Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Logistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka materiałowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Logistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka materiałowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Trojanowski <piotr.trojanowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Giemza <Jerzy.Giemza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,60zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, podstawowa wiedza z zakresu przedsiębiorczości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki materiałowej, procesów sprawnego i efektywnego zarządzania przepływami materiałów
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie wykorzystania narzędzi efektywnego reagowania na zmiany zachodzące w gospodarce materiałowej na potrzeby planów produkcji towarów, ich przewozów i magazynowania oraz utylizacji odpadów.
C-3Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie zarządzania materiałowego i zapasami.
C-4Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza procesów wytwórczych, transportowych i logistycznych w gospodarce materiałowej2
T-A-2. Planowanie i prognozowanie potrzeb materiałowych1
T-A-3Systemy planowania zamówień i dostaw - System MRP (ang. Material Requirements Planning - Planowanie zapotrzebowania materiałowego)1
T-A-4Zasady odbioru, przyjęcia oraz wydania wyrobów i materiałów1
T-A-5Prognozowanie występowania częstości popytu (Rozkłady normalny, wykładniczy, Poissona)2
T-A-6Analiza ABC i XYZ w planowaniu materiałowym2
T-A-7Analiza wyników działań gospodarki materiałowej i procesu zaopatrzenia -terminowość, kompletność, jakość, koszty, czas2
T-A-8Rozchód zapasów magazynowych według LIFO i FIFO1
T-A-9Określanie wielkości (partii) zamówień (dostaw) – gra symulacyjna2
T-A-10Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki zarządzania produkcją i usługami.1
T-W-2System gospodarki materiałowej, funkcje, cele, zakres zadań1
T-W-3Współczesne uwarunkowania funkcjonowania gospodarki materiałowej: Zintegrowana gospodarka materiałowa w przedsiębiorstwie i jej organizacja. Kompleksowe podejście do realizacji zadań gospodarki materiałowej. Długofalowe decyzje w sferze gospodarki materiałowej. Cele gospodarki materiałowej i utrzymania zapasów w odniesieniu do: kosztów, obsługi dostaw, jakości, wsparcia innych obszarów w przedsiębiorstwie. Założenia w sferze zakupów materiałowych: kształtowanie zaopatrzenia, jakości zakupów, stosowania zasad logistyki oraz wpływ tych czynników na koszty utrzymywania zapasów.4
T-W-4Formułowanie i wybór strategii zaopatrzenia przy uwzględnieniu różnych czynników i analizy otoczenia. Aspekty strategicznego wyboru produktów zaopatrzeniowych. Plusy i minusy centralizacji i decentralizacji zakupów. Kształtowanie zarządzania materiałami z uwzględnieniem zarządzania logistycznego. Dobre praktyki w sferze zaopatrzenia i zakupów. Strategie cenowe dostawców. Analiza elementów składowych4
T-W-5Proces zakupu jako element kształtowania gospodarki materiałowej: Fazy i analiza procesu zaopatrzenia i zakupu. Efektywne podstawy kształtowania relacji z dostawcą. Proces oceny i wyboru dostawcy. Tworzenie bazy danych o dostawcach3
T-W-6Czynniki kształtujące poziom zapasów: Powody gromadzenia zapasów i czynniki zakłócające. Czynniki wpływające na wielkość zapasów. Selektywne zarządzanie produktami i podział zapasów według wybranych kryteriów: funkcje zapasu, wartość i ilość zapasu, regularność zapotrzebowania, znaczenie dla ciągłości wytwarzania i realizacji zamówień klientów, koszty związane z zapasami i ich szacowanie (koszty gromadzenia zapasów, koszty utrzymania zapasów (koszty zdarzeń nadzwyczajnych, utracone przychody), „kule u nogi” – zapasy zalegające i możliwości ich zagospodarowania.3
T-W-7. Metody sterowaniem zapasami: Wytyczne do zarządzania grupami zapasów i potencjalne konflikty pomiędzy nimi. Metody wyznaczania wielkości partii dostawy (w tym nawiązanie do symulacji). Poznanie głównych zasad podziału metod wyznaczania partii dostawy. Omówienie głównych metod pod kątem praktycznym. Możliwości alokacji nadwyżek zapasów – zasady i warunki. Ocena gospodarowania zapasami i możliwe analizy dotyczące usprawnień. Mierniki i wskaźniki zapasów: podział mierników i wskaźników wykorzystywanych w ocenie zapasów, wskaźniki rotacji zapasów magazynowych4
T-W-8Zarządzanie gospodarką magazynową: Rola magazynów w systemie zarządzania gospodarką materiałową. Zasady kształtowania gospodarki magazynowej. Powiązanie zarządzania zapasami z kształtowaniem gospodarki magazynowej. Nowoczesne formy organizacji i przebiegu operacji w gospodarce magazynowej. Możliwości planowania i harmonogramowania pracy magazynu. Grupy kosztów magazynowania. Zasady projektowania nowych magazynów, możliwości optymalizacji wielkości magazynów i rozmieszczenia poszczególnych stref funkcjonalnych w magazynie. Przebieg procesu magazynowego i jego etapy. Metody wyznaczania miejsc składowych (stałe miejsca składowe, wolne miejsca składowe, podejście mieszane). Przykładowe rozmieszczenie zapasów w strefie składowej (wg częstotliwości pobrań, grup odbiorców i ich zamówień). Potrzeby informacyjne i przykłady związane z wyznaczaniem miejsc składowych. Szacowanie powierzchni składowej i sposoby lokowania produktów pod kątem usprawnienia procesów magazynowych.4
T-W-9Organizacja gospodarki materiałowej w oparciu o koncepcję MRP (ang. Material Requirements Planning - Planowanie zapotrzebowania materiałowego): Koncepcja PPM i jej elementy. Wielkość zapasów bieżących i uwarunkowania towarzyszące. Poziom zapasów bezpieczeństwa i jego znaczenie. Wyznaczanie momentu złożenia zamówienia. Wpływ poziomu i założeń obsługi klienta na wielkość utrzymywanych zapasów.4
T-W-10Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia3
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena okresowa - prace pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena końcowa - test podsumuwujący

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C03_W01
student ma wiedzę z zakresu kształtowania zaopatrzenia, infrastruktury magazynowej oraz zarzadzania i organizacji gospodarka materiałową . Posiada wiedzę z zakresu nauk o materiałach.
LO_1A_W06, LO_1A_W15, LO_1A_W03C-1, C-2, C-3, C-4T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C03_U01
student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji dotyczących gospodarki materiałowej. Potrafi realizować harmonogram prac zaopatrzeniowych oraz dobrać odpowiednie rozwiązania techniczne stosowane w ramach działań związanych z zaopatrzeniem.
LO_1A_U01, LO_1A_U10C-1, C-2, C-3, C-4T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2
LO_1A_C03_U02
Student rozumie potrzebę nieustannego śledzenia innowacji w zarzadzaniu i kształtowaniu gospodarki materiałowej. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole.
LO_1A_U04, LO_1A_U15C-1, C-2, C-3, C-4T-W-6, T-W-4, T-A-6, T-A-7, T-A-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
LO_1A_C03_K01
student ma świadomość ciągłego uaktualniania wiedzy na temat gospodarki materiałowej. Potrafi w sposób przedsiębiorczy realizować określone zadania w zakresie zaopatrzenia.
LO_1A_K04, LO_1A_K01, LO_1A_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-4, T-A-6, T-A-7, T-A-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2
LO_1A_C03_K02
student rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, przestrzega zasad etycznych i potrafi ponosić odpowiedzialność za swoja pracę.
LO_1A_K05, LO_1A_K06, LO_1A_K03T-A-7, T-A-9

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C03_W01
student ma wiedzę z zakresu kształtowania zaopatrzenia, infrastruktury magazynowej oraz zarzadzania i organizacji gospodarka materiałową . Posiada wiedzę z zakresu nauk o materiałach.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C03_U01
student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji dotyczących gospodarki materiałowej. Potrafi realizować harmonogram prac zaopatrzeniowych oraz dobrać odpowiednie rozwiązania techniczne stosowane w ramach działań związanych z zaopatrzeniem.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
LO_1A_C03_U02
Student rozumie potrzebę nieustannego śledzenia innowacji w zarzadzaniu i kształtowaniu gospodarki materiałowej. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
LO_1A_C03_K01
student ma świadomość ciągłego uaktualniania wiedzy na temat gospodarki materiałowej. Potrafi w sposób przedsiębiorczy realizować określone zadania w zakresie zaopatrzenia.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu
LO_1A_C03_K02
student rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, przestrzega zasad etycznych i potrafi ponosić odpowiedzialność za swoja pracę.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu

Literatura podstawowa

  1. Kasperka M., Niestrój K, Gospodarka materiałowa, praktyczny poradnik, Warszawa, 2007
  2. M.Frankowska, M.Jedliński, Efektywność systemu dystrybucji, PWE, WArszawa, 2011
  3. Pająk E.:, Zarządzanie produkcją. Produkt, technologia, organizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
  4. K. Lyssons, Zakupy zaopatrzeniowe, PWE, WArszawa, 2006
  5. Krzyżaniak S, Podstawy zarządzania zapasami w przykładach, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2002
  6. Z. Dudziński, Poradnik organizatora gospodarki materiałowej w przedsiębiorstwie, Warszawa, 2011
  7. Stephen N Chapman, Introduction to materials management Boston, Pearson, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Coyle J., Bardi E., Langley C.J, Zarządzanie logistyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2010
  2. Czerska J., Analiza Big Picture - mapa systemu. Jak uzyskać informacje o procesie i możliwościach jego doskonalenia, Pol. Gdańska, Gdańsk, 2005
  3. Gołembska E, Logistyka jako zarządzanie łańcuchem dostaw, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 1994
  4. Kapusta F.:, Zarządzanie działaniami logistycznymi, Wrocław, 2006
  5. Kowalska K.:, Logistyka zaopatrzenia, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2005
  6. Kulińska E., Aksjologiczny wymiar zarządzania ryzykiem procesów logistycznych. Modele i eksperymenty ekonomiczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2011
  7. Kulińska E.:, .: Importance of costs of risks in material management, Foundations of Managem ent - International Journal, Vol. 6, No. 1, 2014
  8. Matulewski M., Konecka S., Fajfer S., Wojciechowski A.:, Systemy logistyczne, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2007
  9. 0dlanicka-Poczobutt M., Kulińska E.:, .: Możliwości implementacji wybranych rozwiązań w obszarze logistyki zaopatrzenia - case study, Logistyka Nauka 6/2014, 2014
  10. Zimniewicz K.:, Współczesne koncepcje i metody zarządzania, Wyd. PWE, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza procesów wytwórczych, transportowych i logistycznych w gospodarce materiałowej2
T-A-2. Planowanie i prognozowanie potrzeb materiałowych1
T-A-3Systemy planowania zamówień i dostaw - System MRP (ang. Material Requirements Planning - Planowanie zapotrzebowania materiałowego)1
T-A-4Zasady odbioru, przyjęcia oraz wydania wyrobów i materiałów1
T-A-5Prognozowanie występowania częstości popytu (Rozkłady normalny, wykładniczy, Poissona)2
T-A-6Analiza ABC i XYZ w planowaniu materiałowym2
T-A-7Analiza wyników działań gospodarki materiałowej i procesu zaopatrzenia -terminowość, kompletność, jakość, koszty, czas2
T-A-8Rozchód zapasów magazynowych według LIFO i FIFO1
T-A-9Określanie wielkości (partii) zamówień (dostaw) – gra symulacyjna2
T-A-10Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki zarządzania produkcją i usługami.1
T-W-2System gospodarki materiałowej, funkcje, cele, zakres zadań1
T-W-3Współczesne uwarunkowania funkcjonowania gospodarki materiałowej: Zintegrowana gospodarka materiałowa w przedsiębiorstwie i jej organizacja. Kompleksowe podejście do realizacji zadań gospodarki materiałowej. Długofalowe decyzje w sferze gospodarki materiałowej. Cele gospodarki materiałowej i utrzymania zapasów w odniesieniu do: kosztów, obsługi dostaw, jakości, wsparcia innych obszarów w przedsiębiorstwie. Założenia w sferze zakupów materiałowych: kształtowanie zaopatrzenia, jakości zakupów, stosowania zasad logistyki oraz wpływ tych czynników na koszty utrzymywania zapasów.4
T-W-4Formułowanie i wybór strategii zaopatrzenia przy uwzględnieniu różnych czynników i analizy otoczenia. Aspekty strategicznego wyboru produktów zaopatrzeniowych. Plusy i minusy centralizacji i decentralizacji zakupów. Kształtowanie zarządzania materiałami z uwzględnieniem zarządzania logistycznego. Dobre praktyki w sferze zaopatrzenia i zakupów. Strategie cenowe dostawców. Analiza elementów składowych4
T-W-5Proces zakupu jako element kształtowania gospodarki materiałowej: Fazy i analiza procesu zaopatrzenia i zakupu. Efektywne podstawy kształtowania relacji z dostawcą. Proces oceny i wyboru dostawcy. Tworzenie bazy danych o dostawcach3
T-W-6Czynniki kształtujące poziom zapasów: Powody gromadzenia zapasów i czynniki zakłócające. Czynniki wpływające na wielkość zapasów. Selektywne zarządzanie produktami i podział zapasów według wybranych kryteriów: funkcje zapasu, wartość i ilość zapasu, regularność zapotrzebowania, znaczenie dla ciągłości wytwarzania i realizacji zamówień klientów, koszty związane z zapasami i ich szacowanie (koszty gromadzenia zapasów, koszty utrzymania zapasów (koszty zdarzeń nadzwyczajnych, utracone przychody), „kule u nogi” – zapasy zalegające i możliwości ich zagospodarowania.3
T-W-7. Metody sterowaniem zapasami: Wytyczne do zarządzania grupami zapasów i potencjalne konflikty pomiędzy nimi. Metody wyznaczania wielkości partii dostawy (w tym nawiązanie do symulacji). Poznanie głównych zasad podziału metod wyznaczania partii dostawy. Omówienie głównych metod pod kątem praktycznym. Możliwości alokacji nadwyżek zapasów – zasady i warunki. Ocena gospodarowania zapasami i możliwe analizy dotyczące usprawnień. Mierniki i wskaźniki zapasów: podział mierników i wskaźników wykorzystywanych w ocenie zapasów, wskaźniki rotacji zapasów magazynowych4
T-W-8Zarządzanie gospodarką magazynową: Rola magazynów w systemie zarządzania gospodarką materiałową. Zasady kształtowania gospodarki magazynowej. Powiązanie zarządzania zapasami z kształtowaniem gospodarki magazynowej. Nowoczesne formy organizacji i przebiegu operacji w gospodarce magazynowej. Możliwości planowania i harmonogramowania pracy magazynu. Grupy kosztów magazynowania. Zasady projektowania nowych magazynów, możliwości optymalizacji wielkości magazynów i rozmieszczenia poszczególnych stref funkcjonalnych w magazynie. Przebieg procesu magazynowego i jego etapy. Metody wyznaczania miejsc składowych (stałe miejsca składowe, wolne miejsca składowe, podejście mieszane). Przykładowe rozmieszczenie zapasów w strefie składowej (wg częstotliwości pobrań, grup odbiorców i ich zamówień). Potrzeby informacyjne i przykłady związane z wyznaczaniem miejsc składowych. Szacowanie powierzchni składowej i sposoby lokowania produktów pod kątem usprawnienia procesów magazynowych.4
T-W-9Organizacja gospodarki materiałowej w oparciu o koncepcję MRP (ang. Material Requirements Planning - Planowanie zapotrzebowania materiałowego): Koncepcja PPM i jej elementy. Wielkość zapasów bieżących i uwarunkowania towarzyszące. Poziom zapasów bezpieczeństwa i jego znaczenie. Wyznaczanie momentu złożenia zamówienia. Wpływ poziomu i założeń obsługi klienta na wielkość utrzymywanych zapasów.4
T-W-10Zaliczenie2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C03_W01student ma wiedzę z zakresu kształtowania zaopatrzenia, infrastruktury magazynowej oraz zarzadzania i organizacji gospodarka materiałową . Posiada wiedzę z zakresu nauk o materiałach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_W06ma pogłębioną wiedzę na temat infrastruktury logistycznej, w tym magazynowej, transportowej i informacyjnej
LO_1A_W15ma pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania i organizacji procesów logistycznych, w tym logistyki zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji oraz normalizacji i zarządzania jakością w logistyce
LO_1A_W03ma wiedzę z zakresu podstawowych procesów zachodzących w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych oraz z zakresu metrologii
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki materiałowej, procesów sprawnego i efektywnego zarządzania przepływami materiałów
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie wykorzystania narzędzi efektywnego reagowania na zmiany zachodzące w gospodarce materiałowej na potrzeby planów produkcji towarów, ich przewozów i magazynowania oraz utylizacji odpadów.
C-3Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie zarządzania materiałowego i zapasami.
C-4Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Treści programoweT-W-5Proces zakupu jako element kształtowania gospodarki materiałowej: Fazy i analiza procesu zaopatrzenia i zakupu. Efektywne podstawy kształtowania relacji z dostawcą. Proces oceny i wyboru dostawcy. Tworzenie bazy danych o dostawcach
T-W-6Czynniki kształtujące poziom zapasów: Powody gromadzenia zapasów i czynniki zakłócające. Czynniki wpływające na wielkość zapasów. Selektywne zarządzanie produktami i podział zapasów według wybranych kryteriów: funkcje zapasu, wartość i ilość zapasu, regularność zapotrzebowania, znaczenie dla ciągłości wytwarzania i realizacji zamówień klientów, koszty związane z zapasami i ich szacowanie (koszty gromadzenia zapasów, koszty utrzymania zapasów (koszty zdarzeń nadzwyczajnych, utracone przychody), „kule u nogi” – zapasy zalegające i możliwości ich zagospodarowania.
T-W-7. Metody sterowaniem zapasami: Wytyczne do zarządzania grupami zapasów i potencjalne konflikty pomiędzy nimi. Metody wyznaczania wielkości partii dostawy (w tym nawiązanie do symulacji). Poznanie głównych zasad podziału metod wyznaczania partii dostawy. Omówienie głównych metod pod kątem praktycznym. Możliwości alokacji nadwyżek zapasów – zasady i warunki. Ocena gospodarowania zapasami i możliwe analizy dotyczące usprawnień. Mierniki i wskaźniki zapasów: podział mierników i wskaźników wykorzystywanych w ocenie zapasów, wskaźniki rotacji zapasów magazynowych
T-W-8Zarządzanie gospodarką magazynową: Rola magazynów w systemie zarządzania gospodarką materiałową. Zasady kształtowania gospodarki magazynowej. Powiązanie zarządzania zapasami z kształtowaniem gospodarki magazynowej. Nowoczesne formy organizacji i przebiegu operacji w gospodarce magazynowej. Możliwości planowania i harmonogramowania pracy magazynu. Grupy kosztów magazynowania. Zasady projektowania nowych magazynów, możliwości optymalizacji wielkości magazynów i rozmieszczenia poszczególnych stref funkcjonalnych w magazynie. Przebieg procesu magazynowego i jego etapy. Metody wyznaczania miejsc składowych (stałe miejsca składowe, wolne miejsca składowe, podejście mieszane). Przykładowe rozmieszczenie zapasów w strefie składowej (wg częstotliwości pobrań, grup odbiorców i ich zamówień). Potrzeby informacyjne i przykłady związane z wyznaczaniem miejsc składowych. Szacowanie powierzchni składowej i sposoby lokowania produktów pod kątem usprawnienia procesów magazynowych.
T-W-9Organizacja gospodarki materiałowej w oparciu o koncepcję MRP (ang. Material Requirements Planning - Planowanie zapotrzebowania materiałowego): Koncepcja PPM i jej elementy. Wielkość zapasów bieżących i uwarunkowania towarzyszące. Poziom zapasów bezpieczeństwa i jego znaczenie. Wyznaczanie momentu złożenia zamówienia. Wpływ poziomu i założeń obsługi klienta na wielkość utrzymywanych zapasów.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki zarządzania produkcją i usługami.
T-W-2System gospodarki materiałowej, funkcje, cele, zakres zadań
T-W-3Współczesne uwarunkowania funkcjonowania gospodarki materiałowej: Zintegrowana gospodarka materiałowa w przedsiębiorstwie i jej organizacja. Kompleksowe podejście do realizacji zadań gospodarki materiałowej. Długofalowe decyzje w sferze gospodarki materiałowej. Cele gospodarki materiałowej i utrzymania zapasów w odniesieniu do: kosztów, obsługi dostaw, jakości, wsparcia innych obszarów w przedsiębiorstwie. Założenia w sferze zakupów materiałowych: kształtowanie zaopatrzenia, jakości zakupów, stosowania zasad logistyki oraz wpływ tych czynników na koszty utrzymywania zapasów.
T-W-4Formułowanie i wybór strategii zaopatrzenia przy uwzględnieniu różnych czynników i analizy otoczenia. Aspekty strategicznego wyboru produktów zaopatrzeniowych. Plusy i minusy centralizacji i decentralizacji zakupów. Kształtowanie zarządzania materiałami z uwzględnieniem zarządzania logistycznego. Dobre praktyki w sferze zaopatrzenia i zakupów. Strategie cenowe dostawców. Analiza elementów składowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowa - prace pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena końcowa - test podsumuwujący
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C03_U01student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania informacji dotyczących gospodarki materiałowej. Potrafi realizować harmonogram prac zaopatrzeniowych oraz dobrać odpowiednie rozwiązania techniczne stosowane w ramach działań związanych z zaopatrzeniem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji; potrafi uzyskane informacje analizować i oceniać, interpretować, syntezować i wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane z działalnością inżynierską w zakresie logistyki
LO_1A_U10potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w transporcie, logistyce i spedycji.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki materiałowej, procesów sprawnego i efektywnego zarządzania przepływami materiałów
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie wykorzystania narzędzi efektywnego reagowania na zmiany zachodzące w gospodarce materiałowej na potrzeby planów produkcji towarów, ich przewozów i magazynowania oraz utylizacji odpadów.
C-3Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie zarządzania materiałowego i zapasami.
C-4Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Treści programoweT-W-9Organizacja gospodarki materiałowej w oparciu o koncepcję MRP (ang. Material Requirements Planning - Planowanie zapotrzebowania materiałowego): Koncepcja PPM i jej elementy. Wielkość zapasów bieżących i uwarunkowania towarzyszące. Poziom zapasów bezpieczeństwa i jego znaczenie. Wyznaczanie momentu złożenia zamówienia. Wpływ poziomu i założeń obsługi klienta na wielkość utrzymywanych zapasów.
T-A-1Analiza procesów wytwórczych, transportowych i logistycznych w gospodarce materiałowej
T-A-2. Planowanie i prognozowanie potrzeb materiałowych
T-A-3Systemy planowania zamówień i dostaw - System MRP (ang. Material Requirements Planning - Planowanie zapotrzebowania materiałowego)
T-A-4Zasady odbioru, przyjęcia oraz wydania wyrobów i materiałów
T-A-5Prognozowanie występowania częstości popytu (Rozkłady normalny, wykładniczy, Poissona)
T-A-6Analiza ABC i XYZ w planowaniu materiałowym
T-A-7Analiza wyników działań gospodarki materiałowej i procesu zaopatrzenia -terminowość, kompletność, jakość, koszty, czas
T-A-8Rozchód zapasów magazynowych według LIFO i FIFO
T-A-9Określanie wielkości (partii) zamówień (dostaw) – gra symulacyjna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowa - prace pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena końcowa - test podsumuwujący
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C03_U02Student rozumie potrzebę nieustannego śledzenia innowacji w zarzadzaniu i kształtowaniu gospodarki materiałowej. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_U04potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac indywidualnych i zespołowych
LO_1A_U15rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia oraz realizacji własnego uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki materiałowej, procesów sprawnego i efektywnego zarządzania przepływami materiałów
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie wykorzystania narzędzi efektywnego reagowania na zmiany zachodzące w gospodarce materiałowej na potrzeby planów produkcji towarów, ich przewozów i magazynowania oraz utylizacji odpadów.
C-3Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie zarządzania materiałowego i zapasami.
C-4Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Treści programoweT-W-6Czynniki kształtujące poziom zapasów: Powody gromadzenia zapasów i czynniki zakłócające. Czynniki wpływające na wielkość zapasów. Selektywne zarządzanie produktami i podział zapasów według wybranych kryteriów: funkcje zapasu, wartość i ilość zapasu, regularność zapotrzebowania, znaczenie dla ciągłości wytwarzania i realizacji zamówień klientów, koszty związane z zapasami i ich szacowanie (koszty gromadzenia zapasów, koszty utrzymania zapasów (koszty zdarzeń nadzwyczajnych, utracone przychody), „kule u nogi” – zapasy zalegające i możliwości ich zagospodarowania.
T-W-4Formułowanie i wybór strategii zaopatrzenia przy uwzględnieniu różnych czynników i analizy otoczenia. Aspekty strategicznego wyboru produktów zaopatrzeniowych. Plusy i minusy centralizacji i decentralizacji zakupów. Kształtowanie zarządzania materiałami z uwzględnieniem zarządzania logistycznego. Dobre praktyki w sferze zaopatrzenia i zakupów. Strategie cenowe dostawców. Analiza elementów składowych
T-A-6Analiza ABC i XYZ w planowaniu materiałowym
T-A-7Analiza wyników działań gospodarki materiałowej i procesu zaopatrzenia -terminowość, kompletność, jakość, koszty, czas
T-A-9Określanie wielkości (partii) zamówień (dostaw) – gra symulacyjna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowa - prace pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena końcowa - test podsumuwujący
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C03_K01student ma świadomość ciągłego uaktualniania wiedzy na temat gospodarki materiałowej. Potrafi w sposób przedsiębiorczy realizować określone zadania w zakresie zaopatrzenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
LO_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
LO_1A_K02potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki materiałowej, procesów sprawnego i efektywnego zarządzania przepływami materiałów
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie wykorzystania narzędzi efektywnego reagowania na zmiany zachodzące w gospodarce materiałowej na potrzeby planów produkcji towarów, ich przewozów i magazynowania oraz utylizacji odpadów.
C-3Ukształtowanie umiejętności praktycznych w zakresie zarządzania materiałowego i zapasami.
C-4Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Treści programoweT-W-4Formułowanie i wybór strategii zaopatrzenia przy uwzględnieniu różnych czynników i analizy otoczenia. Aspekty strategicznego wyboru produktów zaopatrzeniowych. Plusy i minusy centralizacji i decentralizacji zakupów. Kształtowanie zarządzania materiałami z uwzględnieniem zarządzania logistycznego. Dobre praktyki w sferze zaopatrzenia i zakupów. Strategie cenowe dostawców. Analiza elementów składowych
T-A-6Analiza ABC i XYZ w planowaniu materiałowym
T-A-7Analiza wyników działań gospodarki materiałowej i procesu zaopatrzenia -terminowość, kompletność, jakość, koszty, czas
T-A-9Określanie wielkości (partii) zamówień (dostaw) – gra symulacyjna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowa - prace pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena końcowa - test podsumuwujący
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięLO_1A_C03_K02student rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, przestrzega zasad etycznych i potrafi ponosić odpowiedzialność za swoja pracę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówLO_1A_K05ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, dbałości o dorobek i tradycje zawodu
LO_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
LO_1A_K03ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni, a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy, inicjowania i współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
Treści programoweT-A-7Analiza wyników działań gospodarki materiałowej i procesu zaopatrzenia -terminowość, kompletność, jakość, koszty, czas
T-A-9Określanie wielkości (partii) zamówień (dostaw) – gra symulacyjna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu