjne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C01_K01 Student uzyska kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz uzyska umiejętności radzenia sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznawać mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz nie potrafi przedstawić swych umiejętności radzenia sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. |
3,0 | Student potrafi przedstawić podstawowe kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz potrafi przedstawić podstawowe zasady i metody pozwalające radzić sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. Nie potrafi tych zasad i metod wykorzystać podczas ćwiczeń praktycznych. | |
3,5 | Student potrafi przedstawić podstawowe kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz potrafi przedstawić podstawowe zasady i metody pozwalające radzić sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. Potrafi część tych zasad i metod wykorzystać podczas ćwiczeń praktycznych. | |
4,0 | Student potrafi przedstawić podstawowe kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz potrafi przedstawić podstawowe zasady i metody pozwalające radzić sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. Potrafi samodzielnie, wykazując zaangażowanie, poznane zasady i metody wykorzystać podczas ćwiczeń praktycznych. | |
4,5 | Student potrafi przedstawić i zastosować podczas ćwiczeń praktycznych swoje kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz potrafi przedstawić podstawowe zasady i metody pozwalające radzić sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. Potrafi samodzielnie, wykazując zaangażowanie, poznane zasady i metody wykorzystać podczas ćwiczeń praktycznych. Potrafi samodzielnie wziąć odpowiedzialność za działania grupy, podejmować właściwe decyzje minimalizujące stres. | |
5,0 | Student potrafi przedstawić i zastosować podczas ćwiczeń praktycznych swoje kompetencje rozpoznawania mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych oraz potrafi przedstawić podstawowe zasady i metody pozwalające radzić sobie ze stresem podczas odpowiedzialnego kierowania pracą zespołu. Potrafi samodzielnie, wykazując zaangażowanie, poznane zasady i metody wykorzystać podczas ćwiczeń praktycznych. Potrafi samodzielnie wziąć odpowiedzialność za działania grupy, podejmować właściwe decyzje minimalizujące stres. Chętnie przyjmuje rolę lidera grupy i potrafi w optymalnym stopniu wywiązać się z powierzonych mu zadań. | |
IB_1A_C01_K02 Student potrafi uwzględniać różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji, nieulegając zasadzie konformizmu społecznego i wykazując asertywność i odpowiedzialność przed społeczeństwem za skutki podjętych działań. | 2,0 | Student nie potrafi uwzględniać różnorakich uwarunkowań podejmowanych decyzji; podczas ćwiczeń nie wykazuje odpowiedzialności za zadania przynależne zespołowi. |
3,0 | Student potrafi wskazać różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji; podczas ćwiczeń w minimalnym stopniu wykazuje odpowiedzialność za zadania przynależne zespołowi. | |
3,5 | Student potrafi wskazać i niekiedy uwzględniać w praktyce ćwiczeń różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji. Sporadycznie, nieulegając zasadzie konformizmu społecznego i wykazując asertywność, przejmuje odpowiedzialność za wykonywane zadania. | |
4,0 | Student potrafi uwzględniać w praktyce ćwiczeń różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji; nieulegając zasadzie konformizmu społecznego i wykazując asertywność i odpowiedzialność przed zespołem potrafi dokonać podziału pracy wśród członków zespołu i pokierować pracą zespołu. | |
4,5 | Student potrafi uwzględniać w praktyce ćwiczeń różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji; nieulegając zasadzie konformizmu społecznego i wykazując asertywność i odpowiedzialność przed zespołem potrafi dokonać podziału pracy wśród członków zespołu i pokierować pracą zespołu; poprzez swoje odpowiedzialne decyzje potrafi zyskać aprobatę i zaufanie wśród członków zespołu. | |
5,0 | Student potrafi uwzględniać w praktyce ćwiczeń różnorakie uwarunkowania podejmowanych decyzji; nieulegając zasadzie konformizmu społecznego i wykazując asertywność i odpowiedzialność przed zespołem potrafi dokonać podziału pracy wśród członków zespołu i pokierować pracą zespołu; poprzez swoje odpowiedzialne decyzje potrafi zyskać aprobatę i zaufanie wśród członków zespołu. W samodzielny i twórczy sposób rozwija swoje kompetencje związane z umiejętnościami podejmowania decyzji w aspekcie ich społecznych uwarunkowań. |
Literatura podstawowa
- Wojciszke B., Psychologia społeczna, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 2011
- Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym., Media Rodzina, Warszawa, 2012
- Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa, 2012
- Sokołowska J., Psychologia decyzji ryzykownych, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, 2005
- Tyszka T., Zaleśkiewicz T., Racjonalność decyzji. Pewność i ryzyko, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Makarowski R., Granice ryzyka – paradygmat psychologiczny, Impuls, 2008
- Łosiak W., Psychologia stresu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o, Warszawa, 2008
- Lipczyński A., Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Difin, Warszawa, 2007