Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia informacyjna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>, Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy obsługi komputera |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna zakres zagadnień objętych egzaminem ECDL. |
C-2 | Student potrafi utworzyć i zamieścić prostą stronę internetową lub blog. |
C-3 | Studentowi znana jest tematyka e-learningu. |
C-4 | Student zna problematykę bezpieczeństwa w sieci |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy technik informatycznych | 2 |
T-L-2 | Użytkowanie komputerów | 2 |
T-L-3 | Przetwarzanie tekstu | 2 |
T-L-4 | Arkusze kalkulacyjne | 2 |
T-L-5 | Bazy danych | 2 |
T-L-6 | Grafika menedżerska i prezentacyjna | 2 |
T-L-7 | Tworzenie kursów e-learningowych | 2 |
T-L-8 | zaliczenie laboratorium | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie zakresu materiału obowiązujągo na egzaminach w ramach Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych ECDL. | 1 |
T-W-2 | Oprogramowanie systemowe i użytkowe oraz licencjonowanie oprogramowania | 1 |
T-W-3 | Narzędzia office: przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna. | 3 |
T-W-4 | Usługi w sieciach lokalnych. | 1 |
T-W-5 | Platformy usługowe w internecie | 1 |
T-W-6 | Strony www i blogi - tworzenie i zamieszczanie. | 1 |
T-W-7 | Portale społecznościowe | 1 |
T-W-8 | Bezpieczeństwo w sieci | 1 |
T-W-9 | E-learnirng: zarządzanie platformą LMS, Tworzenie kursów e-laerningowych. | 4 |
T-W-10 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 7 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 2 |
A-W-3 | Przeglądanie internetu | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające |
M-2 | Metody aktywizujące |
M-3 | Metody praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_A02_W01 ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań do zadań inzynierskich i publikowania informacji; posiada wiedzę na temat zagrożeń z internetu oraz ochrony przed nimi. | IB_1A_W24 | — | — | C-4 | T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_A02_U01 potrafi obsługiwać narzędzia do grafiki menedżerskiej i prezentacyjnej | IB_1A_U05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
IB_1A_A02_U02 potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym oraz edytorem tekstu | IB_1A_U08 | — | — | C-1 | T-W-3, T-L-4, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_A02_K01 rozumie problematkę licencjowania oraz bezpieczeństwa w sieci | IB_1A_K04 | — | — | C-4 | T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
IB_1A_A02_K02 posiada umiejętność przygotowania i opublikowania informacji w postaci dokumentu, prezentacji oraz w internecie | IB_1A_K06 | — | — | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-L-6, T-L-5, T-L-3, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_A02_W01 ma wiedzę na temat stosowania odpowiednich narzędzi informatycznych do zadań do zadań inzynierskich i publikowania informacji; posiada wiedzę na temat zagrożeń z internetu oraz ochrony przed nimi. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat zagrożeń w sieci. |
3,0 | Student posiada wiedzę na temat zagrzożeń z sieci internet. Potrafi zainstalować oprogramowanie antywirusowe, jednak popełnia błędy podczas konfiguracji. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat zagrzożeń z sieci internet. Potrafi zainstalować i poprawnie skonfigurować oprogramowanie antywirusowe. Popełnia błędy przy konfiguracji przeglądarki internetowej oraz klienta poczty. | |
4,5 | Student posiada wiedzę na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student posiada wiedzę na temat zagrzożeń z sieci internet. Potrafi zainstalować i poprawnie skonfigurować oprogramowanie antywirusowe. Student posiada wiedzę na temat konfiguracji przeglądarki internetowej, klients poczty. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_A02_U01 potrafi obsługiwać narzędzia do grafiki menedżerskiej i prezentacyjnej | 2,0 | Student nie potrafi utworzć prostej prezentacji multimedialnej. |
3,0 | Student potrafi utworzć prostą prezentację multimedialną jednak nie potrafi formatować stron, edytować efektów zmiany slajdów, osadzać obiektów, itp | |
3,5 | Umiejętności studenta są na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi utworzć prezentację multimedialną, formatować strony, edytować efekty zmian slajdów, osadzać obiekty, itp. | |
4,5 | Umiejętności studenta są na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0. | |
5,0 | Student potrafi utworzć zawansowaną prezentację multimedialną, oraz w sposób zawansowany formatować strony, edytować efekty zmiany slajdów, osadzać obiektów, itp. | |
IB_1A_A02_U02 potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym oraz edytorem tekstu | 2,0 | Student nie potrafi utworzyć prostego dokumentu w edytorze tekstu i arkuszu kalkulacyjnym |
3,0 | Student potrafi utworzyć prosty dokument w edytorze tekstu oraz arkuszu kalkulacyjnym | |
3,5 | Umiejętności studenta są na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi tworzyć zawansowane dokumenty w edytorze tekstu oraz arkuszu kalkulacyjnym | |
4,5 | Umiejętności studenta są na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student potrafi tworzyć bardzo zawansowane dokumenty w edytorze tekstu oraz arkuszu kalkulacyjnym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_A02_K01 rozumie problematkę licencjowania oraz bezpieczeństwa w sieci | 2,0 | Student nie rozróżnia podstawowych metod licencjonowania oraz nie jest w stanie określić zagrożeń z sieci. |
3,0 | Student rozróżnia podstawowe metody licencjonowania, ale nie w pełni rozumie. Student jest w stanie określić podstawowe zagrożenia z sieci. | |
3,5 | Kompetencje studenta są na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student rozróżnia podstawowe metody licencjonowania wraz zpełnym zrozumieniem. Student jest w stanie określić zagrożenia z sieci, popełnia błędy przy konfiguracji ochrony komputera. | |
4,5 | Kompetencje studenta są na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student rozróżnia podstawowe metody licencjonowania wraz zpełnym zrozumieniem. Student jest w stanie określić zagrożenia z sieci, poprawnie konfiguruje ochronę komputera. | |
IB_1A_A02_K02 posiada umiejętność przygotowania i opublikowania informacji w postaci dokumentu, prezentacji oraz w internecie | 2,0 | Student nie potrafi przygotować i opublikować informacji. |
3,0 | Student potrafi przygotować informację ale nie jest w stanie skutecznie jej opublikować. | |
3,5 | Kompetencje studenta są na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi przygotować informację, jest w stanie skutecznie ją opublikować ale nie jest w stanie dotrzeć wszystkich odbiorców. | |
4,5 | Kompetencje studenta są na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student potrafi przygotować informację, jest w stanie skutecznie ją opublikować docierając do bardzo szerokiej rzeszy odbiorców. |
Literatura podstawowa
- Litwin L., ECDL. Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych. Przewodnik., HELION, Warszawa, 2009
- Willett E. C., Cummings S., ABC Access 2002/XP PL, HELION, Warszawa, 2002
- Tadeusiewicz R., Choraś R. S., Rudowski R., Leksykon e-nauczania, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź, 2007